دانستنی ها

غذای خطرناک برای کلیه ها را بشناسید!/سنگ کلیه چگونه ایجاد می شود؟

پی ام آپ نوشت: سنگ کلیه بدن شیئی سخت است که از مواد شیمیایی موجود در ادرار تشکیل شده است.

خطر ابتلا به سنگ کلیه در مردان 11 درصد و در زنان 9 درصد برآورد شده است. علائم شایع شامل درد شدید، حالت تهوع، استفراغ، ادرار خونی و تب و لرز است. سنگ کلیه در دراز مدت می تواند منجر به عفونت، تورم و نارسایی کلیه شود. دیابت، کم آبی بدن، نقرس، بیماری التهابی روده و چاقی عواملی هستند که باعث ایجاد سنگ کلیه می شوند.

کلیه یکی از اعضای داخلی بدن است که در دفع مواد زائد از خون و حفظ تعادل بین مواد معدنی بسیار مهم است. بدون این تعادل، اعصاب، ماهیچه ها و سایر بافت های بدن ممکن است به طور طبیعی کار نکنند.

یافته های اخیر محققان دانشگاه پزشکی سیچوان نشان داد که مصرف بیش از حد قند می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. این موارد می تواند در مقدار زیادی شکر اضافه شده در بسیاری از غذاهای فرآوری شده، به ویژه نوشیدنی های شیرین شده با شکر، بستنی و کیک ها یافت می شود.

محققان دریافتند که؛ این اولین مطالعه ای است که ارتباط بین مصرف شکر اضافه شده و خطر ابتلا به سنگ کلیه را نشان می دهد. برای این مطالعه، محققان داده های 28000 مرد و زن بالغ را که از نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه ایالات متحده (NHANES) بین سال های 2007 تا 2018 جمع آوری شده بود، تجزیه و تحلیل کردند.

نتایج مطالعات نشان داد که مصرف قند افزوده با افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه مرتبط است. بر اساس یافته‌ها، شرکت‌کنندگانی که قند افزوده بیشتری مصرف می‌کردند، ۳۹ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه بودند. یافته های تحقیق در مجله Frontiers in Nutrition منتشر شده است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا