دانستنی ها

راهکارهای خانگی برای رفع یبوست! / بهبود وضعیت روحی و جسمی با درمان یبوست!

یبوست یا خشکی مجاز مشکلی است که اگر به موقع درمان نشود ممکن ایت کار را به جراحی بکشاند. در این عارضه مواد دفعی در روده بزرگ سفت می‌شود و دفع آن با نارحتی صورت می گیرد.

یبوست عارضه ای است که می تواند به طور جدی بر بسیاری از جنبه های سلامت جسمی و روانی و همچنین کیفیت زندگی تأثیر منفی بگذارد. درمان‌های طبیعی زیادی برای یبوست وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در خانه امتحان کنید که به بهبود وضعیت کمک می‌کنند.

افراد ممکن است به دلیل غذاهای خاصی که می‌خورند یا نمی‌خورند، انتخاب‌های سبک زندگی، داروهایی که مصرف می‌کنند یا شرایط پزشکی خاصی که دارند دچار یبوست شوند. اگرچه علت یبوست مزمن در بسیاری از افراد ناشناخته است، یبوست اغلب با علائم زیر مشخص می شود:

کاهش نیاز به اجابت مزاج، مشکل در اجابت مزاج، احساس تخلیه کامل روده ها، بی اشتهایی، عفونت روده، درد هنگام اجابت مزاج، نفخ و احساس انسداد در راست روده.

در زیر هفت درمان خانگی برای یبوست و پیشگیری از آن آورده شده است:

1. آب بیشتری بنوشید

کم آبی بدن یکی از دلایل یبوست است. برای جلوگیری از این امر، نوشیدن آب کافی و هیدراته ماندن بسیار مهم است. نوشیدن روزانه آب روند دفع را تسهیل می کند. علاوه بر این، استفاده از آب یا غذاهای مایع در میوه ها و سبزیجات به عنوان یک درمان خانگی برای یبوست نیز شناخته می شود.

2. فیبر بیشتری بخورید

برای درمان یبوست، پزشکان اغلب افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی را توصیه می کنند. زیرا افزایش مصرف فیبر باعث افزایش حرکات روده شده و حرکات روده را آسان می کند. همچنین به مواد دفعی اجازه می دهد تا سریعتر از دستگاه گوارش عبور کنند.

3. ورزش کردن

چندین مطالعه نشان داده اند که ورزش می تواند به بهبود علائم یبوست کمک کند. این مطالعات سبک زندگی بی تحرک را با افزایش خطر یبوست مرتبط دانسته اند. ورزش های ساده مانند پیاده روی سریع ممکن است علائم گوارشی را در افراد مبتلا به IBS (سندرم روده تحریک پذیر) بهبود بخشد. ورزش های سبک مانند پیاده روی منظم، شنا، دوچرخه سواری یا دویدن ساده ترین راه برای افزایش حرکات روده و رفع یبوست است.

4. قهوه بنوشید

طبق تحقیقات، نوشیدن قهوه به رفع یبوست کمک می کند. زیرا قهوه به خصوص قهوه کافئین دار باعث تحریک عضلات دستگاه گوارش می شود. نوشیدن قهوه بدون کافئین 60 درصد بیشتر از نوشیدن آب و 23 درصد بیشتر از قهوه بدون کافئین در رفع یبوست موثر است. قهوه همچنین حاوی مقادیر کمی فیبر محلول است که تعادل باکتری های روده را بهبود می بخشد و از یبوست جلوگیری می کند.

5. غذاهای پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک ها باکتری های زنده و مفیدی هستند که به طور طبیعی در روده وجود دارند و به جلوگیری از یبوست مزمن کمک می کنند. برخی از افراد مبتلا به یبوست مزمن دارای عدم تعادل باکتری در روده خود هستند. مصرف بیشتر غذاهای پروبیوتیک می تواند به بهبود این تعادل و جلوگیری از یبوست کمک کند. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که مصرف پروبیوتیک ها به مدت دو هفته تأثیر قابل توجهی در رفع یبوست دارد. سس سویا، کفیر، نان خمیر مایه، زیتون، ترشی، سیر، پیاز و سرکه سیب نمونه هایی از پروبیوتیک های طبیعی هستند.

6. آلو بخورید

آلو یک ملین طبیعی است و بسیاری از مردم از آلو و آب آن به عنوان یک درمان طبیعی برای یبوست استفاده می کنند. علاوه بر فیبر، آلو حاوی سوربیتول است. سوربیتول یک الکل قند با اثر ملین است.

7. سعی کنید از محصولات لبنی پرهیز کنید

مصرف زیاد لبنیات مانند شیر، پنیر و بستنی می تواند در بسیاری از افراد باعث یبوست شود. علاوه بر این لاکتوز موجود در لبنیات باعث نفخ و گاز معده می شود که در صورت بروز یبوست احساس ناخوشایندی در فرد ایجاد می کند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا