اخبار روز

این علائم فیزیکی نشان می دهد که سلامت شما در خطر است

بدن ما فوق‌العاده باهوش است و اغلب سعی می‌کند زمانی که خارج از خانه نیستیم، با دادن نشانه‌های ظریف به ما اطلاع دهد. از بیماری های جزئی تا علائم واضح تر، این سیگنال ها سرنخ های ارزشمندی در مورد سلامت کلی ما هستند.

به گفته روزیاتو، در زیر در مورد روش هایی صحبت خواهیم کرد که بدن ما ممکن است سعی کند به ما بگوید مشکل دارد.

1- خارش

آیا مدام خارش دارید؟

– بیش از 10 زن یکی، در دوران بارداری خارش دارند. این مشکل معمولاً بی ضرر است و در نتیجه کشیدگی پوست و تغییرات هورمونی در این مدت رخ می دهد. اما اگر خارش شما در شب بدتر می شود، می تواند نشانه ای از چیز جدی تری باشد. اگر خارش شما اینقدر شدید است، با پزشک خود در مورد اینکه آیا نیاز به آزمایش دارید یا خیر صحبت کنید.

چه چیزهای دیگری می تواند باعث خارش مداوم شود؟

– مشکلات پوستی مانند خشکی پوست، اگزما، پسوریازیس، گال، سوختگی، زخم، نیش حشرات و کهیر.

بیماری های داخلی مانند بیماری های کبدی یا کلیوی، کم خونی، دیابت، مشکلات تیروئید و برخی سرطان ها.

– مشکلات عصبی مانند ام اس، فشردگی عصب و زونا.

– مشکلات مربوط به سلامت روان مانند اضطراب، اختلال وسواس فکری- جبری و افسردگی.

– آلرژی یا تحریک ناشی از مواد شیمیایی، صابون، داروها یا پشم.

2- سفیدی زبان

زبان سفید زمانی اتفاق می افتد که یک لایه سفید روی تمام یا بخشی از سطح زبان تشکیل شود. این مشکل ممکن است با علائم دیگری مانند بوی بد دهان، تحریک زبان و رشد مو در سطح زبان همراه باشد.

دلایل احتمالی آن عبارتند از:

– عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، به عنوان مثال. ب) اگر دندان های خود را مسواک نمی کنید، نخ دندان نکشید یا زبان خود را مرتباً تمیز نکنید.

داشتن عادت های بد

– استفاده از دندان مصنوعی یا آسیب به زبان توسط اجسام نوک تیز.

– مصرف آنتی بیوتیک هایی که می توانند باعث عفونت قارچی در دهان شوند.

– رژیم غذایی بدون میوه و سبزیجات و با غذاهای نرم زیاد.

از طریق دهان نفس بکشید.

– خشکی دهان به دلیل مشکلات پزشکی یا مصرف داروهایی مانند شل کننده های عضلانی یا داروهای سرطان.

برفک دهان یک مشکل پزشکی است که در آن قارچ کاندیدا آلبیکنس روی دیواره های دهان تجمع می یابد. اگرچه این قارچ معمولاً در دهان یافت می شود، اما گاهی اوقات تکثیر می شود و عوارضی ایجاد می کند.

3- پرش عضلانی

گاهی اوقات ماهیچه های شما به طور خود به خود و بدون درخواست شما حرکت می کنند. آنها می توانند بپرند یا منقبض شوند و رها کردن آنها دشوار است. پرش و اسپاسم عضلانی بیشتر در ران، ساق، دست، بازو، شکم، قفسه سینه و قوس پا دیده می شود. پزشکان کاملاً مطمئن نیستند که چرا این اتفاق می افتد، اما آنها می گویند که می تواند باعث چند چیز شود:

– عضلات شما برای عملکرد صحیح به مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم نیاز دارند.

– اگر آب کافی ننوشید، ممکن است در معرض خطر پرش و گرفتگی عضلات قرار بگیرید.

مصرف بیش از حد کافئین همچنین می تواند باعث گرفتگی عضلات در قسمت های مختلف بدن شود.

– اگر فشار خون بالا یا بیماری قلبی دارید، پزشک ممکن است داروهای دیورتیک تجویز کند. این می تواند سطح پتاسیم را در بدن کاهش دهد و منجر به گرفتگی عضلات شود.

آسیب به سلول های عصبی نحوه ارتباط این سلول ها با یکدیگر و با مغز را تغییر می دهد. انقباضات و اسپاسم عضلانی می تواند یک علامت هشدار دهنده باشد که این مشکل رایج بر اعصابی که عضلات را کنترل می کنند تأثیر می گذارد.

4- پلت شدن مدفوع

عواملی که احتمال یبوست را افزایش می دهند عبارتند از:

– ترس ها و نگرانی ها: برخی از کودکان خردسال ممکن است در صورت ترس یا تغییرات عمده در خانه یا در روال خود مربوط به توالت رفتن دست از توالت بردارند. اگر والدین در مورد برداشتن پوشک کودک کوچک خود سختگیر باشند، ممکن است کودک به توالت برسد.

– مصرف برخی داروها: برخی داروها می توانند یبوست را بدتر کنند، مانند: ب- آنتی اسیدها، برخی مسکن ها و داروهای دیگر بیماری ها مانند پارکینسون.

مشکلات گوارشی: اگر فردی با مشکلاتی مانند سندرم روده تحریک پذیر یا سایر مشکلات گوارشی دست و پنجه نرم می کند، ممکن است از یبوست رنج ببرد. گاهی اوقات برخی از غذاها نیز می توانند باعث یبوست شوند.

– درد بدن: اگر فردی در ناحیه کمر یا عضلات شکم خود درد داشته باشد، مثلاً پس از زایمان، ممکن است دفع مدفوع برای او مشکل باشد. این امر عبور غذا از روده ها را کند می کند و مدفوع را شبیه سنگریزه می کند.

– بیماری های مزمن: برخی از مشکلات پزشکی مانند دیابت یا بیماری تیروئید می تواند بر عملکرد اعصاب و ماهیچه ها تأثیر منفی بگذارد و حرکات روده را با مشکل مواجه کند.

– سبک زنگی: کم تحرکی خطر یبوست را افزایش می دهد. موارد دیگری مانند بارداری، مسافرت یا تغییر رژیم غذایی نیز می تواند باعث یبوست شود.

– عادات غذایی: کمبود فیبر در رژیم غذایی و آب کم می تواند منجر به مدفوع توده ای شود و حرکات روده را با مشکل مواجه کند.

5- سفیدی مردمک چشم

لکوکوری یا سفیدی مردمک زمانی رخ می دهد که مردمک چشم ها سفید می شوند. این مشکل در کودکان شایع تر است اما در بزرگسالان نیز ممکن است رخ دهد. لوکوکوریا می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بنابراین در صورت بروز این مشکل فوراً با چشم پزشک مشورت کنید. برخی از مواردی که می توانند باعث لکوکوری شوند عبارتند از:

– آب مروارید: لکه های کدر داخل عدسی هستند که با افزایش سن ظاهر می شوند. این مشکل رایج با جراحی قابل حل است.

جداشدگی شبکیه: این اتفاق زمانی رخ می دهد که لایه نازک پشت چشم به نام شبکیه جدا شود. این یک اورژانس است که نیاز به درمان فوری دارد.

– اندوفتالمیت: (Endophthalmitis) عفونتی است که در داخل چشم ایجاد می شود و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. اگر بلافاصله درمان نشود، می تواند باعث نابینایی شود.

– بیماری کوتس: (بیماری کوتس) زمانی رخ می دهد که رگ های خونی چشم دارای وضعیت غیر طبیعی باشد که باعث نشت و تجمع مایع می شود. این مشکل می تواند منجر به جدا شدن شبکیه شود.

رتینوبلاستوما: این نوع نادر سرطان چشم است که عمدتاً در کودکان رخ می دهد. لوکوکوریا یکی این یکی از علائم اصلی است و سایر علائم شامل ضعیف شدن بینایی و سایر مشکلات چشمی است.

– تعداد چشم های متفاوت: گاهی اوقات یک چشم با دیگری متفاوت به نظر می رسد زیرا تعداد آن متفاوت است. این مشکل معمولا جدی نیست و به راحتی قابل حل است.

6- رنگ پریدگی ناخن

ناخن هایتان کم رنگ است یا سفید؟

این ممکن است نشان دهنده کمبود سلول های خونی باشد. ناخن‌های سفید می‌توانند نشانه مشکلات پزشکی مانند بیماری کبد، دیابت، پرکاری تیروئید، نارسایی قلبی، مسمومیت با فلزات سنگین، شیمی‌درمانی، تروما، یا کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی باشند.

اگر اکثر ناخن‌های شما سفید هستند و فقط یک لایه نازک صورتی در نوک آن‌ها وجود دارد، ممکن است مشکلی به نام «ناخن تری» داشته باشید. این مشکل ممکن است به دلیل افزایش سن رخ دهد، اما همچنین می تواند نشانه یک مشکل پزشکی زمینه ای مانند دیابت یا بیماری کلیوی، کبدی یا قلبی باشد.

7- سفیدی انگشتان دست

بیماری رینود باعث می شود برخی از قسمت های بدن مانند انگشتان دست و پا در هوای سرد یا در دوره های اضطراب بی حس و سرد شوند. این به این دلیل است که رگ های خونی کوچکی که خون را به پوست می رسانند باریک می شوند و خون رسانی به این نواحی را کاهش می دهند.

سندرم رینود در زنان شایع تر است و اغلب افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می کنند را تحت تاثیر قرار می دهد.

8- لکه ها و جرقه های شناور را جلوی چشمان خود ببینید

ممکن است لکه های شناور یا جرقه هایی را جلوی چشمان خود دیده باشید. این چیزهای شناور می توانند به شکل لکه های تاریک کوچک، خطوط موخوره، حلقه ها یا تار عنکبوت باشند. جرقه ها مانند انفجار ناگهانی نور هستند.

لکه های شناور و جرقه ها به خصوص در افراد مسن شایع است. این معمولاً به دلیل یک مشکل بی ضرر به نام جدا شدن زجاجیه خلفی ایجاد می شود که در آن مایع زجاجیه (مایع شفاف و چسبناکی که مرکز چشم را پر می کند) تغییر می کند.

دیدن لکه ها و جرقه های شناور گاهی اوقات می تواند به دلیل جدا شدن شبکیه باشد که مشکلی جدی است و برای جلوگیری از کوری دائمی نیاز به توجه فوری دارد. لکه ها و جرقه های شناور می توانند بدون دلیل ظاهری ایجاد شوند.

9- تورم صورت

گاهی ممکن است صورت به دلیل مشکلات پزشکی مانند جراحات، عفونت یا آلرژی متورم شود. برخی از این دلایل می تواند جدی باشد.

گاهی اوقات با صورت متورم از خواب بیدار می شوید. اگر هنگام خواب به صورت خود فشار بیاورید این اتفاق می افتد. با این حال، اگر صورت شما به دلیل آسیب دیدگی متورم شده است یا ورم مکرر صورت را تجربه می کنید، می تواند نشانه ای از یک مشکل پزشکی باشد.

تورم صورت نه تنها خود صورت را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه می تواند گردن یا گلو را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اگر صورت شما بدون هیچ آسیبی متورم شده است، ممکن است نشانه یک مشکل پزشکی جدی باشد. بنابراین حتما به پزشک مراجعه کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا