اخبار روز

فوری:مبلغ یارانه افزایش یافت! /یارانه بگیران از این خبر خوشحال میشوند!

به گزارش پی ام آپ، طرح الکترونیک بر اساس قانون بودجه سال 1401 اجرا می شود، معیار محاسبه قیمت 11 مایحتاج روزانه در این طرح، قیمت ها است. اردیبهشت ماه 1401 و تورم اعمال شده بر این اقلام با هزینه اضافی دولت جبران می شود. مشروط بر اینکه خانوارهای دریافت کننده یارانه حداقل 50 درصد از اعتبار یارانه خود را برای خرید کالاهای اساسی در این طرح اختصاص دهند. البته این شرط در حال حاضر برای سه دهک با کمترین درآمد اجرا می شود و به تدریج سایر دهک های یارانه ای نیز مشمول آن خواهند شد.

استقبال از یک میلیون خانواده کالابرگ

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی معاونت اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از زمان اجرای طرح کاتالوگ الکترونیکی تاکنون یک میلیون خانوار یارانه ای که عمدتاً از سه دهک پایین درآمدی هستند از خرید کالاها در طرح کاتالوگ الکترونیکی استقبال کرده اند.

در فاز اول طرح کاتالوگ الکترونیک، سهمیه معین 10 کالای اساسی به قیمت شهریور به هر یارانه 1400 یارانه پیشنهاد شد و خانوارها با انصراف از یارانه نقدی می توانستند تمام این سهمیه را با قیمت 530 هزار تومان خریداری و تنها 330 هزار تومان پرداخت کنند. در ادامه با رشد تورم مواد غذایی، دولت تغییراتی را در طرح فهرست کالا اعمال کرد و با افزودن یک فقره پایه به این طرح، مبنای قیمت آن به اردیبهشت ماه 1401 تغییر کرد و در عین حال متعهد شد که اگر خانوارهای مشمول طرح کالابرگ حداقل 50 درصد یارانه خود را به خرید این اقلام اختصاص دهند، تورم تحمیل شده بر مواد غذایی در زمان خرید نسبت به اردیبهشت ماه 1401 با هزینه یارانه اضافی.

3 دهک مشمول یارانه تشویقی

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره مرحله جدید طرح الکترونیک کالابرگ گفت: این مرحله از شب سه شنبه 19 مرداد 1402 آغاز شد و بر این اساس افراد در سه دهک پایین درآمدی قرار گرفتند. می توانند حداقل 50 درصد کمک نقدی خود را به مبلغ 200 هزار تومان دریافت کنند و در صورت خرید هر یک از 11 قلم منتخب در سبد معیشت، 120 هزار تومان اعتبار اضافه دریافت می کنند.

علیرضا عسگریان افزود: شارژ اضافی هم اکنون در طرح الکترونیک کالابرگ برای سه دهک پایین درآمدی با رقم 8 تا 9 میلیون خانوار و ظرفیت 29 میلیون نفر در کشور معادل یک سوم جمعیت در حال اجراست.

وی درباره اینکه آیا در طرح کاتالوگ الکترونیک امکان گران فروشی یا فروش کالاهای اجباری وجود دارد، گفت: 11 قلم سبد معیشتی شامل ماست، شیر، پنیر، شکر، روغن، برنج، مرغ و تخم مرغ، گوشت منجمد، ماکارونی و حبوبات است. ) همگی اموال مجرمانه ای هستند که در صورت گران فروشی حتی بدون برچسب الکترونیکی می توان شکایت خود را در مرجع کیفری مطرح کرد.

عسگریان درباره فروش کالاهای اجباری نیز اعلام کرد: در صورت خرید هر تعداد کالای دیگر، تنها 11 قلم از کالاهای موجود در سبد معیشت مشمول یارانه می شود و در صورت خرید بیشتر از این اقلام مشمول یارانه نخواهد بود. . برای کارت اعتباری البته خرید همه اقلام الزامی نیست و حتی یک فرد می تواند از تمام اعتبار یارانه خود برای خرید یک یا چند مورد از این 11 کالای خاص استفاده کند و همچنان مشمول دریافت یارانه باشد. اما خرید کالاهای خارج از سبد مشمول یارانه نخواهد بود.

فعال سازی یارانه تشویقی برای دهک های جدید

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه آیا دهک های جدید مشمول طرح فهرست کالاهای الکترونیکی می شوند، گفت: در حال حاضر سه دهک کم درآمد با اعتبار افزوده در فهرست الکترونیکی محصولات قرار می گیرند و احتمالا تا یک ماه آینده. دو دهک 4 و 5 نیز مشمول این طرح خواهند شد.

وی تاکید کرد: طرح کالابرگ به صورت کاملا داوطلبانه اجرا می شود و در حال حاضر تمامی یارانه بگیران در کشور یک ماه قبل از اعتبار یارانه در مدالیته کالابرگ شارژ می شوند اما در مورد سه دهک کم درآمد به شرط پس از 50 درصد اعتبار یارانه کالابرگ خود را می خرند، 120 هزار تومان برای جبران تورم، هزینه اضافی اضافه می شود تا از همان 11 قلم کالا بخرند.

عسگریان تصریح کرد: سیاست دولت این است که سبد معیشت خانوار که توسط موسسه تغذیه تعریف می شود، تمام نیازهای غذایی خانوار را از نظر پروتئین، ویتامین و ریزمغذی ها داشته باشد و اصرار ما این است که این سبد به خانه ها برسد. مصرف، و دولت خواهان هر گونه تورمی برای جبران قیمت این کالاها از طریق یارانه است.

تکامل کاتالوگ الکترونیکی

یارانه نقدی تا قبل از حذف ارز ترجیحی معادل 45 هزار و 500 تومان بود، اما از بهار سال گذشته این یارانه برای سه دهک کم درآمد به 400 هزار تومان و برای 6 دهک دیگر تا تورم به 300 هزار تومان افزایش یافت. که از سرکوب ارز ترجیحی به سبد خانواده تحمیل می شود، جبران می شود با این کار منابع یارانه ماهانه به 27 هزار میلیارد تومان رسید، اما با توجه به تکلیف تعیین شده برای دولت در قانون بودجه برای حمایت از معیشت خانوار پس از آن. با حذف ارز ترجیحی، اجرای طرح کالابرگ در دستور کار قرار گرفت. دستور کار و دولت با هدایت یارانه نقدی به سمت خرید کالاهای اساسی و امنیت غذایی خانوار، اعطای مشوق یارانه به خریداران کالا در طرح کالابرگ اجرایی شده و به تدریج شامل تمامی خانوارهایی که یارانه دریافت می کنند در این براکت ها قرار می گیرد.

در مرحله اول یارانه تشویقی سه دهک کم درآمد جامعه، 80 هزار تومان اعتبار اضافه به شرط استفاده از 80 درصد اعتبار یارانه برای خرید کالا به آنها تعلق گرفت و در مرحله بعد. گام، مبلغ خرید مشروط به 50 درصد کاهش یافت و مبلغ یارانه تشویقی به 120 هزار تومان رسید.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا