اخبار فناوری و تکنولوژی

یک حسگر بی نهایت نازک که به کلیه متصل میشود غوغا کرد!/عکس

پژوهشگران دانشگاه نورت‌وسترن با ارائه یک ایمپلنت بیومتری، توانستند به صورت پیشگیرانه، نوسانات دمایی را قبل از فرا رسیدن عمل جراحی آشکار سازند. این حسگر کوچک با ابعاد ۳ در ۷ میلی‌متر، سایزی کوچکتر از یک ناخن دست است و تنها ضخامتی به اندازه ۲۲۰ میکرومتر دارد.

این حسگر به قدری نازک است که می تواند مستقیماً روی لایه بافت کلیه (کپسول کلیه) قرار گیرد. وظیفه آن نظارت مداوم بر تغییرات جریان خون و دما است. دماسنج داخل این سنسور می تواند تغییراتی به کوچکی 0.004 درجه سانتیگراد را اندازه گیری کند.

افزایش دما در اندام پیوندی معمولاً نشانه‌ای از التهاب پس زدن اندام است. این دستگاه که دارای یک باتری کوچک سکه ای است، در صورت تشخیص تغییر، با استفاده از بلوتوث به پزشک یا بیمار هشدار می دهد.

این دستگاه به طور خاص برای پیوند کلیه طراحی شده است، اما می تواند برای سایر اندام ها مانند کبد و ریه نیز استفاده شود. صندوق کلیه آمریکا گزارش می دهد که رد حاد در حدود 5 تا 20 درصد از بیماران یک ماه پس از پیوند کلیه رخ می دهد.

یک حسگر بی نهایت نازک که به کلیه متصل میشود غوغا کرد!/عکس

حسگر پایش دما و جریان خون عضو پیوندی

کاهش خطر رد پیوند عضو با قرار دادن حسگرها در بدن

هنگامی که سیستم ایمنی عضو را به عنوان یک جسم خارجی تشخیص داده و به آن حمله می کند، بدن عضو پیوند شده را پس می زند. اگر علائم ترک به سرعت تشخیص داده شود، مداخله پزشکی می تواند از اندام جدید در بدن محافظت کند.

محققان Northwestern می گویند دستگاه آنها علائم هشدار دهنده نارسایی اندام را سه هفته زودتر از روش های نظارتی فعلی تشخیص می دهد.

امروزه از بافت برداری برای تشخیص پس زدن استفاده می شود. در این روش نمونه بافتی از اندام گرفته شده و در آزمایشگاه آنالیز می شود. با این حال، این روش تهاجمی است و ممکن است خطر خونریزی و عفونت را افزایش دهد.

محققان دانشگاه نورت وسترن اکنون باید قبل از اینکه محصولشان به صورت تجاری عرضه شود، برای آزمایشات بالینی آماده شوند. آنها همچنین در تلاشند تا راهی برای شارژ باتری دستگاه بیابند تا محصولشان تا آخر عمر در بدن بیمار کار کند.

 

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا