اخبار روز

اخبار جدید برجام، قیمت دلار در ایران را تکان داد!


قیمت دلار در سه روز کاری هفته جاری نوسانات صعودی و نزولی را تجربه کرد. این اسکناس در کانال 51 هزار تومانی نوسان داشت و سرانجام دیروز در انتهای کانال 52 هزار تومانی به کار خود پایان داد و در روزهای اخیر معامله گران نسبت به حساسیت بازار برای کانال 50 هزار تومانی هشدار داده بودند. آنها معتقد بودند که قیمت دلار به کانال 50 هزار تومانی نمی رسد و منطقه حمایتی 51 هزار و 200 تومانی محدوده مهمی برای قیمت دلار است.

پیش از این از پیش فروش خودرو و تهدیدهای دولتی به عنوان محرک های اصلی بازار ارز برای روند نزولی قیمت دلار یاد می شد.

علاوه بر قیمت دلار تهران، قیمت دلار هرات نیز در دو روز گذشته کاهش یافت و تا آستانه 50 هزار تومان کاهش یافت. اما قیمت دلار نیز افزایش یافت و تاثیر خود را بر بازار تهران گذاشت.

کارشناسان اقتصادی می گویند تب خرید خودرو از سامانه یکپارچه بازار ارز را کند کرده است. به گفته این افراد، تمامی بازارهای کشور به عنوان مدل سرمایه گذاری در نظر گرفته می شود و تخریب هر بازاری منجر به جهش بازار بعدی می شود و به نظر می رسد اکنون نوبت کاهش تقاضا در بازار خارجی است. بازار مبادله و افزایش تقاضا در بازار خودرو.

اما برخی دیگر از رسانه ها می گویند اخبار سیاسی جدیدی از برجام در منطقه منتشر شده و این اخبار باعث کاهش قیمت دلار شده است.

گزارش های سیاسی حاکی از آن است که سلطان عمان به زودی به تهران سفر می کند و گفته می شود سلطان عمان پیام جدیدی از اروپا و آمریکا برای ایران دارد. بر اساس اخبار موجود، سلطان عمان حامل پیام مقامات واشنگتن در مورد گفتگوها درباره زندانیان دو تابعیتی در تهران خواهد بود و قرار است این پیام را به تهران برساند که اگر مقامات تهران خوب باشند، برجام را می توان احیا کرد.

این افراد معتقدند این مضمون به نوعی باعث ایجاد توقع در بازار شده و بازار منتظر است تا قیمت دلار پایین بیاید و حداقل آن را کنار بگذارد.

اگرچه این افراد منتظر باز شدن پنجره دیپلماسی و گشایش اقتصادی هستند، اما اخبار قبلی حاکی از آن است که ایران مدت هاست از برجام فاصله گرفته است و طرفین تمایل چندانی برای مذاکره بر سر برجام ندارند.

گذشته از نقش عمان در توافق هسته ای، عمان در آزادی زندانیان دو تابعیتی منحصراً در آزادی نازنین زاغری رادکلیف و انوشه عاشوری نقش داشته است. در این شرایط به نظر می رسد که سلطان عمان حامل پیام مقامات واشنگتن در مورد صحبت درباره دیگر زندانیان دو تابعیتی در تهران باشد. در زمینه مذاکرات، پیام سفر پادشاه عمان این است که اگر مقامات تهران بخواهند، برجام فرصت بقا دارد. این تمایل بیشتر به رفتار سازنده و همکاری و حل تعارض با آژانس در حوزه های حفاظت و نظارت مربوط می شود.

برخی از اخبار این است که پادشاه کنونی عمان در مصاحبه با شبکه ملی عمان گفته است که حامل پیشنهادهای جدید اتحادیه اروپا و آمریکا برای پایان دادن به بن بست برجام است. اگر این خبر صحت داشته باشد. احتمال کاهش نرخ تا 40 هزار تومان نیز وجود دارد.

برخی از تحلیلگران ارز می گویند دلیل دیگری که خریداران محتاط هستند این است که منتظرند پنجره دیپلماتیک برای زنده ماندن برجام باز شود.

دیروز داستانی درباره اقدام دولت عراق برای مهار بازار سیاه ارز این کشور منتشر شد. در حال حاضر، وزارت کشور عراقی ها را از مبادله دلار منع کرده است.

بغداد در تلاش است تا شکاف بین نرخ رسمی و نرخ ارز در بازار سیاه این کشور را کاهش دهد. چرا که همین موضوع باعث افزایش قیمت ها و گسترش انتقادات عمومی در این کشور شده است.

معامله گران بازار ارز روز گذشته معتقد بودند که روند کاهشی قیمت دلار ناشی از دو خبر سیاسی و یک شایعه است. احتمال سفر پادشاه عمان به ایران و سفر وزیر دارایی به جده برای شرکت در اجلاس سالانه بانک توسعه اسلامی، دو اتفاقی که معامله گران از آن به عنوان سیگنال های سیاسی یاد کردند که بر قیمت دلار در هفته جاری تاثیرگذار خواهد بود.

هرات دلار تهران را زیر پای خود کشید

علامت سوم مربوط به زمزمه های تلفن در میان معامله گران کف بازار بود. از ابتدای هفته جاری خبر کمک های بشردوستانه 60 میلیون دلاری ایران به افغانستان در میان بازرگانان پیچید. فعالان بازار معتقد بودند که این خبر باعث تضعیف قیمت دلار هرات و تاثیرگذاری بر دلار تهران شد.

لازم به ذکر است که تجربه شایعه پراکنی در بازار اگرچه به واقعیت ختم نمی شود اما می تواند روند قیمت ها را به طور موقت تحت تاثیر قرار دهد.

حرکت سیاست خارجی خاموش می شود و زمزمه های معامله گران در کف بازار، قیمت دلار تهران را در مسیر پایین تری قرار می دهد. در روزهای اخیر پیش بینی می شد در صورت عدم تزریق اخبار مشخص به بازار، قیمت دلار در روزهای پایانی هفته پایانی اردیبهشت ماه تغییر محسوسی نداشته باشد. اما اکنون با انتشار ممنوعیت خرید و فروش دلار در عراق، به نظر می رسد سرعت گردش دلار کاهش یابد و این خبر چندان خوشایند تهرانی ها و معامله گران بازار خرسی نیست.

در همین رابطه، حمیدرضا حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با تجارت نیوز با اشاره به محدودیت مبادلات تجاری با دلار در بازار عراق گفت: تجارت ایران و عراق به دلار بستگی ندارد. در واقع صادرات کالا به عراق مبتنی بر دلار نیست و از آنجایی که از سیستم بانکی در مبادلات دو کشور استفاده نمی شود، بعید است که تاثیری در تجارت دو کشور داشته باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بخش زیادی از مبادلات ایران و عراق به درهم، ریال، یوان چین و بخشی به دلار است. از آنجایی که دو مقصد وارداتی ایران، امارات و چین است، تجارت ایران با عراق به درهم و یوان مشکلی برای تجار ایجاد نخواهد کرد.

همچنین یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در خصوص ممنوعیت معاملات دلاری در عراق گفت: معاملات دلاری در عراق نیز مانند بسیاری از کشورهای دنیا ممنوع است. این مشکل از گذشته نیز وجود داشت و اخباری که روز گذشته مبنی بر ممنوعیت معاملات دلاری در عراق و آثار آن بر بازار ارز کشور منتشر شد، مربوط به گذشته بود.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا افزود: برخی افراد سودجو با هدف نفوذ و اخلال در بازار ارز کشور این خبر را که مربوط به گذشته بوده بازنشر کرده اند. ممنوعیت معاملات دلاری در عراق در راستای مدیریت بازار ارز عراق بوده و تاثیری بر روابط پولی ایران و عراق ندارد.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق تاکید کرد: در حال حاضر روابط اقتصادی و پولی با عراق به خوبی پیش می رود و در یک سال گذشته اقدامات زیادی برای تسهیل این روابط انجام شده است.

وی افزود: سال گذشته بیش از 10 میلیارد دلار به عراق صادرات داشتیم که نسبت به سال قبل از آن افزایش داشتیم و با اقداماتی که انجام شده چشم انداز خوبی برای افزایش روابط با عراق شکل گرفته است و در سال 1402 می باشد. .

بر اساس اظهارات کارشناسان اقتصادی، به نظر می رسد برخی معامله گران ارز قصد دارند از این شایعات برای مقابله با اقدامات و تهدیدهای دولت برای افزایش دلار تهران استفاده کنند. این در حالی است که قیمت دلار سلیمانیه نسبت به روز گذشته 350 تومان کاهش داشت و با قیمت 51 هزار تومان معامله شد.

در روزهای اخیر قیمت دلار هرات رو به کاهش بود و معامله گران بر این باور بودند که کاهش قیمت دلار هرات و رسیدن آن به کانال 51 هزار تومانی می تواند قیمت دلار را در میدان فردوسی نیز کاهش دهد. دلار اگرچه تا آستانه 50 هزار تومان بالا رفت، اما دوباره به اوج بازگشته است. به گفته معامله گران، اگر قیمت دلار از سطح 52 هزار تومان بالاتر برود، می تواند در این محدوده بماند و حتی رشد کند.

اما اگر قیمت دلار به این سقف نرسد، احتمال پایین ماندن آن و ادامه روند نزولی آن وجود دارد. هر چند که به نظر می رسد دلار برای ورود به کانال 50 هزار تومانی با سد بالایی مواجه شود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا