اخبار روز

این باکتری ها تشنه خون انسان هستند!

محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن از کشف عملکرد جدیدی در باکتری ها خبر دادند که آنها را به خون آشام تبدیل می کند.

به گزارش ایسنا، باکتری های مرگبار جهان به دنبال خون انسان هستند و از آن لذت می برند.

به گزارش دیلی میل، محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن (WSU) ویژگی جدیدی به نام “خون آشام باکتریایی” را در باکتری های منتقله از غذا مانند “سالمونلا” و “اشریشیا کلی” (E. coli) کشف کرده اند.

اینکه چگونه و چرا این میکروارگانیسم‌ها می‌توانند هوشمندانه از روده به خون حرکت کنند و اثری مرگبار داشته باشند، مدت‌ها یک راز باقی مانده بود. محققان دریافتند که این باکتری ها در قسمت مایع خون یا سرم خون جذب می شوند. سرم خون حاوی مواد مغذی است که باکتری ها می توانند از آنها به عنوان غذا استفاده کنند.

پاتوژن ها به راحتی می توانند محل سرم را پیدا کرده و از طریق بریدگی های کوچک در دستگاه گوارش وارد جریان خون شوند. این گاهی اوقات می تواند باعث مرگ ناشی از “سپسیس” در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده شود.

حتی کوچکترین مقدار خون برای جذب باکتری های خون آشام کافی است. این خاصیت شبیه به توانایی معروف کوسه ها در تشخیص یک قطره خون در 10 میلیارد قطره آب است.

آردن بایلینک، استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه ایالتی واشنگتن و یکی از محققان این پروژه، گفت: باکتری هایی که جریان خون را آلوده می کنند می توانند کشنده باشند. ما دریافتیم که برخی از باکتری‌هایی که باعث عفونت‌های جریان خون می‌شوند، در واقع یک ماده شیمیایی را در خون انسان حس کرده و به آنجا حرکت می‌کنند.

این تحقیقات جدید نشان می‌دهد که انتروباکتری‌هایی مانند اشریشیا کلی و سالمونلا می‌توانند به اندازه یک فمتولیتر سرم خون – مقدار بسیار کمی معادل 0.0000000000001 میلی‌لیتر – شناسایی کنند. وقتی باکتری‌ها بریدگی پیدا می‌کنند که اجازه می‌دهد خون وارد روده شود، اطراف بریدگی جمع شده و به روده حمله می‌کنند.

محققان کار این باکتری را با استفاده از یک میکروسکوپ قدرتمند بررسی کردند. آنها با تزریق مقادیر میکروسکوپی سرم خون انسان، خونریزی روده را شبیه سازی کردند و حرکت باکتری ها به سمت منبع را مشاهده کردند. آنها مشاهده کردند که باکتری ها سرم خون را دنبال می کنند که کمتر از یک دقیقه طول کشید.

این یک استراتژی به نام کموتاکسی است که باکتری ها از آن برای حرکت به سمت غلظت های بالاتر مواد خاص استفاده می کنند.

محققان دریافتند که سالمونلا یک گیرنده پروتئینی خاص به نام “Tsr” دارد که به آنها اجازه می دهد سرم خون را شناسایی کرده و روی آن حرکت کنند. برای کشف Tsr، آنها از یک میکروسکوپ با وضوح بالا برای مشاهده اتم های پروتئینی که با آمینو اسید “سرین” در ساختار آن تعامل دارند، استفاده کردند. دانشمندان معتقدند که سرین یکی این یکی از مواد شیمیایی خون است که باکتری ها آن را حس کرده و از آن استفاده می کنند.

به گفته محققان این پروژه، این درک جدید از نحوه ورود باکتری ها به جریان خون، راه را برای کشف داروهای جدیدی هموار می کند که از سپسیس قبل از بروز آن جلوگیری می کند.

“سینا گلن”، دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه ایالتی واشنگتن و یکی از محققان این پروژه، گفت: “با یادگیری این که چگونه این باکتری ها می توانند منابع خونی را شناسایی کنند، می توانیم داروهای جدیدی در آینده بسازیم که این توانایی را از بین ببرد.” می تواند این کار را انجام دهد زندگی و سلامت افراد مبتلا به بیماری التهابی روده را که در معرض خطر عفونت های جریان خون هستند، بهبود بخشد.

عفونت های روده معمولا توسط سیستم ایمنی بدون مشکلات جدی مانند اسهال پاک می شوند. با این حال، افراد مبتلا به بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو در معرض خطر خونریزی روده هستند. خونریزی روده می تواند به باکتری اجازه ورود به جریان خون را بدهد و باعث عفونت باکتریایی جدی تری شود.

درک بهتر این که چرا باکتری های روده از طریق برش های کوچک روده وارد جریان خون می شوند می تواند به دانشمندان کمک کند تا از بیماری های جدی در افراد مبتلا به این بیماری های مزمن جلوگیری کنند.

این تحقیق در مجله “eLife” منتشر شده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا