اخبار روز

تکلیف معادل سازی حقوق مستمری بگیران/زمان و مبلغ مشخص شد.


به گزارش مانیبان، «افزایش سن بازنشستگی» در راستای «کاهش نابرابری صندوق‌های بازنشستگی و تقویت توان صندوق‌ها برای انجام وظایف محوله» از جمله بند 29 لایحه برنامه هفتم توسعه بود که جنجال‌های زیادی را در در زمان بررسی، موافقان و مخالفان این طرح، شیوه سنگ اندازی خود را داشتند، اما در نهایت با ورود وی به شورای نگهبان، این شورا او را خلاف شرع و موازین ندانست. قانون اساسی و غیره مهر او در این باره تاییدیه داد. فروردین 1403 قابل اجراست.

ایسنا در گزارشی نوشت: با این حساب به ازای هر سال اشتغال چند ماه به سنوات اشتغال بیمه شدگان اضافه می شود. بدیهی است اجرای تمام یا قسمتی از احکام فوق مشروط به این است که سن بیمه شده در زمان بازنشستگی برای مردان از 62 سال و برای زنان از 55 سال بیشتر نباشد. یعنی بر اساس این مصوبه سنوات خدمت مورد نیاز برای بازنشستگی زنان و مردان به ترتیب 30 و 35 سال است.

به این ترتیب با توافق دو قوه (دولت و مجلس)، فصل جدیدی در سال های اشتغال و بیمه زنان و مردان ایجاد شد تا این اختلاف در صندوق های بازنشستگی برطرف شود کاهش و شعاع امید برای جلوگیری از ورشکستگی این صندوق ها؛ این در حالی است که در ازای این توافق تصمیم گرفته شد «یکسان سازی حقوق بازنشستگان و کارگران» را اجرا کند. به این ترتیب ظرف 3 سال بازنشسته باید 90 درصد حقوق کارمندان را دریافت کند. مبلغ 90 درصد حقوق کارمند معادل به شرح زیر می باشد. این افزایش در سال اول از سال 1403 تاکنون 40 درصد و در سال های دوم و سوم هر سال 30 درصد است. ، حقوق و مزایای بازنشستگان 90 درصد حقوق و مزایای کارکنان خواهد بود.

اگرچه این توافق ممکن است منجر به افزایش حقوق بازنشستگان و جبران بخشی از هزینه های معیشتی این قشر در برابر تورم شود، اما به جای بحث در مورد تامین منابع و ثروت هنگفت آنها، آنقدر جدی شد که رئیس سابق مجلس در در آخرین روزهای آذر 1402 مجلس از دولت خواستار توضیح کتبی صریح در خصوص تأمین منابع مالی برای اجرای تسطیح شد و شرط پذیرش آن تخصیص 50 حمت در لایحه بودجه 1403 بود. شرطی که مسئول برگزاری برنامه در نهایت پذیرفت.

بدین ترتیب دولت در اصلاح لایحه بودجه 1403، منابع یکسان سازی حقوق بازنشستگان را با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری در نظر گرفت تا منبع درآمد ثابتی باشد. اگرچه این موضوع باعث آسودگی خاطر صندوق های بازنشستگی دولتی شد، اما صندوقی مانند صندوق تامین اجتماعی که به صورت سه جانبه برای تامین منابع اداره می شود دچار سردرگمی شد و در مورد نحوه افزایش حقوق بازنشستگان دولت اختلاف نظر وجود داشت. بودجه. به آسانی؟! لذا با تصویب حکم پرداخت بدهی های دولت با صندوق تامین اجتماعی (130 همت) آن را راهی برای تامین منابع برای یکسان سازی حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی اعلام کردند.

دیر اسفند مجمع تشخیص مصلحت نظام سال گذشته تکلیف دولت را مبنی بر پرداخت بدهی حسابرسی نهایی به سازمان تامین اجتماعی برای تعدیل حقوق و حفظ قدرت خرید مستمری بگیران تامین اجتماعی به میزان 130 همت تصویب کرد. مقرر شد این مبلغ با رعایت اصل پنجاه و سوم (53) قانون اساسی به صورت نقل و انتقال سهام شرکتهای سودآور بورسی و غیر بورسی و همچنین تسویه وجوه نقدی یا از طریق جبران خسارت پرداخت شود. میعانات گازی و نفتی، خوراک و انرژی واحدهای تولیدی متعلق به تامین اجتماعی و شرکت‌های تابعه آن و همچنین از طریق واگذاری اوراق بهادار اسلامی (بازار مشترک پول و سرمایه) صادره از سوی دولت، اعطای دولت. ضمانت ها و امتیازات توافقی و واگذاری پروژه های با توجیه اقتصادی با درصد پیشرفت بالا و سایر موارد قابل واگذاری.

به این ترتیب تنها «زمان بندی» اجرای غرامت به عنوان موضوع معوق باقی ماند که محمد محمدی، معاون فنی و بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در این باره اظهار داشت: این امر منوط به تدوین و ابلاغ آیین نامه مربوطه است. ، اما اجرای آن منطبق بر قانون برنامه هفتم توسعه از صفر است. فروردین ماه 1403 است.

اما رضا فیضی نژاد، معاون امور فنی و بیمه ای صندوق بازنشستگی کشوری، الزام اجرای تناسب حقوق بازنشستگان به ویژه ماده ۲۹ قانون برنامه را «تهیه آیین نامه و تعیین سازوکار اجرایی آن توسط نهاد اداری». و تشکیلات استخدامی و تشکیلات برنامه و بودجه» و به صندوق ابلاغ می شود.بازنشستگی کشوری.

به گفته وی، تهیه و تدوین پیش نویس آیین نامه اجرای تناسب در برنامه هفتم توسعه با محوریت ساماندهی اداری استخدامی و مشارکت سایر نهادهای مرتبط در مرحله ویرایش نهایی قرار دارد.

معاون فنی و بیمه ای صندوق بازنشستگی کشوری یادآور شد: پس از ابلاغ آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی مربوطه به صندوق بازنشستگی کشوری، تناسب حقوق بازنشستگان از تاریخ اجرای مفاد قوانین مرتبط صادر می شود. قوانین و احکام

فیضی نژاد پیش از این بودجه لازم برای اجرای تناسب حقوق بازنشستگان با کارگران را در سال اول 48 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تناسب حقوق بازنشستگان را اجرا و 40 درصد معادل 40 درصد را در حقوق بازنشستگان اعمال کنیم. مستمری بگیران در سال اول بالغ بر 48 میلیارد خواهد بود. یک میلیارد تن فاینانس نیاز است. یعنی در سال 1403 برای اجرای تناسب علاوه بر بودجه جاری تنها 48 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در مجموع پنج سال (برنامه هفتم توسعه) معادل بیش از 700 میلیارد تومان اعتبار می شود. تومان.

میزان 90 درصد حقوق مساوی کارمند به این صورت است که 40 درصد در سال اول، 70 درصد در سال دوم و 100 درصد در سال سوم برنامه پرداخت می شود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا