دانستنی ها

توصیه هایی برای زنان در آستانه یائسگی

مریم میرامبیگی گفت: خانم ها برای کاهش علائم یائسگی باید به سلامت روان و رژیم غذایی سالم توجه بیشتری داشته باشند.

ایسنا افزود: این تغییرات جسمانی اغلب می تواند تغییرات روانی را به دنبال داشته باشد. طبق تحقیقات، 50 تا 60 درصد زنان در این دوره دچار اختلالات روانی می شوند. به عنوان مثال، وقتی وارد یائسگی می شوم، زنان ممکن است این پیام را دریافت کنند که من پیر شده ام، دیگر زیبا نیستم و احساس پوچی می کنم.

شایع ترین عوارض روانی یائسگی

وی ادامه داد: اما علاوه بر علائم جسمی مانند گرگرفتگی که بیشتر دیده می شود، اختلالات حافظه، احساس سرما و گرمای شدید و مشکلات در عملکردهای جسمی و جنسی نیز مشاهده می شود. همچنین پس از بروز یک سری علائم مانند افسردگی و اضطراب که با فکر ورود به روند پیری به وجود می آید، نسبت به ظاهر خود حساس می شوند. شایع ترین عوارض روحی و روانی یائسگی عدم تحرک اجتماعی است و برخی از زنان تمایلی به شرکت در اجتماعات اجتماعی ندارند.

این کارشناس سلامت اضافه کرد: محققان سلامت روان معتقدند بسیاری از بیماری های جسمی که در این دوران تجربه می شود می تواند فرد را مستعد طیفی از اختلالات روانی کند و برخی از زنان بیشتر در معرض این علائم هستند. بر اساس آخرین نسخه مرجع و تحقیقات روانشناسی انجمن روانپزشکی آمریکا، زنانی که در دوران نوجوانی، جوانی یا PMS بیشتر از سایرین دچار اختلالات خلقی می شوند، بیشتر در معرض این اختلالات هستند و علائم شدیدتری را در دوران یائسگی تجربه می کنند.

میرامبیگی ادامه داد: بر اساس تحقیقات 65 تا 70 درصد زنان افسردگی پس از زایمان را تجربه می کنند زیرا به دلیل تغییرات هورمونی پس از زایمان و نقش جدیدی که به آنها داده می شود، استراحت آنها کاهش می یابد. زنانی که افسردگی پس از زایمان را تجربه می کنند نیز ممکن است علائم بیشتری در دوران یائسگی داشته باشند زیرا تغییرات هورمونی جدی دارند. علاوه بر این، زنان مبتلا به اختلال شخصیت مرزی به دلیل این تغییرات هورمونی بیشتر در معرض افسردگی یائسگی هستند.

علائم افسردگی در این دوره از زندگی چیست؟

این متخصص بهداشت و درمان همچنین تصریح کرد: علائم کاملاً معمولی است و اولین چیزی که روی آن تأثیر می گذارد تغییر وزن و اشتها است. در دوران یائسگی، چربی زیر پوست به دلیل تغییرات هورمونی افزایش می یابد. با بالا رفتن سن زنان، اگر ورزش نکنند و تغذیه سالم نداشته باشند، مستعد چاقی شکم و پایین تنه می شوند و اغلب شکایت دارند که نمی توانند با رژیم های غذایی وزن کم کنند. .

وی ادامه داد: مشکلات خواب در خانم ها بسیار شایع است و اغلب آنها مدت کوتاهی می خوابند یا زمانی که به خواب می روند کیفیت خواب آنها چندان خوب نیست. ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی در تمرکز مشکل داشته باشند و حافظه آنها کمی مختل شود. متأسفانه بسیاری از زنان در این دوران توجه زیادی به سلامت جسمانی خود ندارند. در این دوران باید به سلامت خود توجه بیشتری داشته باشند.

میرامبیگی بیان کرد: با کاهش سطح استروژن در بدن و کاهش کلسیم، زنان در این دوران نیاز به مصرف کلسیم دارند زیرا بیشتر آنها مستعد پوکی استخوان هستند. از طرفی کم کم متوجه می شوند که کندتر از قبل هستند و این باعث می شود دیگر از انجام فعالیت هایی که دوست داشتند لذت نبرند.

یادآوری می کند: در مورد علائم و تغییرات روحی و جسمی یائسگی، متأسفانه خانم ها فکر می کنند که این یک روند طبیعی است، بنابراین نیازی به انجام کاری برای آن نمی بینند و به متخصص مراجعه می کنند. با وجود اینکه توصیه می کنیم حتما در این مدت با روانشناس و روانپزشک مشورت کنند. زیرا بسیاری از آنها به دلیل اختلالات خواب، پرخاشگر، بی حوصله و نیاز به مصرف دارو می کنند.

درمان دارویی برای یبوست وجود ندارد، اما می توان علائم آن را کاهش داد.

این کارشناس سلامت در مورد گرگرفتگی که یکی از مشکلات رایج عصر ماست، گفت: درمان قطعی پزشکی برای گرگرفتگی وجود ندارد. معمولا این تب از گردن به بالا رخ می دهد و سر و صورت اغلب متورم می شوند. این یک روند تدریجی است و تنها کاری که می توان انجام داد کاهش علائم گرگرفتگی با داروهای گیاهی است. به طور کلی، زمانی که زنان به یائسگی می رسند، بسته به شرایط فردی، ممکن است این علائم را برای شش ماه تا دو سال تجربه نکنند یا اصلاً نداشته باشند.

وی تاکید کرد: بهترین کار برای کنار آمدن با یک روند طبیعی بدن و زندگی، پذیرش آن است. باید بپذیریم که وارد مرحله جدیدی از زندگی شده ایم و برای عبور از این مرحله اقدامات موثری انجام دهیم.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا