اخبار روز

تحصیل هنر در غار افلاطون; مقاله ای از توماس هورلیمن

توماس هورلیمان در سال 1950 در شهر زوگ سوئیس به دنیا آمد. او در مدرسه صومعه در آینزیدلن تحصیل کرد، سپس در زوریخ و در دانشگاه آزاد برلین به تحصیل فلسفه پرداخت و اکنون در سوئیس زندگی می کند. او علاوه بر چندین نمایشنامه، نویسنده رمان های بازگشت به خانه، چهل گل سرخ و مجموعه داستان های زن تصویری است.

نمایشنامه ها، داستان ها و مقالات هورلمن جوایز متعددی از جمله جایزه توماس مان، جایزه یوزف بریتباخ و جایزه هوگو بال دریافت کرده اند. هورلمن که همچنین برنده جایزه گوتفرید کلر در سال 2019 شد، عضو آکادمی هنرهای زیبای باواریا، آکادمی زبان و شعر آلمان و آکادمی هنر برلین است.

آثار او به بیش از 21 زبان ترجمه شده است و رمان الماس سرخ او نامزد جایزه کتاب سال سوئیس در سال 2022 شد. سهرا نوتاج مقاله هورلیمان «آموزش هنر در غار افلاطون» را از مجموعه مقالات «پریدن در سطل زباله» (2008) انتخاب و ترجمه کرد.

دانشگاه محل تحقیق و آموزش علمی است. هر علمی که مطالعه می کنیم، در واقع سعی می کنیم چیزها را با دقت روشمند درک کنیم. علم طالب سلسله علل و معلولهای متوالی است که به نتایج محض و مطلق می انجامد; نتایجی که قرار است صحت کل، درستی کل زنجیره را ثابت کند. و در مورد هنر چطور؟ هنر تلاش می کند زنجیره را بشکند.

در جستجوی غلبه بر علیت. هنر از علامت برابر متنفر است. هر کسی که به دنبال مقایسه باشد، همه چیز را یکسان می کند، و هنر، هر هنری، می خواهد متفاوت باشد. علم به آرمان عینیت و هنر به ذهنیت متعهد است. علم با معادلات دقیق به دنبال وضوح است و هنر با خلاقیت های منحصر به فرد به دنبال ابهام است. آه زوزه به نظر می رسد که با تأسیس دانشگاه هنر زوریخ یک تناقض بزرگ ایجاد کرده ایم.

اولین دانشگاه هنر توسط افلاطون تاسیس شد و اگر بخواهیم بدانیم در آنجا چه گذشت بهتر است تمثیل غار را بخوانیم. غار آموزش در اعماق زمین قرار دارد. برای شروع کار، دانشجویان و اساتید را با زنجیر می‌بندند تا فقط دیوار مقابل ورودی غار را ببینند. پشت آن، درست کنار در ورودی، آتشی شعله ور است.

مردم در جلوی آتش قدم می زنند، برخی گلدان های سفالی در دست دارند و برخی دیگر مجسمه در دست دارند و منبع نور مانند پروژکتور سایه این افراد را روی دیوار می اندازد و دانشجویان و اساتید در حال تماشای بازی جذابی هستند. بازی؟ افلاطون از قول سقراط نقل می کند که این برای کسانی که در زنجیر هستند چیزی جز واقعیت نیست.

برای کسانی که نه ورودی غار را می بینند نه آتش و نه افراد متحرک، بلکه فقط تصاویر آنها را می بینند، این تصاویر واقعی به نظر می رسد. آنها بر این باورند که دیوار زنده است و مردم گوشت و خون گلدان های واقعی را جلوی چشمان خود حمل می کنند.

سقراط دلیل این فریب را پنهان نمی کند. علت چیزی جز سکوت و زنجیر و زنجیر نیست. و در نهایت، تمثیل غار در اینجا طرفدار «برگرداندن سر»، رفتن به سمت آتش و البته «بالا رفتن سخت و تند» از پله‌های منتهی به غار است.

افلاطون می گوید که دانشجویان و اساتید در غار در امان هستند، اما این امنیت بهایی دارد. همه آنها در تاریکی گرفتار شده اند و نوری که در برابر آنها می درخشد توهمی بیش نیست. البته، فریب می تواند زیبا باشد، یک بازی شگفت انگیز از سایه ها، یک منظره فریبنده از دیوار. اما افلاطون به وضوح ادعا می کند که برای کسانی که در آنجا درس می خوانند و یاد می گیرند، حقیقت در چشم نیست، بلکه در چرخش سر است.

پشت سر آنها آتش می سوزد، خورشید می درخشد و زندانیان باید پارادوکس زندگی کاذب را به عنوان معلم یا دانش آموز هنر بپذیرند. نقاشی می کنند، می رقصند، طراحی می کنند، عکاسی می کنند، فیلم می سازند، در تئاتر بازی می کنند، کارگردانی می کنند و شاید بیشتر از هنرمندان حرفه ای تلاش می کنند و بهتر از آنها می خوانند و دیوانه تر از آنها می رقصند و بی پرواتر نقاشی می کنند، اما عرق روی پیشانی آنهاست، خودشان. اگر مانند رودخانه جاری باشد، واقعی نیست. آنها هنوز هنرمند نیستند، دارند هنرمند می شوند.

البته آنها این موضوع را فراموش می کنند و باید فراموش کنند، زیرا تنها زمانی که کاملاً در این توهم غوطه ور شوند، ناامیدی بر آنها غلبه می کند و از توهم رهایی می یابند. تنها در این صورت است که محرومیت پدید می آید و با زندگی از طریق آن، تغییر آغاز می شود: شکستن زنجیرها، رفتن به آتش، رفتن به نور.

اکنون به تضاد دومی می رسیم که افلاطون، اولین رئیس دانشگاه هنر، به سقراط بیان می کند. درست در لحظه ای که نیاز به تغییر ایجاد می شود، وقتی مقید از زندگی کاذب خود خلاص می شود، خود را رها می کند. اما آزادی او او را به مسیری دردناک سوق می دهد.

پس از سال‌ها ایستادن و تماشای تکرار بی‌پایان، برای کسی که زنجیر خود را پاره کرده است، قدرت زیادی می‌طلبد تا بلند شود و بچرخد. نور آتش چشمانش را کور می کند. اما پله ها! چه شیب تندی! آیا باید از آن صعود کنم؟ او فریاد می زند: “پناهگاه خدایان!”

چه چیزی را انتخاب می کنید؟ دو گزینه پیش روی شماست. اول: در همان زندگی کاذب، در محیط همیشگی و قدیمی خود بمانید. آتش تو را نمی سوزاند، سرانجام کمی گرمتر می شوی و چیزی که فکر می کنی واقعیت است، سایه بازی، هرگز به تو نزدیک نمی شود.

دوم: از پله ها بالا بروید، مسیر خود را در پیش بگیرید، سعی کنید از غار خارج شوید و از مسیری سخت و خطرناک از غار خارج شوید. آیا در این صعود موفق خواهید شد؟ آیا هرگز به مرحله وجود واقعی خواهید رسید؟ برخاستن یا بلند نشدن مشکل این است.

سال های اول دهه 1980 بود. دوستم اوته یک روز عصر آمد و گفت همه چیز بین ما تمام شده است. برای خرید وقت به آشپزخانه رفتم تا قهوه درست کنم. وقتی برگشتم، یوته پشت میز من ایستاده بود و متنی را که من تایپ کرده بودم می خواند.

او نمی دانست که این متن از گوتفرید کلر آمده است. با خواندن بخشی از کتاب هاینریش گرین، اشک در چشمانم حلقه زد. چرا این اتفاق برای من افتاد؟ به هر حال می خواستم دلیلش را بدانم و از آنجایی که مطالعات ادبی به من کمک نمی کند، راه دانشجویان هنر را دنبال کردم که با سه پایه زیر بغل به موزه ها می روند تا با کپی برداری از نقاشی های معروف، ترفندهای اساتید را بیاموزند.

غروب قبل از ورود یوته این قسمت از شاهکار کلر را صفحه به صفحه و جمله به جمله و کلمه به کلمه تایپ کرده بودم و حالا این صفحات در دستان این زن زیبا در نور عصر تابستان بود. قهوه ریختم. هیچ اتفاقی نیافتاده. اوته هنوز در حال خواندن است. وقتی بالاخره سرش را بلند کرد، اشک روی گونه هایش جاری بود. او گفت: “تو خیلی عوضی هستی، اما نوشته تو حرفی ندارد.”

هاینریش سبز سال ها سرگردان بود. در ابتدا می خواست هنرمند شود، نقاش. اما سخت شکست می خورد و نویسنده می شود. مسیرهای مستقیم هاینریش می پیچد و می پیچد و مسیرهای پر پیچ و خم او مستقیم تر می شود و بهترین قسمت رمان آموزشی کلر این است که هاینریش پس از بازگشت از سفرهایش، شهر خود را در فصل های «رویاهای خانه» و «رویاهای دیگر» کشف می کند نزدیک می شود، اما هرگز به آن نمی رسد.

او داخل یکی از این رویاها او از یک پلکان شیب دار به روی یک پل می افتد. او تعجب می کند. من قبلا از این پل رد شده ام، اما دیگر چوبی نیست و ستون های بسیار زیبایی دارد. دیوارهای رواق با نقاشی پوشانده شده است، اما پیکره ها “از نقاشی بیرون می آیند و با زنده ها در می آمیزند.” حقیقت و هنر: در ایوان خانه کلر، هر دو “فقط یکی” هستند.

همه چیز می گذرد، همه چیز جاری است، سیال است. حتی خود پل نیز با رودخانه ای که از زیر آن می گذرد کمی تفاوت دارد. اسبی تمرینی با تخته های دویدن که پاسخ تمام تناقضات را دارد «در دهانش به جلو و عقب می دود».

تنها سوال این است که این اسب معلم چه باید به ما بگوید و این پل به کدام سمت می رود. شاید به سمت همان سطحی که فردی که از پله های غار افلاطون بالا می رود می خواهد به آن برسد.

سقراط می گوید چنین فردی بالاخره می تواند به نور برسد، اما ستاره خورشید آنقدر به چشمانش می زند و دردناک است که بهتر است فقط در شب به او نگاه کرد.

در هنر، در هر هنری، ساختن ساده ترین کار است. هر کسی می تواند یک نشانه، یک صدا یا یک خود تولید کند. اما مثلاً یک عکس چگونه هاله پیدا می کند؟ والتر بنیامین این کلمه را از الهیات گرفته است. به گفته بنیامین، هاله متعلق به اولیای الهی است. جرقه رحمت، شخص برگزیده را روشن می کند. ما درک می کنیم: چنین چیزهایی تولید نمی شوند، بلکه قابل انتظار هستند. تحمیلی نیستند، اما قابل قبول هستند. وقتی نور رحمت بر عکس می تابد، هنر می شود. اگر ندرخشد، صنعت.

آیا دانشگاه هنر می تواند به دانشجویان کمک کند تا بارقه رحمت را درک کنند؟ بله، مشروط بر اینکه اساتید و دانشجویان شهامت ورود علم و هنر را داشته باشند. یعنی باید زنجیرهای علیت بسازند و میل به گسستن آنها را برانگیزند.

یک دانش آموز خوب باید خود را مقید کند و سپس خود را از آن رها کند. او باید در سایه ایمنی غار تدریس مهارت های لازم را کسب کند و در نهایت صعود کند. اجازه نده شک و تردید وارد قلبت شود وقتی آموخته هایت گم شد. شکی نیست که دانشجو باید خودش تصمیم بگیرد که آیا دانشگاه برایش مفید است یا خیر. و شکی نیست که جرقه رحمت نداریم. «رحمت، خورشید در تاریکی شب است».

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا