دانستنی ها

این موجودات بامزه را بخور!

پروبیوتیک ها در دنیای غذا بسیار هیجان انگیز و محبوب هستند. شما ممکن است بیشتر عمر خود را صرف دوری از باکتری ها کنید، اما نه روده خود را! پروبیوتیک ها میکروارگانیسم ها و باکتری های مفید زنده ای هستند که در مبارزه با باکتری های مضر در بدن بسیار مفید هستند. هضم غذا را تسهیل می کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و سلامت عمومی ما را بهبود می بخشد.

به گزارش فارس، شاید راهی ساده تر و خوشمزه تر از افزودن ماست به میان وعده ها برای گنجاندن آنها در برنامه غذایی روزانه تان وجود نداشته باشد. ویژگی های این محصول به همین چند محصول محدود نمی شود. مصرف پروبیوتیک ها می تواند خطر ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر را کاهش دهد و در پیشگیری از پوکی استخوان، محافظت در برابر سرطان، بهبود آلرژی و غیره فوایدی دارد. می تواند نقش ویژه ای داشته باشد.

روده ما از میلیاردها میکروب به نام میکروبیوم روده تشکیل شده است و آنچه می خوریم و می نوشیم می تواند بر تعادل میکروبیوم روده تأثیر بگذارد.

هنگامی که پروبیوتیک ها وارد سیستم گوارشی شما می شوند، تعادل را باز می یابند و با مبارزه با باکتری های مضر از عفونت جلوگیری می کنند. اینها برای مدیریت علائم مربوط به سندرم روده تحریک پذیر، اسهال، یبوست، عدم تحمل لاکتوز و کولیت بسیار مهم هستند. زیرا آنها غذاهای فیبری مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل را تجزیه می کنند.

رایج ترین نوع پروبیوتیکی که با آن مواجه خواهید شد، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس است و محققان می گویند که سودمندترین نوع آن است. هضم را تسهیل می کند، قند خون را سالم نگه می دارد و به بدن شما کمک می کند تا در برابر عفونت های قارچی مقاومت کند.

تعریف پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها موجودات میکروسکوپی کوچک، زنده و فعالی هستند که در صورت مصرف، میکروبیوم سیستم گوارش ما را برای سلامتی بهتر تغییر می دهند. ما اغلب به این باکتری های مفید روده می گوییم.

وجود این باکتری های خوب از رشد و تکثیر باکتری های بیماری زا جلوگیری می کند، باعث هضم بهتر غذا می شود و به عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

فواید و فواید پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها به تعادل عملکرد سیستم گوارش ما کمک می کنند. برخی عوامل می توانند این تعادل را مختل کنند:

برخی از بیماری ها

حتی مصرف یک دوز آنتی بیوتیک

ارزش غذایی کم، برنامه غذایی اشتباه

رشد بیش از حد باکتری هایی که برای بدن ما مفید نیستند.

اگرچه تحقیقات برای تعیین فواید دقیق پروبیوتیک ها هنوز ادامه دارد، شواهد فعلی نشان می دهد که پروبیوتیک ها مزایای زیر را برای سلامتی ما دارند:

پیشگیری و درمان اسهال ناشی از عفونت یا آنتی بیوتیک

بهبود و کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر (اسهال یا یبوست ناشی از استرس زیاد)

تقویت سیستم ایمنی بدن

کاهش التهاب و آلرژی

بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب

عوارض پروبیوتیک ها

ابتدا ببینیم چه کسی می تواند پروبیوتیک مصرف کند. به طور کلی، پروبیوتیک ها برای افرادی که از سلامت عمومی خوبی برخوردار هستند، بی خطر در نظر گرفته می شوند.

عوارض جانبی پروبیوتیک ها بسیار نادر است و ممکن است تنها به صورت علائم خفیف گوارشی مانند نفخ رخ دهد.

اگر سیستم ایمنی بدن به هر دلیلی ضعیف یا سرکوب شود (مانند استفاده طولانی مدت از داروهای حاوی کورتیکواستروئیدها)، اهمیت مشورت با پزشک افزایش می یابد. زیرا مصرف پروبیوتیک در این افراد ممکن است با عوارض جدی مانند عفونت همراه باشد.

غذاهای پروبیوتیک

طبیعی ترین غذاهای حاوی پروبیوتیک عبارتند از:

ماست

نوشیدنی کفیر معروف به کفیر آیران

کلم شور (کلم خرد شده، خیسانده در آب نمک غلیظ به مدت چند روز و تخمیر اسید لاکتیک در آن)

ترشی زیاد

موز

سیر

پیاز

خيار شور

خیارهای تخمیر شده در آب نمک با استفاده از باکتری های اسید لاکتیک طبیعی سرشار از ویتامین K و همچنین پروبیوتیک هستند.

زیتون

سیب

تحقیقات نشان می‌دهد که سیب حاوی تقریباً 100 میلیون باکتری است که می‌توانند به شیوه‌ای سالم با میکروبیوم روده تعامل داشته باشند و از مکمل‌های پروبیوتیکی مؤثرتر باشند.

سرکه بازامیک

یکی یکی دیگر از منابع پروبیوتیک سرکه سیب است. اسید استیک ماده اصلی سرکه بالزامیک است و حاوی سویه های پروبیوتیک باکتری است که می تواند سلامت روده و سیستم ایمنی را بهبود بخشد.

انواع مختلفی از پروبیوتیک ها وجود دارد، اما همه آنها تمام خواص و فواید ذکر شده در بالا را ندارند.

به عنوان مثال، یک نوع پروبیوتیک ممکن است عملکرد خاصی داشته باشد و فواید آن فقط به یک قسمت از بدن معطوف شود.

اگرچه مکمل های پروبیوتیک نیز مفید هستند، اما هنگام تهیه و مصرف باید به نکاتی توجه کنیم:

مطمئن شوید که پروبیوتیک مورد نظر برای حل مشکل سلامتی مورد نظر ما مناسب است.

شرایط نگهداری درج شده روی بسته بندی را بخوانید. برخی از پروبیوتیک ها باید در یخچال نگهداری شوند.

تاریخ انقضای مکمل پروبیوتیک بسیار مهم است و با گذشت زمان از تاریخ تولید، تعداد پروبیوتیک های زنده در مکمل کاهش می یابد.

هم غذاها و هم مکمل ها می توانند مزایای پروبیوتیک ها را در اختیار ما قرار دهند.

برای افزایش تعداد باکتری های مفید روده، مصرف غذاهایی با ارزش غذایی بالا و محتوای فیبر بالا توصیه می شود. مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل (با سبوس).

باکتری های مفید روده از فیبر تغذیه می کنند. وقتی این باکتری ها فیبر کافی دریافت کنند، به خوبی تکثیر می شوند و فواید پروبیوتیک ها را در بدن تولید می کنند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا