اخبار روز سینما

خاطرات امان الله زنده; روایت دست نوشته های یک تیرانداز در جنبش جنگل

اخیراً دکتر. هومان یوسفدهی کتابی با عنوان «خاطرات امان الله زنده از مجاهدین جنگل» منتشر کرد. به گفته یوسفدهی، قهرمان داستان، امان الله زنده، در سنین نوجوانی به عنوان یک تیرانداز ساده وارد حرکت می شود و به تعبیر خودش در اثر خوابی که در اطراف میرزا کوچوک می بیند و روایت او نگاه فردی است. از جنبش جنگل از زیر.

پی ام آپلود به تازگی کتابی با عنوان «خاطرات امان الله زنده از مجاهدین جنگل» منتشر شده است که درک جدیدی از این حرکت مردمی را از زبان ارائه می کند. یکی ارائه شده توسط حاضران در جنبش.

این کتاب توسط هومان یوسفدهی، ویراستاری شیرازه کتاب ما و توسط پردیس دانش در منتشر شده است. بهمن در سال 1403 منتشر شد.

دکتر. هومان یوسفدهی درباره اثر تازه منتشر شده خود می گوید: کتاب «خاطرات امان الله زنده از مجاهدین جنگل» روایتی متفاوت از نهضت جنگل و تحولات اجتماعی پس از آن تا شهریور 1320 ارائه می کند.

این مورخ می افزاید: نهضت جنگل به رهبری میرزا کوخوک جنگل، یکی یکی از مهم ترین جنبش های سیاسی امروز ایران است. تاکنون روایات اصلی رهبران اصلی، شرکت کنندگان کلیدی و چهره های کلیدی جنبش جنگل منتشر شده است و هر کدام به شیوه ای خاص و با دیدگاه خاص خود خاطرات را نوشته اند. خاطرات امان الله زنده از این منظر حائز اهمیت است زیرا نوشته های جامنده از منظر یک فرد عادی است و او به نوعی فردی تابع است که تنها ناظر تحولات سطح بالا نیست.

این استاد دانشگاه می افزاید: امان الله زنده با اینکه تحصیلات چندانی ندارد، در زمان حضور در نهضت جنگل، دفتری همراه داشت و یادداشت می نوشت. زنده یاد به عنوان افسر پلیس، داستان و خاطرات خود را به شکلی منسجم تر و البته با نگاهی متفاوت و پخته تر بازنویسی کرد.

یوسفدهی با بیان اینکه در مردمی بودن جنبش جنگل شکی نیست، می گوید: از خاطرات او می توان به لایه های پنهان عوام و فرودستان پی برد. زنده در سالهای پایانی نهضت جنگل به نهضت پیوست و از این طریق شاهد اختلافات و اختلافات درون جنبش و نحوه برخورد دولت مرکزی با آن بود.

شاید یکی در میان جنبه های مردمی یک جنبش، فقدان جنبه سیاسی، رکن اصلی کاریزما رهبری است و در چنین چارچوبی حداقل به طور کلی به نظر می رسد که میرزا آدم خوبی است. مردانگی و مروت میرزا، ناآگاهی او از برخی حوادث، اگر او بود، اتفاق می افتاد یا نه، و تعدادی از قضاوت های مشابه که نمونه آن را در این خاطرات می یابیم.

این مورخ ادامه می دهد: جنبه های سیاسی غیرسیاسی یا کم رنگ خاطرات امان الله زنده نه تنها از ارزش تاریخی آن نمی کاهد، بلکه می توان گفت در لایه های پنهان وجوهی از ویژگی های جنبش را روشن می کند.

وی با اشاره به دشواری‌های خاص در تصحیح خاطرات زنده یاد می‌گوید: دست‌نوشته‌های زندش متاثر از گویش‌های محلی و عبارات محاوره‌ای طبقات، واژه‌ها و اصطلاحات گیلکی به وفور در متن به چشم می‌خورد، بنابراین سعی شده تا از حذف‌های غیرضروری پرهیز شود. با حفظ اصالت متن.» و فهرستی از واژه های گیلکی به صورت پیوست در چند صفحه به متن پیوست شود.

هومان یوسفدهی ضمن اذعان به تلاش های نوه اش در حفظ این دست نوشته ها می گوید: «علاوه بر وقایع نهضت جنگل، خاطرات او شامل وقایع پس از کودتا و تا آن زمان نیز می شود». شهریور 1320 را نیز در بر می گیرد، بنابراین نگاه به وضعیت 20 سال پس از نهضت جنگل و رویدادهای فرهنگی و اجتماعی آن زمان بسیار مهم است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا