اخبار روز

افزایش مستمری بازنشستگان کجا رفته است؟ / مبلغ وام مورد نیاز در سال جدید

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاین،فروردین ماه 1403 به پایان رسید اما هنوز تکلیف افزایش حقوق مستمری بگیران و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی مشخص نیست. به طور معمول سازمان تامین اجتماعی افزایش حقوق مصوب شورای عالی کار را مبنای افزایش مستمری مستمری بگیران خود قرار می دهد اما محدودیت قانونی برای این افزایش وجود ندارد.

ماده 96 قانون تأمین اجتماعی «افزایش سالیانه مستمری مستمری بگیران به میزان هزینه زندگی» را تصریح کرده و در ماده 111 این قانون تاکید شده است که افزایش حداقل مستمری نباید کمتر از افزایش حداقل مصوب باشد. بنابر نظر شورای عالی کار، مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی یکسان خواهد بود. هزینه زندگی سریعتر از دستمزد کارگران افزایش می یابد.

اما اراده چندانی برای پاسخگویی به ماده 96 قانون تامین اجتماعی وجود ندارد. در هفته های اخیر بازنشستگان با شرکت در کمپین ها و تجمعات اینترنتی مقابل سازمان تامین اجتماعی خواهان اجرای ماده 96 قانون تامین اجتماعی و افزایش حقوق متناسب با معیشت هستند، اما آیا این مطالبات از سوی سازمان تامین اجتماعی جدی گرفته می شود. موسسه بیمه اجتماعی؟ مدیر سازمان تامین اجتماعی؟

انتظار مستمری بگیران تامین اجتماعی در شرایط تورمی کنونی که حداقل هزینه زندگی از 30 میلیون تومان گذشته است؛ افزایش حقوق آنها محدود به مصوبه 35 و 22 درصدی شورای عالی کار نبود، بلکه محمد اسدی (رئیس شورای عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور) از تشکیل جلسه بررسی این آیین نامه در روزهای اخیر خبر می دهد. افزایش حقوق 1403 مستمری بگیر و مستمری بگیران تامین اجتماعی بی نتیجه بود.

اسدی در این خصوص به ایلنا گفت: در چند روز گذشته جلسه ای با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و معاونین وی در مورد افزایش مستمری بازنشستگان و سرعت این افزایش داشتیم اما به هیچ عنوان نرسیدیم. نتیجه گیری. این جلسه نتیجه ای نداشت و مقرر شد هفته آینده جلسه دیگری برگزار و در مورد افزایش مستمری 1403 تصمیم گیری شود.

رئیس شورای عالی بازنشستگان تامین اجتماعی درباره پیشنهادات این نهاد عالی و مطالبات فعالان صنفی بازنشسته گفت: مطالبه ما اجرای دقیق قانون است. به ویژه ماده 96 قانون تامین اجتماعی اجرا شود و مستمری مستمری بگیران متناسب با افزایش هزینه های زندگی افزایش یابد.

به گفته اسدی، پیش بینی می شود نرخ افزایش مستمری بازنشستگان و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در جلسه هفته آینده با حضور مدیرعامل، مدیران و کارشناسان سازمان تعیین شود.

مستمری بازنشستگان تمام شده است؟ اردیبهشت ماه افزایش دادن؟
کار تصمیم گیری و ارتباط تا انتها است اردیبهشت ماه سرامدن؛ آیا بازنشستگانی وجود دارند؟ اردیبهشت ماه ماهیانه از افزایش مستمری و تفاوت مستمری برخوردار خواهید شد فروردین همچنین در اردیبهشت ماه پرداخت شده؟

اسدی در پاسخ به این سوالات گفت: ما طرف مطالبه گر پرونده هستیم و با تمام توان پیگیر موضوع هستیم اما همه چیز به تلاش و اراده طرف مقابل بستگی دارد. انتظار داریم این اتفاق بیفتد اردیبهشت ماه مراحل اداری تکمیل و افزایش مستمری کارگران بازنشسته اجرایی شود.

وی تاکید کرد: انتظار بازنشستگان و فعالان صنفی آنها این است که مدیرعامل سازمان بیمه اجتماعی در زمینه افزایش مستمری مستمری بگیران و اعلام آنها و همچنین مستمری مستمری بگیران همکاری لازم را انجام دهد. اردیبهشت ماه افزایش دادن؛ در عین حال تفاوت وجود دارد فروردین حتی با حقوق بازنشستگی اردیبهشت ماه به حساب بازنشستگان واریز شود.

فعال این اتحادیه بازنشستگان با بیان اینکه “هزینه زندگی در هفته ها و ماه های اخیر افزایش چشمگیری داشته است و مستمری بگیران نمی توانند با مستمری دریافتی این هزینه ها را تامین کنند”، تاکید کرد: هر چه زودتر تکلیف افزایش مستمری بازنشستگان مشخص شود، بهتر؛ مستمری بگیران با مستمری دریافتی نمی توانند هزینه های ماهانه خود را تامین کنند و مشکلات معیشتی آنها به مراتب بیشتر از گذشته است. بنابراین تسریع در روند افزایش مستمری ها یک ضرورت انکارناپذیر است و امیدواریم مدیران تامین اجتماعی به این امر توجه داشته باشند.

میزان وام بازنشستگی در سال جدید مشخص نیست
موضوع مهم دیگر برای بازنشستگان، مزایای اجتماعی و میزان وام است. مبلغ وام مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال 1402 20 میلیون تومان بود که مستمری بگیران به ناچیز بودن این مبلغ اعتراض داشتند. 20 میلیون تومان برای خرید حتی ابتدایی ترین مایحتاج کافی نیست. این در حالی است که هنوز سامانه ثبت نام اعتبار برای مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال جاری باز نشده و مشخص نیست میزان اعتبار مورد نیاز تا چه اندازه افزایش می یابد. آیا تامین اجتماعی با افزایش معقول مبلغ وام موافق است؟

رئیس کانون عالی بازنشستگان کشور درباره وام و مزایای اجتماعی مستمری بگیران گفت: هنوز در ابتدای سال هستیم و جلسات طرح کرامت برگزار نشده و میزان وام ها همچنان افزایش پیدا کرده است سهمیه و میزان وام های ضروری بازنشستگان و امید است در سال جدید سهمیه های کافی برای وام بازنشستگان فراهم شود.

اسدی در خصوص میزان وام و افزایش آن در سال جدید، گفت: میزان وام هنوز مشخص نیست. ما تا به امروز در این مورد بحثی نداشته ایم، اما امیدواریم مبلغ وام لازم افزایش چشمگیری داشته باشد. اعتبار ضروری باید به اندازه ای باشد که مستمری بگیران بتوانند مشکلات خود را حل کنند و در صورت لزوم مایحتاج زندگی را پوشش دهند.

۲۲۰

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا