اخبار روز

برخی از خانواده ها به دلیل اینکه درآمدشان کافی نیست از خدمات بهداشتی استفاده نمی کنند

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با برشمردن راه‌های حمایت مالی خانواده‌ها از هزینه‌های پرهزینه بهداشت و درمان گفت: در سال 1400 خانواده‌های ایرانی باید 2.42 درصد از این هزینه‌ها را متحمل می‌شدند.

به گزارش ایلانا؛ بابک نگهداری در حاشیه نشست دبیرخانه دائمی مبارزه با فقر، فساد و تبعیض به راهکارهایی برای حمایت مالی در برابر هزینه های هولناک سلامت در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: این هزینه به دلیل نسبت بالای هزینه های بهداشتی است که بر عهده کیف پول ایران است. افراد و ظرفیت کم درآمد خانوارها، مکانیسم های ضعیف پیش پرداخت و تجمیع ریسک در تامین مالی سیستم بهداشت و درمان.

وی تصریح کرد: کشورها می‌توانند با گسترش طرح‌های پیش‌پرداخت و کاهش هزینه‌های پرداختی، امکان افزایش هزینه‌های درمانی را کاهش دهند البته بسته‌های مزایای بیمه سلامت و عمق مزایا نیز باید در نظر گرفته شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه برخی از خانواده ها به دلیل نداشتن درآمد به موقع به دنبال خدمات بهداشتی نیستند، افزود: به همین دلیل ممکن است با هزینه های بالای بهداشتی مواجه نشوند که در محاسبات در نظر گرفته شده، هزینه بر است. هزینه های بهداشتی شامل نمی شود. بنابراین فرآیند استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی مهمترین سوال در بررسی روند مقابله با هزینه های پرهزینه بهداشت و درمان است.

نگهداری گفت: طبق آمارهای منتشر شده، خانواده های ایرانی در سال 1400 باید 2.42 درصد از هزینه های پرهزینه بهداشت و درمان را متحمل شوند که با توجه به هزینه های هنگفت سلامت در برنامه ششم توسعه، یک درصد با هدف تعیین شده در برنامه ششم توسعه فاصله دارد. قوانین برنامه های توسعه و سیاست های کلان، سلامت کشور در سال های اخیر محقق نشده است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با تاکید بر اینکه دلیل اصلی کمبود سلامت در کشور سهم بالای خانوارها در هزینه های سلامت است، گفت: ثبات و افزایش منابع مالی موجود عامل مهمی در کاهش هزینه های سلامت است. علاوه بر این، سیاست‌گذاری برای کاهش هزینه‌های این بخش نیازمند استراتژی‌هایی برای بهبود همکاری بین بخش‌های مرتبط با تعیین اهداف و ایجاد چشم‌انداز مشترک است. در این زمینه، تقویت نقش وزارت بهداشت و طراحی سازوکارهای نظارت و ارزیابی برای سیاست های حمایتی ضروری است.

وی با اشاره به نقش رسانه ها و تمایل مسئولان برای کاهش هزینه های بهداشت و درمان گفت: دستگاه های خدمات رسان باید در سیاست گذاری در این حوزه مشارکت داشته باشند تا سیاست ها و تصمیمات کلان در جامعه هدف اثربخش باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: پیش‌بینی تغییرات آتی در حوزه سلامت، برنامه‌ریزی بهداشت و درمان مورد نیاز و تصمیم‌گیری آگاهانه در این زمینه از دیگر پیش‌نیازهای کاهش هزینه‌های سلامت در کشور است.

وی با اشاره به اهمیت بازنگری و بازتعریف اقدامات حمایتی برای کاهش هزینه‌های بهداشتی و درمانی، گفت: در این زمینه باید اقدامات هدفمندی برای افزایش حمایت مالی اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر از هزینه‌های هولناک بهداشتی و درمانی انجام شود همچنین ایجاد یک سیستم داده پویا و به روز برای ارزیابی شاخص های تامین مالی نظام سلامت کشور و در نظر گرفتن تغییرات آتی در بخش سلامت و بهداشت و درمان.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا