دانستنی ها

جراحی برداشتن لوزه؛ چرا و چه کسی؟

دکتر. علیرضا محدی در مورد جراحی لوزه، علل، عوارض و راه های پیشگیری از آن صحبت کرد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به نقش لوزه ها در بدن گفت: لوزه ها قسمت لنفاوی دفاعی بدن هستند که وظیفه دفاع موضعی بخشی از بدن را بر عهده دارند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه لوزه ها تمام سیستم دفاعی بدن را انجام نمی دهند، بلکه فقط دفاع ناحیه ای و موضعی لوزه ها را انجام می دهند، تصریح کرد: در مواردی که لوزه ها متورم می شوند، شایع ترین علت این مشکل عفونت های مکرر است. . محیط مناسب لوزه ها برای رشد میکروب ها باکتری است.

وی گفت: عوامل آلرژیک، مصرف برخی غذاها، داروها و شرایط ایمنی می تواند منجر به بزرگ شدن لوزه ها شود و البته بزرگ شدن لوزه ها در همه افراد مشکلی ایجاد نمی کند اما ممکن است بزرگتر از حد معمول نباشد. ممکن است مشکلی ایجاد کند.

چه کسانی کاندید عمل جراحی لوزه هستند؟

موحدی ادامه داد: اگر تورم لوزه ها خواب را مختل کند، یعنی فرد نتواند به راحتی نفس بکشد، شب ها خروپف کند، گلودردهای مکرر داشته باشد یا عفونت های چرکی و میکروبی در ناحیه گلو بیش از سه بار در سال، اگر هر سه بار نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشد، باید توسط پزشک متخصص معاینه شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه تورم لوزه ها معمولا با لوزه سوم همراه است، ادامه داد: لوزه های بزرگ در حفره دهان و حلق و لوزه سوم در قاعده جمجمه و پشت بینی قرار دارد. ، بنابراین این مشکل می تواند باعث ایجاد مشکلات تنفسی در ایجاد فضای گوش برای بیمار شود.

وی یادآور شد: وی یادآور شد: مشکلات جدی در ناحیه گوش، گلو و گلو، عفونت های مکرر گوش و اختلالات خواب از جمله مواردی است که باید توسط پزشک متخصص بررسی شود.

اسکارهای بزرگ لوزه در طول فرآیند رشد

اختلال یکنواخت در روند رشد یکی وی یکی دیگر از عوارض بزرگ شدن لوزه ها را اینگونه تشریح کرد: فردی که نمی تواند از راه بینی نفس بکشد معمولاً دچار کم اشتهایی می شود، یعنی نفس کشیدن از راه دهان خشکی نفس است که باعث کاهش اشتها می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه بزرگ شدن لوزه ها همیشه نیاز به مداخله جراحی ندارد، گفت: در برخی موارد با دارو، عفونت، تنفس، الگوی خواب و جراحی قابل کنترل و درمان است. در این صورت نیازی به جراحی نیست، مشروط بر اینکه فرد از طریق بینی نفس بکشد و در طول شب راحت بخوابد.

وی تاکید کرد: عفونت های مکرر، بی خوابی، خروپف شبانه و در نهایت اختلال در رشد از مهم ترین دلایلی است که فرد را کاندید عمل جراحی لوزه می کند.

سن مناسب برای برداشتن لوزه تا پنج سالگی است.

موحدی همچنین سن مناسب برای برداشتن لوزه را اینگونه توضیح داد: اگر فرد با دهان باز می خوابد، شب ها خروپف می کند یا بیشتر از حد معمول دچار عفونت گلو می شود، اگر جراحی لوزه قبل از تشکیل فک بالا انجام شود، بسیار بهتر است. در سنین پایین یعنی در حدود 5 سالگی با اختلالات دندانی و فکی مواجه نمی شود اما پس از 10 سالگی با ضایعات و عوارض دهان و فک و همچنین اختلالات رشد مواجه می شود. شخص

وی در پاسخ به این سوال که آیا برداشتن لوزه ها با عوارضی همراه است؟ وی تصریح کرد: تا زمانی که فرد با مشکلات مورد نظر مواجه نشود، عمل جراحی لوزه انجام نمی شود، بنابراین برداشتن لوزه تنها به منظور درمان و جلوگیری از مشکلاتی که در آینده ممکن است ایجاد شود انجام می شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی دانشگاه با تاکید بر این نکته گفت: لوزه سوم به تدریج تا سن 10 سالگی متلاشی و جمع می شود اما اگر تا 10 سالگی بی توجهی شود قطعا مشکل ایجاد می کند به خصوص در مواردی که آب دهان مشکل ساز است. . اختلالات رشدی و فکی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی با بیان اینکه اختلال رشد فک نیز نیاز به درمان های خاصی دارد، ادامه داد: لوزه سوم ممکن است در سن 10 سالگی به طور کامل از بین برود اما عوارضی مانند اختلال رشد، چانه، تغییر شکل صورت در فرد ادامه پیدا می کند، نیازی به صبر کردن تا سن 10 سالگی نیست زیرا این روش عوارض بیشتر و دائمی را به دنبال خواهد داشت.

موحدی با بیان اینکه جراحی برداشتن لوزه با تشخیص پزشک و برای افرادی که دچار عارضه می شوند ضروری است، یادآور شد: اگر این جراحی به موقع انجام شود هیچ عارضه ای برای بیمار ندارد اما اگر دیر انجام شود (بیش از 10 سال) ، عملاً به نفع شخص نخواهد بود; علاوه بر این، سایر مشکلات رشدی، دهان و فک برای همیشه با فرد باقی می ماند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا