دانستنی ها

بروز بیماری های کبدی با این نوشیدنی شیرین افزایش یافت

نوشابه های رژیمی اغلب به عنوان محصولاتی به بازار عرضه می شوند که به مدیریت وزن کمک می کنند.

گزارش یک مطالعه جدید نشان می دهد که مصرف زیاد نوشابه رژیمی ممکن است با افزایش شاخص توده بدن، شروع بیماری استئاتوتیک کبدی مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD) را افزایش دهد.

مطالعات قبلی نشان می دهد که مصرف نوشابه رژیمی با BMI و فشار خون بالاتر مرتبط است.

متخصصان سلامت موافقند که نوشابه های رژیمی می توانند باعث افزایش وزن و بیماری کبد شوند.

مصرف بیش از حد شیرین کننده های مصنوعی در نوشابه های رژیمی نیز ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد.

بیماری استئاتوتیک کبدی مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD) یکی یکی از شایع ترین بیماری های کبدی است. برآوردهای فعلی نشان می دهد که MASLD 46 درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد.

MASLD قبلاً بیماری کبد چرب غیر الکلی نامیده می شد و در ژوئن 2023 تغییر نام داد.

این بیماری که با تجمع بیش از حد چربی در کبد مشخص می شود، علائم اولیه ای ندارد. این بیماری می تواند به استئاتوهپاتیت مرتبط با سندرم متابولیک (MASH)، یک بیماری جدی تر که می تواند منجر به زخم کبد و سیروز شود، پیشرفت کند.

در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان این نوع بیماری کبدی تایید نشده است. برای جلوگیری یا معکوس کردن MASLD، پزشکان ورزش و تغییرات رژیم غذایی را برای کمک به کاهش چربی بدن توصیه می کنند.

متخصصان سلامت معتقدند که مصرف نوشابه ممکن است با ایجاد مقاومت به انسولین و التهاب در کبد، خطر ابتلا به MASLD را افزایش دهد.

تحقیقات اخیر همچنان مصرف زیاد شیرین کننده های مصنوعی را با افزایش نرخ چاقی، دیابت نوع 2 و سایر نشانگرهای سندرم متابولیک مرتبط می کند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که شیرین کننده های مصنوعی می توانند مقاومت به انسولین و عدم تحمل گلوکز را با ایجاد اختلال در میکروبیوم های روده افزایش دهند. هر دو واکنش ارتباط نزدیکی با MASLD دارند.

محققان بر این باورند که شیرین کننده های مصنوعی ممکن است از طریق محور روده-مغز بر کبد تأثیر بگذارند. محور روده-مغز شامل ارتباط دو طرفه بین دستگاه گوارش و سیستم عصبی مرکزی است. شیرین کننده های مصنوعی موجود در نوشابه های رژیمی می توانند بر ترکیب میکروبی روده تأثیر بگذارند که به نوبه خود ممکن است بر این محور تأثیر بگذارد. این شرایط می تواند بر فرآیندهای متابولیک تأثیر بگذارد و به طور بالقوه منجر به مشکلات مرتبط با کبد شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا