اخبار روز

جنجال تعطیلی شنبه/ اصرار بخش خصوصی؛ رد مجلس!

فعالان بخش خصوصی نسبت به فرصت سوزی در بخش تجاری هشدار دادند که قرار است به جای پنجشنبه تعطیل شود. با این حال کمیسیون اجتماعی مجلس تصمیم گرفت تعطیلات پنجشنبه و جمعه و روزهای کاری هفته را شنبه تا چهارشنبه تعیین کند که انتقاد فعالان اقتصادی را در پی داشت و اکنون باید منتظر بررسی نهایی این قانون در صحن علنی باشیم. مجمع پارلمان

به گزارش ایسنا، کمیسیون اجتماعی مجلس دهم شورای اسلامی در حال برگزاری است آبان در سال 1397 اجرای طرح تعطیلی پنجشنبه ها و کاهش ساعات کاری در سراسر کشور را تصویب کرد، اما بررسی آن به مجلس دهم نرسید.

اما در مجلس یازدهم این طرح با اصلاحیه ای تقویت شد که مقرر شد کمیسیون اجتماعی به جای پنجشنبه ها در روزهای شنبه تعطیل بماند.

در عین حال این مشکل مطرح شد که هدف دولت از تعطیلی پنجشنبه ها در کشور ایجاد اوقات فراغت برای خانواده و ایجاد شرایط برای سفرهای کوتاه مدت به منظور رونق گردشگری و ایجاد نشاط در خانواده ها بود یک گروه از نمایندگان طرحی برای تعطیلی شنبه ها به جای پنجشنبه ها ارائه کردند.

با توجه به اینکه بازارهای جهانی در روزهای شنبه و یکشنبه و ایران در روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل است، در این شرایط ارتباط اقتصادی ما با دنیا به مدت چهار روز با مشکل مواجه می شود و از سوی دیگر با تعطیلی روز شنبه هر دو هدف محقق می شود.

در نهایت نمایندگان شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه 29 اسفند اسفند ۱۴۰۲ در جریان رسیدگی به لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات عمومی این لایحه را تصویب کردند اما در روز دوم تعطیلات تصمیمی اتخاذ نشد. با این حال، در روزهای اخیر پنج شنبه و جمعه را به عنوان تعطیلات و روزهای هفته از شنبه تا چهارشنبه تعیین کرده اند.

البته هنوز در مورد تعطیلی روز پنجشنبه تردید وجود دارد. همانطور که معاون حقوقی مجلس و سازمان اداری و کار استان خاطرنشان کرد، طبق قانون اساسی فقط روز جمعه در تقویم تعطیل است. از این رو خدمات سازمان های دولتی در روز پنجشنبه همانند گذشته ادامه خواهد داشت و فعالیت واحدهای خصوصی و مشاغل و همچنین بازار در روز پنجشنبه بلامانع است.

اما در مقابل یکی عضو کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی گفت: در صورت تصویب قانون افزایش تعطیلات آخر هفته، دستگاه های مشمول قانون خدمات کشوری و همچنین ماده 29 جدول ششم از جمله بانک ها نیز مشمول قانون خواهند شد. به این قانون

بخش خصوصی خواستار تعطیلی آن در روز شنبه به جای پنجشنبه است

در همین حال، بخش خصوصی بارها بر لزوم تعطیلی روز شنبه به جای پنجشنبه تاکید کرده بود. زیرا به گفته آنها اگر تعطیلی دو روز پایانی هفته شامل پنجشنبه و جمعه از جمله تعطیلی شنبه و یکشنبه در اکثر نقاط جهان باشد، چهار روز اختلال در ارتباطات کشور ایجاد می شود. زیان اقتصادی در نتیجه ممکن است قابل توجه باشد.

حتی در پایان سال گذشته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در اطلاعیه ای پیشنهاد کرد که در زمان برگزاری تعطیلات آخر هفته، این تعطیلات به صورت رسمی به دو روز افزایش یابد و در روزهای جمعه و شنبه قرار گیرد تا بهره وری افزایش یابد. افزایش نیروی کار و انطباق تعطیلات با بازارهای منطقه ای و جهانی.

اساساً دغدغه اصلی فعالان بخش خصوصی در این مورد این است که برای کاهش این ضرر، بسیاری از کشورهای اسلامی و حوزه خلیج فارس در یک تصمیم واحد تعطیلات آخر هفته خود را از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه تغییر داده اند. عدم امکان برقراری ارتباطات بانکی، گمرکی و سایر ارتباطات تجاری به مدت چهار روز موجب تنش شدید در بازار شده و اساساً مانع رشد تجارت می شود.

در مجموع روزهای کاری مختلف منجر به عدم هماهنگی بین شرکای تجاری و عدم هماهنگی در پیگیری کارهای اداری و افزایش هزینه ها برای کشوری مانند کشور ما که تنها سهم کمی از تجارت جهانی را دارد، می شود.

با توجه به اینکه به دلیل تحریم ها، مبادلات تجاری، نقل و انتقال پول و مبادلات بین کشورها بسیار دشوارتر از گذشته شده و هزینه های نامطلوبی را به فعالان اقتصادی تحمیل کرده است، توجه به این سوال در تعیین روز دوم رسمی کشور بسیار حائز اهمیت است. تعطیلات در نظر گرفته شود.

با انتقال تعطیلات از پنج‌شنبه به شنبه، وقفه تجاری بین طرف‌های تجاری به سه روز کاهش می‌یابد و حداقل اثر آن کاهش اثرات نامطلوب اقتصادی ناشی از عدم تطابق روزهای کاری کشور با شرکای تجاری اصلی از جمله چین خواهد بود. ، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی، هند و غیره

به استثنای عراق که روزهای جمعه و شنبه تعطیل است، بقیه کشورهای ذکر شده در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند. بنابراین حفظ امکان ارتباط حداکثری با این کشورها برای ایران که نیاز مبرمی به روابط تجاری کنونی خود در بازار جهانی دارد، بسیار حائز اهمیت است و این نشان دهنده تقاضای جدی بخش خصوصی است.

با این حال، در مورد انتخاب پنجشنبه یا شنبه به عنوان تعطیلات آخر هفته در کمیسیون اجتماعی در مجلس اختلاف نظر وجود دارد. در حالی که منتقدان مسائل شرعی و مذهبی را مانع می دانند و معتقدند شعائر دینی، سبک زندگی و فرهنگ اسلامی ایران مستلزم تعطیلی در روزهای پنجشنبه و جمعه است، گروه مخالف معتقدند تعطیلی روز شنبه منع شرعی ندارد و این چنین است. مشکل به ارتباطات تجاری نیز مربوط می شود.

همانطور که گفته شد، سرانجام روز پنجشنبه انتخاب کمیسیون اجتماعی انجام شد. البته انتخابات از پنجشنبه است یکی تا آخر هفته هنوز قطعی نیست و در روزهای آینده این موضوع در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد و به همین دلیل واکنش فعالان تجاری به این موضوع ادامه دارد.

به عنوان مثال، در روزهای اخیر اتاق بازرگانی تهران در بیانیه‌ای مبنی بر اضافه شدن روز پنج‌شنبه (به جای شنبه) به تعطیلات آخر هفته، تاکید کرد که در صورت تصویب نهایی و اجرا، اقتصاد کشور در معرض خطر قرار خواهد گرفت. قانون جاری کشور برای چهار روز قطع از بازارهای بین المللی است و ابراز امیدواری می کند که نظر نهایی سیاستگذاران و قانونگذاران در شورای اسلامی، شورای نگهبان و شورای داوری رد این تصمیم و استماع نظرات کارشناسی اقتصاد باشد. فعالان و بخش خصوصی

کنفدراسیون صادرات ایران در نامه‌ای به رئیس مجلس تاکید کرد که عدم همسویی تعطیلات آخر هفته در ایران با سایر کشورهای جهان در شرایطی که اقتصاد ایران با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد، روابط تجاری محدود با بازارهای جهانی را به دنبال خواهد داشت.

این سازمان همچنین از شورای اسلامی شهر خواسته است در این تصمیم تجدید نظر کند تا زمینه رشد و بهبود تعاملات اقتصادی کشور با جهان فراهم شود.

با وجود این واکنش ها باید منتظر ماند و دید در صحن علنی این هفته مجلس چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا