اخبار روز

آیا شکایات کارگران به دیوان عدالت در اعتراض به حقوقوشان به نتیجه میرسد؟

به گفته پی ام آپ، حداقل حقوق کارگران در سال 1402 از بدو اعلام مورد اعتراض کارگران قرار گرفتند. حداقل حقوق و دستمزد کارگران در صورت درگیری با قانون گزارش کرده است.

حکمت علی مظفری روز گذشته اعلام کرد: بر اساس روال مصوبه شورای عالی کار در زمینه تعیین دستمزد کارگران قابل تجدیدنظرخواهی است و امسال نیز شکایتی در این خصوص مطرح شده و در حال رسیدگی هستیم. در هیئت تخصصی و در صورت تصمیم گیری شورای عالی کار اگر مطابق قانون نباشد قطعا لغو می شود».

رئیس دیوان عدالت اداری تاکید کرد که با توجه به اینکه این موضوع حساس است و به حقوق طیف وسیعی از جامعه کارگری برمی‌گردد، خارج از نوبت در حال رسیدگی است.

نماینده مرکز عالی اصناف کشور در شورای عالی کار در این باره به همشهری آنلاین گفت: پس از تعیین میزان افزایش حقوق، به دلیل مغایرت رقم مصوب با اصل قانون یعنی مغایرت. با توجه به نرخ تورم، جمعی از دوستان به این موضوع اعتراض کردند و دادخواست دادند. با توجه به تخلف حداقل دستمزد با ماده 41 قانون کار به دیوان عدالت اداری ارسال شد.

هادی ابویی ادامه داد: این دادخواست در دیوان عدالت اداری مطرح شده است و از آنجایی که این دیوان مرجع قضایی است و به جهات مختلف یک دادخواست با دقت نگاه می کند ممکن است مدتی طول بکشد.

ابویی اضافه کرد: قبلا هم دوره مشابهی داشتیم که در مورد حقوق اعتراض داشتیم اما در نهایت تصمیم بر قانونی بودن حقوق گرفته شد اما به بررسی موضوع ادامه خواهیم داد.

حداقل دستمزد کارگران قانونی نیست

نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره دلایل غیرقانونی بودن حداقل دستمزد سال 1402 گفت: ماده 41 قانون کار می گوید میزان افزایش دستمزد باید متاثر از میزان باشد. تورم تبلیغات بانک مرکزی بتواند زندگی یک کارگر را مدیریت کند، اما نرخ تورم در تعیین حداقل دستمزد سال گذشته به نوعی رعایت نشد.

ابویی با انتقاد از نحوه تعیین دستمزد پایان هر سال گفت: زمانی که حداقل دستمزد در سال 1402 تعیین شد نرخ تورم 46.2 درصد بود در حالی که تورم سال 1402 رو به افزایش است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار ادامه داد: در واقع مشکل اصلی در تعیین دستمزد این است که دستمزد سال آینده را در پایان سال و با مولفه ها و تورم سالی که در حال پایان است تعیین می کنیم در حالی که جدید سال تورم خاص خود را دارد.

ابویی اضافه کرد: در واقع به جای محاسبه نرخ تورم سال گذشته باید برآوردی از تورم سال جدید انجام شود و بر اساس آن دستمزدها تعیین و حداقل هر 6 ماه یکبار محاسبات جدید انجام شود. و دستمزد کارگران باید بر اساس نرخ تورم جدید محاسبه شود.

آیا دستمزد کارگران افزایش می یابد؟

همزمان رئیس دیوان عدالت اداری از لغو دستمزد کارگران در صورت تخلف خبر داده بود که پیش از این ولی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفته بود در صورت تداوم تورم، دستمزد کارگران خواهد بود. و کارکنان در نیمه دوم سال افزایش خواهند یافت.

نماینده Alta Central Sindical del País در شورای عالی کار، احتمال افزایش دستمزد کارگران در باقیمانده سال 1402 چقدر است؟ وی گفت: یکی از مصوبات شورای عالی کار این است که اگر دولت اگر به هر دلیلی حقوق کارمندان خود را افزایش دهید، بلافاصله شورای عالی کار تشکیل جلسه داده و در مورد افزایش دستمزد کارگران تصمیم گیری می کنیم.

ابویی ادامه داد: دولت در سال گذشته افزایش دیگری را در دستمزد کارمندان خود در نظر گرفت که با اعتراض کارگران همراه شد که چرا تنها یک بار در سال دستمزد کارگران افزایش می یابد؟ بر این اساس در صورتجلسه اسفند 1401 شورای عالی کار گفته شده است که در صورت افزایش حقوق کارکنان دولت در طول سال، این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا