اخبار روز

به بهانه روز کارگر – مگتو

همانطور که به یاد دارید در کشور ما نیز مانند سایر کشورها روز کارگر گرامی داشته می شود و در این روز از مقام کارمند تجلیل و قدردانی می شود. اما قابل تأمل است که اساس ایجاد این روز در تاریخ اعتصابات و اعتراضات کارگری برای کاهش ساعات کار به 8 ساعت در روز بوده است. در آن روز، مرگ و مجروح شدن چند مهاجم در آمریکا این موضوع را مورد توجه جهانیان قرار داد. جالب اینجاست که نظام سرمایه داری آمریکا روز 5 سپتامبر را به عنوان روز کارگر در تقویم خود گنجانده و جشن می گیرد زیرا می خواست اذهان جهانی و البته جامعه کارگری آمریکا این رسوایی را فراموش کنند.

بر اساس این نسخه، می توان نتیجه گرفت که روز کارگر در اول ماه مه، اساساً بزرگداشت آن رویداد ویژه ای است که جامعه جهانی هر ساله در حمایت از کارگران جشن می گیرد. اما از طرفی در کشور ما این داستان شخصیتی کاملاً متفاوت دارد. در کشور ما این روز برگرفته از دین اسلام و ایمان ما ایرانیان نه با روحیه اعتصابی و اعتراضی، بلکه با قدردانی و تشکر از مقام کارگر برگزار می شود.

چنان که در سخنان مهم پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه معصومین (علیهم السلام) بر کار تأکید فراوان داشته و آن را مصداق قرار داده است. یکی از مهم ترین قسمت های عبادت به شمار می روند و در مقام کارگر می گفتند این دست ها در آتش نمی سوزد و آنها را می بوسیدند.

از ابتدای انقلاب اسلامی و از منظر امام (ره) چرخ بزرگ جوامع بشری با دستان توانای کارگران به حرکت در می آید و می چرخد ​​و حیات یک ملت در گرو کار و کارگر است. این نگرش و توجه نظام به جایگاه کارگر و همچنین توجه بیشتر به آموزه های دینی و شکوفایی انقلاب اسلامی از یک سو باعث شد که روز کارگر در جهان شکل و شمایل دیگری به خود بگیرد. چشم عموم مردم ایران از این رو جای تعجب نیست که در این روز پیامک های تبریک متعددی از سوی همکاران و اعضای خانواده به والدین، سرپرستان خانوار و کارگران زحمتکش ارسال کنیم زیرا به نوعی مانند سایر موارد آن را با فرهنگ خود تطبیق داده اند. باورها آن را ایرانی کردند و چگونه در موارد دیگر این نیز. آنها این روز را به من تبریک می گویند.

تلاش ها و سیاست های نظام و دولت نیز در این راستا متنوع بود و برای حمایت از کارگران هر ساله در این روز با جامعه کارگری همدردی می کردند و همایش ها و مراسم ویژه ای را در این روز برگزار می کردند. بی شک مرگ و زندگی هر جامعه ای در گرو کار است و کارگران موتور محرکه اقتصاد کشور هستند و با بازوان توانمند خود چرخ زندگی را در هر جامعه می چرخانند. از این منظر باید گفت که هر روز روز کارگر است و توجه به وضعیت معیشتی این قشر نجیب و زحمتکش بسیار حائز اهمیت است.

با نگاهی به نرخ دستمزد و از منظر اقتصادی باید گفت که قیمت گذاری و قیمت گذاری کالاهای اساسی سبد معیشتی خانوار و حتی بخش زیادی از کالاها باید متناسب با میزان نیروی کار صرف شده برای تولید این کالاها در داخل. بنابراین، حقوق کارمند باید متناسب با آن تعدیل شود. شکی نیست که نیروی کار مهم ترین محرک تولید است یکی یکی از مهمترین منابع رونق اقتصادی است زیرا بدون کمک و همکاری نیروی کار، زمین و سرمایه نمی توانند تولید کنند. در اینجا لازم می دانم به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و نامگذاری سال 1403 به عنوان جهشی در تولید با مشارکت مردم اشاره کنم که به وضوح با تئوری اقتصادی این تولید مطابقت دارد. بدون مشارکت نیروی کار امکان پذیر نیست.

اقتصاددانان از منظر روان‌شناختی بر این باورند که علایق شخصی تنها محرک و انگیزه کار است، اما بی‌شک باید مطالعات جاری و بیشتر مطابق با فرهنگ، آداب و رسوم و اعتقادات ایرانیان انجام شود، زیرا معتقدم دیگران نیز در آنجا هستند. مولفه هایی هستند که ممکن است در جوامع دیگر قابل درک نباشند و حتی ناملموس به نظر برسند، اگرچه علاقه شخصی عاملی قوی در ایجاد انگیزه برای تولید در نیروی کار است، اما عوامل دیگری مانند ایثار، فداکاری نیز وجود دارد. میهن پرستی و منافع ملی، کمک به دیگران و… نقش آفرینی می کند و حتی در جوامع اسلامی گاه باورها و آموزه های دینی تحت الشعاع منافع شخصی قرار می گیرد. غیر از پرداخت مالیات که یک امر اجتماعی است، انسان زکات، خمس و وقف مال خود را با رضایت خود و بر اساس اعتقادات دینی خود، خارج از مصلحت شخصی و دنیوی او می پردازد و در چارچوب قانون نمی گنجد. قوانین اقتصاد جهانی
در شرایط کنونی اهمیت ایجاد اقتصاد پویا، ایجاد اشتغال، تقسیم کار و ارائه آموزش های مهارت فنی کار و همچنین به روز رسانی این آموزش ها و آشنایی با فناوری های نوین از طریق دولت و مراکز اعتماد در این فرآیند بسیار حائز اهمیت است. ایجاد مکانیزم مناسب برای تشویق صاحبان مشاغل به آموزش و به کارگیری مناسب کارگران و ارتقای مهارت های آنها. زیرا انجماد، رکود فکری و عدم مهارت نیروی کار، چرخه کاذب در تقسیم کار و حتی اشتغال را به دنبال خواهد داشت که تناسبی با مهارت ندارد و در نهایت تقاضا برای کار غیرمولد با بهره وری پایین را افزایش می دهد.
توزیع عادلانه ثروت در جامعه ای با اقتصاد کاملاً توسعه یافته و متعادل در سیستم عرضه و تقاضا هنوز به درک این که رفاه اقتصادی به ظرفیت تولید بستگی دارد کمک نمی کند. و ظرفیت تولید به انباشت سرمایه و تقسیم کار بستگی دارد. در نتیجه این روند و افزایش سود در بخش‌های دیگر مانند تجارت و تجارت خارجی که ناشی از کاهش قیمت کالاهای تولیدی و صادرات به خارج از کشور است، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری داخلی و همچنین ایجاد شغل و تلاش های بعدی برای پیشرفت فنی در روش های تولید خواهد بود. در تمامی این موارد، تخصص و بهره وری نیروی کار و همچنین استفاده از فناوری های نوین و توسعه بنگاه های دانش بنیان و همچنین بومی سازی صنایع افزایش یافته و در نتیجه هزینه های تولید کاهش می یابد و در نتیجه سود واقعی هم در بخش تولید و هم در بخش تولید و خدمات افزایش می یابد.

بدیهی است که افزایش سود باعث افزایش سرمایه گذاری می شود زیرا سرمایه گذاری ها وابسته به سود هستند. در این راستا نقش دولت به عنوان یک واسطه که از یک سو امنیت سرمایه و بالاتر از همه امنیت روانی برای سرمایه گذار ایجاد می کند بسیار حائز اهمیت است. نقش دولت به عنوان ناظر، حامی و یا حتی تولیدکننده و سرمایه گذار بسیار خطرناک است و در صورت عدم توجه به آن می تواند به تعادل بین عرضه و تقاضا، انحصار یا حتی قطبی شدن بازار منجر شود، هرچند چنین نیست. چیزهایی مانند تولید کالاهای خاص یا استراتژیک، ارائه خدمات عمومی و غیره نیاز به دخالت مستقیم دولت دارند. به طور کلی می توان گفت که با افزایش سرمایه گذاری هم از سوی بخش خصوصی و هم از سوی دولت، تقاضا برای نیروی کار افزایش می یابد و در شرایطی که عرضه نیروی کار متناسب با سرمایه گذاری باشد، طبعا دستمزد واقعی افزایش خواهد یافت. افزایش و بالاتر از آن سطح معیشتی. در چنین شرایطی و با ارتقای سطح رفاه اجتماعی، بدیهی است که رشد جمعیت رو به افزایش است چرا که در گذشته شاهد تولد و چند فرزندی در خانواده های ایرانی بوده ایم. اکنون که بر اساس آمار رسمی رشد جمعیت روند کاهشی وجود دارد، همه متوجه شده‌اند که این موضوع نیازمند توجه بیشتر سیاست‌های دولت برای ارتقای نرخ زاد و ولد است، اما نباید از این موضوع مهم غافل شد که عرضه نیروی کار بیشتر از حد تعادل است. به ویژه، تعداد کارگران غیر ماهر منجر به کاهش دستمزدهای واقعی به سطح معیشتی خواهد شد. اینجاست که سیاست دولت و نقش دولت در دستیابی به این تعادل و جلوگیری از رفتارهای غیراقتصادی بسیار مهم و تعیین کننده خواهد بود.

بها دادن به نیروی کار کارگر باعث افزایش نرخ سود و ایجاد چرخه مالی صحیح در معاملات و سرمایه گذاری ها می شود. به عنوان مثال طلا و جواهرات زینتی علیرغم استفاده نادری که دارند به دلیل کمیاب بودن ارزش مبادله ای بالایی دارند اما آب با وجود حیاتی بودن به دلیل فراوانی ارزش کمتری دارد. نیروی کار نیز یکی از مواردی است که ارزش مبادله ای در کالا ایجاد می کند و از سوی دیگر تخصص و مهارت ارزش بیشتری ایجاد می کند. کار یک نقاش را با کسی که نمی تواند نقاشی کند مقایسه کنید. تفاوت این دو نه در نوع رنگ و متریال تابلو، بلکه در توانایی خلق اثر است. هر گاه نرخ پیشرفت فنی نسبت به افزایش سرمایه گذاری و در نتیجه تقاضا برای نیروی کار از رشد جمعیت و عرضه آن بیشتر شود، نرخ دستمزد در هر مرحله به دلیل ارتباط مستقیم بین انباشت سرمایه، بهره وری نیروی کار و میزان تولید واقعی می توان گفت که رشد سرانه تولید بیشتر از مصرف سرانه بوده است.

در خاتمه باید گفت که برای ایجاد چرخه اقتصادی صحیح باید دستمزد و مزایا و دو طرف این مقیاس یعنی نیروی کار و سرمایه یا به عبارتی کارمند و کارمند تعیین شود. کارفرما با عنایت به این نکته مهم که نیروی کار مهمترین عنصر ارزش گذاری کالا است و در نتیجه افزایش سود و سرمایه و در نهایت رشد سرانه تولید باید پس از برنامه ریزی صحیح و مطابق با منافع ملی و منافع ملی اقدام کند. که منافع شخصی

امید است با مشارکت مردم و با کمک دولت و استفاده از کارشناسان و صاحب نظران عرصه اقتصاد شاهد جهش تولید باشیم. اینجانب در پایان فرا رسیدن روز کارگر را به تمامی کارگران و خانواده های محترمشان تبریک و تهنیت عرض نموده و از خداوند منان سلامتی و موفقیت برای آنان مسئلت دارم.

دبیر کل اتحادیه کارگران ایران اسلامی
223223

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا