اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

افزایش فروش فیلتر شکن و سود چندبرابری فیلتر شکن فروشان

در هشت ماه گذشته وضعیت فیلترینگ و محدودیت های اینترنت به میزان قابل توجهی افزایش یافته و دولت تمایل چندانی به رفع این محدودیت ها نشان نمی دهد! از سوی دیگر فروش عمده فیلترشکن و درآمد ناشی از افزایش مصرف بسته های اینترنتی بازاری را ایجاد کرده که تنها بازنده آن مردم هستند.

مهدی مصلحی، کارشناس امنیت سایبری در ابتدا در خصوص وضعیت فعلی فیلتر سوئیچ ها در ایران به این تیم گفت: متاسفانه آمار دقیقی از فیلتر سوئیچ ها ارائه نمی شود و آمار فعلی تنها تخمینی است. به عنوان مثال می گفتند تا سال 97 تراکنش های فروش VPN ماهیانه 50 میلیارد تومان بوده و با توجه به شرایط سال گذشته این رقم به نزدیک 500 میلیارد تومان رسیده است و این هزینه بسیاری از شرکت ها را ترغیب می کند تا ساختار Go to VPN را داشته باشند.

پلت فرم فیلترشکن یک بستر ارتباطی امن است و اغلب برای دور زدن فیلترینگ استفاده نمی شود، اما در کشور ما افراد زیادی از آن برای دور زدن فیلتر استفاده می کنند. به عنوان مثال یکی از مسئولان سازمان تنظیم مقررات گفت که از 80 میلیون کاربر، تقریبا 80 درصد از VPN استفاده می کنند. این نشان می دهد که این تعداد از نظر استفاده از اینترنت و هزینه ای که به کسانی که از VPN استفاده می کنند منتقل می شود.

وی در ادامه در خصوص تاثیرات مخرب فیلتر سوئیچ های ناایمن برای گوشی ها و ایجاد مشکل در گوشی ها افزود: دقیقا! اگر از VPN به درستی استفاده شود، این سایت امن خواهد بود. فرض کنید مجموعه ای دارید که شعبه های مختلفی دارد و VPN برای دسترسی به شبکه استفاده می شود اما در کشور ما از VPN برای فیلترینگ استفاده می کنند. مردم گاهی اوقات از VPN رایگان هم استفاده می کنند و این نوع VPN برای خدمات رسانی به مردم طراحی نشده است و کسانی که قصد نفوذ به شبکه های اینترنتی ایران را دارند این فیلترشکن ها را انجام می دهند و بعد از نصب آن برنامه نصب شده گوشی ما تبدیل به یک زامبی می شود که وقتی می خواهد بدون اطلاع ما به برنامه دستور می دهد و از طریق گوشی ما کار مخربی انجام می دهد. سایت ها را نیز می توان از این طریق غیرفعال کرد.

مصلحی در پایان درباره راه حل بحران نشت در ایران گفت: متأسفانه در حال حاضر بستر نشت، بستر قانونی نیست. یکی از 66 مثال از بحث فیلترینگ، اگر سایت یا شرکتی اقدام به فروش رسمی VPN کرد، می توانند آن سایت را فیلتر کنند، اما هنوز برای کاربر فکر نکرده اند، البته من نمی گویم این مشکلی ندارد اگر قانونی که در مجلس در حال تصویب است که استفاده از سوییچ فیلتر را جریمه می کند، نکته جدیدی برای ورود به مرحله بعدی استفاده از VPN است. به نظر من بهتر است به جای ایجاد این محدودیت ها با تعامل با شرکت های مختلف اپلیکیشن، محدودیت ها را از اپلیکیشن های محبوب حذف کنید. این مسیر فعلی در حوزه فیلتراسیون فقط مسیر درآمدزایی برای عده ای و هزینه زایی است.

گفته می شود تا سال 2017 تراکنش فروش vpn 50 میلیارد تومان در ماه بود، اما سال گذشته به حدود 500 میلیارد تومان رسید/ با این درآمد بالا، بسیاری از شرکت ها تشویق به ساخت vpn رایگان می شوند که برای خدمت به مردم تشکیل نشده اند. آنها کسانی هستند که قصد نفوذ به این فیلترشکن ها را دارند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا