اخبار روز

امید جوان؛ نوروز در خاطرات بازرگان/ شورای انقلاب به دنبال جایگزینی برای نوروز بود

عصر ایران; صبح زود– هفته نامه 29 سالهامید جوانهیچ نسخه ویژه ای برای نوروز منتشر نشد، اما آخرین نسخه آن در سال 1402 حال و هوای نوروزی دارد و به همین دلیل می توان آن را در فهرست نشریات نوروزی قرار داد.

روی جلد آن یکی از جدیدترین تصاویر مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت است و دلیل آن خاطرات او در آستانه نوروز 1370 برای مجله است. آدینا او خاطرات خود از نوروزهای مختلف را در متنی مفصل نوشته و نقل کرده است، به ویژه به اولین عید پس از پیروزی انقلاب (1358) پرداخته است.

بازرگان که بعد از نوروز 70 فقط سه عید دید (چون در 30 دی 1373) می نویسد:

«پیروزی انقلاب در نهایت». بهمن ماه 57 اتفاق افتاد که اتفاقاً نرم شدن هوا و پیشروی بهار و همچنین خاطره زوال و فرار دیو زمستان و آغاز آزادی و عدالت و رفاه را به همراه داشت. قبلاً در تظاهرات خروج شاه و آمدن رهبری، شعر حافظ می خواندند و می گفتند: «بصیرت دل جای حرف دیگران نیست.» وقتی شیطان بیرون می رود، می گوید. فرشته می شود!”

در آغاز فروردین آقای مهندس شهردار تهران گفت: سال 58 کمتر از دو ماه از روی کار آمدن دولت موقت نگذشته بود. توسلی او از دولت و مردم دعوت کرده بود که در عید در ورزشگاه 100 هزار نفری شرکت کنند. جامعه عظیمی پدید آمد. برای رفع یأس با تردید و ترسی که هنوز در دل ها و چهره ها نمایان بود و عقده های غم و باورهای ضد ملی را در سخنانم بشکنم، عید را اعلام کردم و دستم را بالا بردم و آستین لباس نوروزی را نشان دادم. که موثر و خوشایند و خوشحال کننده بود. برخی هنوز آن را به یاد دارند.

اوایل در اواخر دوره اسفند در ماهی که می خواستم تعطیلات رسمی سال را به تصویب شورای انقلاب برسانم، تعطیلات یک هفته ای عید و سیزده بدر مورد استقبال برخی آقایان قرار نگرفت، آنها فکر کردند که 15 خرداد و 22 بهمن و روزهای دیگر می تواند جایگزین آنها شود و از ناسیونالیسم و ​​سنت های ظالمانه جلوگیری کند.

در اولین پیام نوروزی بعد از پیروزی و شاید سال بعد، اگر اشتباه نکنم، رهبری انقلاب و بنیانگذاران جمهوری اسلامی ایران از تبریک سال نو و ذکر نوروز غفلت کرده و یا فراموش کردند. بعداً با ذکر این مطلب که برخی از روایات از تأیید و تأیید نوروز توسط بزرگان اسلام خبر می دهند، آداب و تبریک نوروزی در گذر سال به قوچ پذیرفته و رسمی شد. مسئولان هر سال پیام های نوروزی می فرستند و به ملت مسلمان تبریک می گویند و توصیه هایی می کنند.

چهاربانسوری و سیزده بدر نیز چند سالی است که موضوع و معضل کودکان و جوانان خیابانی علاقه مند به آنها و نگهبانان است. درگیری و آشوب به پا شد، اما روشن شدن آتش چهاربانسوری و سر و صدای ترقه و یا بازی و دعوا در زمین سیزدهم متوقف نشد.

امید و دعا داریم از دروازه بلند پروردگار عالم که زمین و آسمان را آفرید و در طبیعت و اقلیم ایران زمین صفا و رحمت و سیرت عید نوروز را این عید باستانی و باستانی قرار داده است. مراسم طبیعی آن پیوسته برپا شده و وسیله ای برای بقای استقلال و عظمت کشور و سعادت و اتحاد و نجات ملت ماست. در عین حال با تفکر و برنامه ریزی و بدون اغراق می توانیم آثار مضر آن را از بین ببریم و سالم، قوی و ثروتمند شویم.

خسرو معتضد – مورخ – که 20 سال است هر هفته برای این مجله قلم می زند، شباهت نوروز به ماه رمضان را به فال نیک گرفت و یادآور شد که تنها سه روز از آن به عزاداری حضرت علی علیه السلام اختصاص داشت. با او باشد و بقیه ماه رمضان را می توان مانند بقیه سپری کرد. کشورهای اسلامی مانند تاریخ ایران پس از اسلام، آن را به شادی و عشق سپری کردند و از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری خواستند تا از دخترانی که برای معرفی جاذبه های گردشگری ایران به دیگران و مسافران نوروزی تلاش می کنند، تجلیل و قدردانی کند. همچنین غذا دریافت نکنید

مجید سلیمی بروجنی این تحلیلگر اقتصادی همچنین تحقق رویای رشد اقتصادی در سال جدید را در گرو سرمایه گذاری خارجی و پس انداز داخلی دانست و خاطرنشان کرد: بدون سرمایه گذاری خارجی و ایجاد امید به پس انداز داخلی نمی توان رویای رشد را محقق کرد. یک بار در 10 سال اتفاق می افتد و حتی ممکن است منفی باشد

رضا قبیشاوی این تحلیلگر خاورمیانه به شباهت ها و تفاوت های جنگ غزه و قره باغ نیز پرداخته و درباره موضوع غزه نوشته است. همه کشورهای جهان این منطقه را بخشی از خاک فلسطین می دانند نه بخشی از خاک اسرائیل، اما از آنجایی که فلسطین به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته نمی شود، درگیری بین اسرائیل و فلسطین به حساب نمی آید، به ویژه اینکه تمام فلسطین در آن قرار ندارد. جنگ با اسرائیل زیرا کرانه باختری درگیر جنگ نیست.

امید جوان همچنین صفحه ای دارد که مطالب منتخب 20 سال گذشته را بررسی می کند و البته به آخرین ویرایش سال 2012 اختصاص دارد که تفاوت های آغاز و پایان سال 2008 را در 20 سال پیش تحلیل کرده است: در ابتدای سال (2008) ) صدام حسین او رئیس جمهور بود و دستورات مقاومت را صادر می کرد. در پایان سال او را ساقط کردند و اسیر کردند. در ابتدای سال سید محمد باقر حکیم او سعی کرد با حمله آمریکا به عراق به گونه ای مخالفت نکند که ایران را که 22 سال میزبان او بود آزرده خاطر کند و در پایان سال در نجف استراحت کرد زیرا به آمریکا می رفت عراق پس از صدام بازگشت. سرنگون شد، اما قربانی یک سوء قصد شد. در ابتدای سال پس از استعفای وی ملی تهران در پایان سال شهردار نداشت محمود احمدی نژاد شهردار اصولگرای تهران مسیری کاملاً متفاوت با آن زمان در پیش گرفته است کرباشی و الویری و اموال مدنی از سال 68 تا 82. ابتدای سال روزنامه همشهریان او در مورد کارگزاران و در پایان سال درباره توسعه دهندگان نوشت.

امید جوان، پدیده 1402 آرای نامعتبر شناخته شده و نوشته شده: در سال 1402 اتفاقات ریز و درشت بسیاری رخ داد، افراد مشهور به خاک سپرده شدند، قدرت خرید مردم کاهش چشمگیری یافت و عده ای به برکت رانت و تورم به ثروت بیشتری دست یافتند، نه هنر و کارآفرینی، اما اگر تمرکز انگشت روی دست بود. مهمترین پدیده سیاسی و اجتماعی است که اهمیت آن بیش از گذشته شده است اسفند بش از قبل اتفاق افتاده و این افزایش شگفت انگیز آرای باطل است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا