اخبار روز

خواص شگفت انگیز روغن ماکادمیا برای سلامتی، پوست و مو

این روغن مفید از دانه‌های درخت بومی ماکادمیا استرالیا استخراج می‌شود و مایعی شفاف و مایل به زرد در دمای اتاق است که معمولاً به‌طور مرتب استفاده می‌شود. در زیر با رایج ترین کاربردهای این روغن مفید بیشتر آشنا شوید.

1. آشپزی

ظاهراً روغن نباتی ماکادمیا یکی یکی از بهترین روغن هایی است که می توانید برای آشپزی سالم استفاده کنید. نقطه دود این روغن از بسیاری از روغن های دیگر مانند روغن زیتون بالاتر است و برای سرخ کردن مناسب است.

2. مراقبت از پوست

این روغن نباتی یکی این یک عنصر مهم در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست است. ممکن است از خود بپرسید: “آیا می توانید روغن خالص را مستقیماً روی پوست بمالید؟” برخی از افراد ممکن است پس از استفاده مستقیم از این روغن روی پوست دچار بثورات شوند. افرادی که به آجیل درختی حساسیت دارند نباید از روغن ماکادمیا استفاده کنند.

3. تقویت مو

بسیاری از افراد از روغن خالص دانه ماکادمیا برای تقویت و تغذیه موهای خود استفاده می کنند. افرادی که از این روغن گیاهی به عنوان حالت دهنده و نرم کننده مو استفاده می کنند، معتقدند که این روغن گیاهی برای تقویت، صاف کردن و براق کردن موها بسیار مفید است.

خواص روغن ماکادمیا

1. تقویت سلامت قلب

استفاده از روغن ماکادمیا در پخت و پز باعث سلامت قلب می شود. این روغن نباتی حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب تک غیراشباع است که باعث کاهش کلسترول بد خون شده و همچنین با کاهش میزان کلسترول بد از حمله قلبی و سکته جلوگیری می کند.

2. سرشار از آنتی اکسیدان

روغن دانه ماکادمیا منبع عالی آنتی اکسیدان های مفید است. رادیکال های آزاد در بدن باعث استرس اکسیداتیو می شوند و استرس اکسیداتیو نیز در پیری زودرس و انواع سرطان نقش دارد. مصرف آنتی اکسیدان ها بهترین راه برای مقابله با رادیکال های آزاد است.

علاوه بر این، این روغن گیاهی سرشار از اسید اولئیک، نوعی اسید چرب غیراشباع با خواص آنتی اکسیدانی است. طبق آزمایشی که در سال 2016 روی موش ها انجام شد، مصرف مکمل های اسید اولئیک از بدن در برابر اثرات استرس اکسیداتیو محافظت می کند.

مطالعات دیگر همچنین نشان می دهد که مصرف اسید اولئیک ممکن است برای پیشگیری از سرطان، بیماری های خود ایمنی و التهابی مفید باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید این نتایج مورد نیاز است.

3. سرشار از ویتامین E

روغن دانه ماکادمیا حاوی موادی به نام توکوترینول است که از خانواده ویتامین E است. طبق تحقیقات، ویتامین E و توکوترینول ها آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که می توانند از بدن در برابر سرطان و سایر انواع بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی و عصبی محافظت کنند.

4. کاهش خارش و آکنه

بسیاری از افراد از روغن ماکادمیا برای لک های پوستی و آکنه استفاده می کنند. فیتواسترول های موجود در این روغن گیاهی در تسکین التهاب بسیار موثر است. این روغن گیاهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است. استفاده از محصولات حاوی روغن دانه ماکادمیا بر روی پوست باعث کاهش خارش و آکنه پوست و همچنین درمان بیماری های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما می شود.

5. ترمیم اسکار و ترک های پوستی

ماکادمیا سرشار از اسید لینولئیک، اسید پالمیتولئیک و اسید اولئیک است و طبق تحقیقات انجام شده این مواد برای درمان ترک‌های پوستی و التیام جای زخم بسیار مفید هستند. این روغن گیاهی یک مرطوب کننده فوق العاده است که پوست را به بهترین شکل ممکن تغذیه می کند.

6. پیشگیری از چین و چروک های زودرس

روغن دانه ماکادمیا حاوی یک آنتی اکسیدان کمیاب به نام اسکوالن است که با تحریک بازسازی کراتینوسیت های پوست از چین و چروک های زودرس جلوگیری می کند. اسید لینولئیک یکی یکی از اسیدهای مفید موجود در روغن ماکادمیا است که پوست را مرطوب می کند. مرطوب کردن پوست با این روغن مفید از ایجاد چین و چروک روی پوست جلوگیری می کند.

7. درمان لب های ترک خورده

خواص ضد التهابی این روغن باعث شده است که از این روغن مفید در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مختلف از جمله رژ لب، ضد آفتاب و نرم کننده های پوست استفاده شود. حتی می توانید با استفاده از این روغن نباتی و موم زنبور عسل یک بالم لب خانگی درست کنید که با مرطوب کردن لب های ترک خورده آن ها را تغذیه کرده و ظاهری زیباتر به لب های شما می بخشد.

8. موهای وز و خشک را نرم می کند

این روغن گیاهی حاوی اسیدهای چرب است که درخشندگی و رطوبت مو را افزایش می دهد. اگر موهای خشک و وز دارید، حتما محصولات مراقبت از مو حاوی روغن گیاهی ماکادمیا را امتحان کنید. این روغن چربی زیادی ندارد و بسیار سبک است. بدون اینکه موهای شما را چرب کند موخوره و خشکی را از بین می برد.

9. پوست سر را مرطوب می کند

خواص روغن ماکادمیا برای مو به حدی است که حتی برای تقویت ریشه مو مفید است. این روغن گیاهی محبوب تولید سبوم پوست سر را تنظیم می کند و در نتیجه پوست سر و مو را همیشه مرطوب نگه می دارد. اسید موجو اولئیک موجود در این روغن گیاهی پوست سر را بازسازی کرده و با مرطوب کردن و تغذیه پوست آن را بسیار نرم می کند.

10. به کاهش وزن کمک می کند

این روغن گیاهی سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها، فیبر و چربی های مفید و سالم است. اسید پالمیتولئیک موجود در روغن ماکادامیا متابولیسم چربی را افزایش داده و ذخیره چربی را کاهش می دهد. اسیدهای چرب امگا ۷ در چربی سوزی و سرکوب اشتها بسیار مفید هستند.

همه این اثرات باعث می شود این روغن گیاهی برای کاهش وزن مناسب باشد. برخی افراد معتقدند روغن ماکادمیا برای حجم دادن به قسمت های مختلف بدن مفید است و از آن به عنوان روغن ماساژ استفاده می کنند. البته هیچ تحقیقی برای تایید این اثربخشی انجام نشده است.

سوالات متداول

1. آیا روغن ماکادمیا باید در یخچال نگهداری شود؟

آره. روغن دانه ماکادمیا را باید در جای خنک در ظرف دربسته نگهداری کرد.

2. آیا روغن ماکادمیا بهتر از روغن زیتون است؟

از نظر آماری، روغن نباتی ماکادمیا حاوی 85 درصد چربی‌های تک غیراشباع و روغن زیتون حاوی 76 درصد از این چربی‌ها است. علاوه بر این، نسبت اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 در ماکادمیا کاملاً متعادل است.

هر دو روغن پوست و مو را مرطوب و نرم می کنند، اما روغن ماکادمیا 40 برابر قوی تر از روغن زیتون است، به همین دلیل است که در محصولات مراقبت از پوست بیشتر استفاده می شود و طرفداران بیشتری دارد.

3. آیا روغن ماکادمیا زود خراب می شود؟

در مقایسه با بسیاری از روغن های دیگر که به سرعت فاسد می شوند، روغن ماکادمیا ماندگاری طولانی تری دارد. پس از برداشت دانه ماکادمیا و استخراج روغن آن می توانید به مدت 2 سال از آن استفاده کنید.

آخرین کلمه

روغن ماکادمیا علاوه بر فواید بی نظیری که برای پوست و مو دارد، یک روغن فوق العاده خوشمزه برای پخت و پز نیز محسوب می شود و فواید بسیاری برای سلامتی دارد. با این حال، افراد مبتلا به آلرژی به آجیل باید از مصرف این روغن خودداری کنند یا قبل از استفاده از آن به هر شکل (چه به صورت خوراکی یا موضعی روی پوست و مو) با پزشک مشورت کنند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا