اخبار روز

یارانه نقدی 900 هزار تومانی از شنبه آینده به حساب سرپرستان واریز می‌شود!/ جزئیات خبر

به گزارش پی ام آپ،یارانه‌ی جدید رئیسی از اردیبهشت ماه آغاز شد و در ابتدا به اقشار خاصی پرداخت شد. با اعتراضات یارانه‌گیران، تصمیم به بررسی و پرداخت یارانه به دهک‌های دیگر نیز گرفته شد. رقم یارانه جدید رئیسی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است.

در سه ماه اول امسال، مصرف برق صنایع نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۸.۵ درصد رشد داشته است. همچنین در بخش کشاورزی، رشد مصرف نسبت به سه ماهه سال گذشته ۱۰ درصد بوده است.

با اشاره به رشد مصرف برق در بخش‌های کشاورزی و صنایع، عبدالامیر یاقوتی، معاون دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین شرکت توانیر، اظهار داشت که مصرف برق صنایع در سه ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۸.۵ درصد رشد داشته است. همچنین در بخش کشاورزی، رشد مصرف نسبت به سه ماهه سال گذشته ۱۰ درصد بوده است.

به گفته این مقام مسئول، 50 درصد بار توزیع که بیشتر مربوط به صنایع است به صورت آنلاین رصد می شود.

میزان افزایش یارانه نقدی 20 درصد اعلام شده و تاکنون تنها 8.5 میلیون نفر باید منتظر واریز یارانه نقدی تیر با مبلغ جدید باشند. جزئیات زمان واریز و میزان یارانه جدید به زودی تشریح خواهد شد.

معاون تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزیر اقتصاد و رفاه با بیان اینکه طرح دولت در کالابرگ در حال حاضر حمایتی در قالب سبد غذایی است، گفت: در آینده ممکن است از سبد سلامت مانند مواد شوینده نیز حمایت شود. تا 9

علیرضا عسگریان در حاشیه دیدار وزرای کار ایران و قطر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره آخرین وضعیت ثبت نام الکترونیکی کالا در کشور، اظهار داشت: هدفمندی یارانه ها برای دولت بسیار مهم است که یکی از آنها ثبت کالاهای الکترونیکی است. بسته های اساسی و اختصاصی یارانه ها و ارائه بسته های یارانه ای شامل بسته نان، دارو، سوخت، یارانه آب، بسته سلامت و اخیرا کالابرگ شامل سبد غذایی است.

وی گفت: بر اساس قانون بودجه سال 1401 پس از اجرای حذف ارز ترجیحی مقرر شد در صورت وجود تورم در 11 قلم کالای اساسی و تعزیری برای مردم، دولت با یارانه آن را پوشش دهد. . اعتباری و بلافاصله پس از آن اعضای جامعه مستهلک می شوند، سه دهک اول جامعه ماهانه 400 هزار تومان و دهک های بعدی تا دهک نهم 300 هزار تومان یارانه دریافت می کردند، در حالی که یارانه قبلی 45 هزار و 500 تومان بود. ماهانه و به طور ناگهانی یارانه ها به طور متوسط ​​9 برابر شد.

معاون رفاه وزیر کار گفت: ماهانه 27 میلیارد تومان کمک معیشتی به مردم پرداخت شد و در واقع دولت تلاش کرد تورم کالاهای اساسی را پوشش دهد و در حال حاضر با اجرای فهرست کالاها در حال پوشش آن است. به گونه ای که در اردیبهشت ماه ماه سال گذشته برای خرید 11 قلم کالای اساسی به 436 هزار تومان نیاز بود، اما در اردیبهشت ماه ماه امسال برای خرید همین 11 قلم کالا به 836 هزار تومان نیاز بود؛ یعنی حدود 400 هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

عسگریان گفت: دولت برای جبران تورم کالاهای اساسی برای سه دهک پایین جامعه ماهانه 400 هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت می کند، علاوه بر آن برای اجرای کالاهای الکترونیکی 20 درصد اعتبار جدید تعریف کرده است. فهرست یعنی برای هر نفر ماهانه 480 هزار تومان است که نسبت به یارانه قبلی 45 هزار تومانی 10 تا 11 برابر شده است.

وی افزود: در گذشته 8.5 میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در سه دهک پایین جامعه بودند، در حالی که اکنون سه دهک مشمول این لایحه به 24 میلیون نفر افزایش یافته است که در هر دهک حدود 8 نفر است. دهک، 7 میلیون نفر معادل 2.8 تا 2.9 میلیون خانوار است که در حال حاضر 20 درصد مازاد اعتبار در کالابرگ پوشش داده می شود.

معاون کار رفاه اجتماعی در تشریح این موضوع گفت: زمانی که شخصی به بنگاه هایی که دستگاه کارتخوان خود را تجهیز کرده ایم مراجعه می کند، می تواند از طریق اپلیکیشن «شام» دسترسی به این مشاغل را نصب کند و به راحتی مشاغل پیمانکار را پیدا کند. فروشگاه هایی که علاوه بر کارتخوان دارای بارکدخوان هستند. در حال حاضر 70000 فروشگاه در سراسر کشور وجود دارد که 11000 شعبه از 8 فروشگاه زنجیره ای جزء قرارداد کاتالوگ الکترونیکی هستند.

عسگریان گفت: البته اعتبار 20 درصد مازاد سه عشر به شرط پرداخت 320 هزار تومان معادل 80 درصد کمک هزینه خود از 11 قلم کالای مورد نظر شامل شیر، ماست، پنیر است. ، شکر، روغن، مرغ، گوشت منجمد، لوبیا و ماکارونی خریده است.

وی افزود: قیمت 11 قلم کالای اساسی تعزیرات است و اگر شخصی این محصولات را با قیمت بالاتری بفروشد مردم می توانند به تعزیرات شکایت کنند و همه این محصولات دارای بارکد خوان هستند.

معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در خرید 11 قلم کالا مهم نیست مردم چه برندی خریده اند، پایه ما کالاهای اساسی است. به عنوان مثال پایه ما روی شیر کم چرب محاسبه می شود و اگر شخصی نوع دیگری از شیر را خریداری کرده باشد، فقط همان قیمت پایه را محاسبه می کنیم.

عسگریان افزود: یکی دیگر از محصولات کالابرگ گوشت منجمد است نه گوشت گرم. در مورد مرغ، قیمت آن تنبیهی است و نوسانات این کالاها با اقدامات تنبیهی کنترل می شود و دولت سعی می کند با اعتبار یارانه ای، تورم این کالاها را جبران کند.

وی تاکید کرد: یارانه افراد ثابت است اما اعتباری که در حال حاضر داده می شود برای سه دهک پایین 20 درصد است، بسته به تورم آتی می تواند 25 درصد یا 30 درصد باشد اما فعلا این اعتبار 20 درصد است. .

معاون رفاه وزیر کار خاطرنشان کرد: ممکن است در آینده اعتبار مازاد برای دهک های 4 تا 9 اجرا شود اما فعلا برای دهک های 3 اجرایی شود.

به گفته عسگریان مبنای اعتبار حمایت از خانوارهای نیازمند و کم درآمد است و موضوع بعدی این است که دولت سبد غذایی مورد نیاز خانوارها را که در حال حاضر ماهیانه 480 هزار تومان تحویل می شود، برای سلامت می خواهد. بر این اساس وی شرط کرده است که اگر فردی 80 درصد یارانه 400 هزار تومانی 11 قلمی خود را بخرد، 20 درصد مازاد اعتبار یعنی 80 هزار تومان از او دریافت می شود.

وی افزود: برنامه دولت در حال حاضر حمایت از سبد غذایی کالابرگ است، ممکن است در آینده از سبد سلامت مانند مواد شوینده، پوشک و اقلام بهداشتی حمایت کند اما سبد فعلی کالابرگ 100 درصد مواد غذایی است.

معاون رفاه وزیر کار تصریح کرد: هدف دولت کالابرگ جلوگیری از فقر غذایی در جامعه است.

به گفته عسگریان؛ میزان پذیرش کاتالوگ الکترونیکی نسبت به دوره قبل که فقط اعضای کمیته امداد و بهزیستی بودند سه برابر شده است و قبلاً تعداد افراد تحت پوشش 8.7 میلیون نفر بود که اکنون این تعداد به 24 میلیون نفر رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر تراکنش های طرح کاتالوگ الکترونیک به 60 تا 70 هزار تراکنش در روز رسیده است و امیدواریم به 100 هزار تراکنش در روز برسیم. ما می خواهیم رفتار مردم را نسبت به مصرف اقلام اساسی خانه تغییر دهیم.

خرید 11 قلم کالا

به گفته معاون رفاه وزیر کار؛ در حال حاضر 70 هزار فروشگاه در کشور شامل 11 هزار فروشگاه زنجیره ای به طرح کاتالوگ الکترونیک متصل هستند.

سه دهک درآمدی اول کدام است و شامل چه کسانی می شود؟

در سال‌های اخیر، رده‌بندی با توجه به میزان درآمد خانوار انجام می‌شد، اما پس از آن تصمیم گرفته شد بر اساس «آزمایش گسترده»، دسیم‌ها فیلتر شوند.

در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، توضیحاتی درباره غربالگری در آزمون وسع ارائه شده است. این غربالگری بر اساس مولفه‌هایی مانند تعداد اعضای خانوار، جنسیت سرپرست خانوار، تعداد خودرو، مجموع ارزش خودرو، تعداد ملک اظهاری، تعداد سفرهای خارجی، گردش حساب، شغل افراد و … انجام می‌شود. همچنین، مواردی مثل معلولیت و بیماری‌های خاص نیز در این غربالگری مدنظر قرار می‌گیرند.

قبلاً در مرکز آمار ایران، اطلاعاتی درباره چه خانواده‌ای با چه درآمدی به کدام دهک تعلق دارد، منتشر شده بود. بر اساس این اطلاعات، اگر هزینه کل یک خانوار به طور متوسط برای ۳.۳ نفر، حدود ۷۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ماه باشد، آن خانوار در دهک اول قرار می‌گیرد و جزو ۱۰ درصد فقیرترین خانوارهای کشور قرار دارد. همچنین، اگر هزینه خانوار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان باشد، در دهک دوم و اگر هزینه دو میلیون تومان باشد، در دهک سوم قرار می‌گیرد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا