اخبار روز

گسترش مواد مخدر با نام های عجیب و مخرب/ خطر مرگ: مراقب باشید! + فیلم

به نقل از شمانیوز، به گزارش سایت پی ام آپ، تهمینه باهری، مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: در راستای حمایت این ستاد از پایان نامه های دکتری و پایان نامه کارشناسی ارشد با موضوع اعتیاد، پایان نامه دکتری تخصصی در زمینه « طراحی و مهارت های فرزندپروری» با موضوع حمایت از نوجوانان در برابر اعتیاد برای والدین تحت درمان سوء مصرف مواد بر اساس رویکرد بازاریابی اجتماعی منتشر شد.

وی در تشریح این پایان نامه دکتری گفت: در بیان مشکل بیان شده است که در سه دهه اخیر جهان با آمارهای تکان دهنده ای در خصوص شیوع سوء مصرف مواد مخدر در سطح جامعه به ویژه در بین جوانان و نوجوانان منتشر شده است و با توجه به گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، در سال 2020، حدود 284 میلیون نفر مواد مخدر مصرف کرده اند و بیش از 36 میلیون نفر از اختلالات مصرف مواد مخدر رنج می برند.

وی افزود: تغییرات جمعیتی نشان می دهد که تا سال 2030 تعداد افراد مصرف کننده مواد مخدر در جهان 11 درصد افزایش می یابد. علاوه بر افزایش شیوع آن، سن شروع مصرف مواد نیز کاهش یافته و به سنین نوجوانی و حتی کمتر رسیده است. اوایل نوجوانی (15-13 سال) تا اواخر نوجوانی (15-17 سال) یک دوره خطر بحرانی برای شروع مصرف مواد است و والدین معتاد مهارت های فرزندپروری کافی را ندارند و فرزندان آنها نسبت به سایر نوجوانان بیشتر در معرض خطر اعتیاد قرار دارند. اولین گام در تهیه برنامه های پیشگیری از شروع زودهنگام مصرف مواد در کودکان و نوجوانان آسیب دیده می تواند ایجاد محتوای آموزشی مناسب و استاندارد در زمینه مهارت های فرزندپروری توسط بخشی از والدین مبتلا به اختلالات مصرف مواد باشد.

این مقام مسئول در ستاد بیان کرد: بررسی این پایان نامه یک بررسی کیفی است که در 4 مرحله اجرا شد و مرحله اول شامل 7 مرحله نیازسنجی به شرح زیر بوده است:

– ارزیابی نیازهای والدین (پدر یا مادر) در درمان سوء مصرف مواد
– نیازسنجی نوجوانان (20-12 ساله) با والدین در حال درمان
– نیازسنجی متخصصان مرتبط با حوزه اعتیاد در رابطه با فرزندپروری
– بررسی نیازهای سیاست گذاران اعتیاد در خصوص مهارت های فرزندپروری مورد نیاز والدین.
– نیازسنجی آموزشی با روش دلفی در قالب آمیزه بازاریابی
– مطالعه مروری با هدف تعیین نیازهای آموزشی مهارتهای فرزندپروری مورد نیاز والدین.
– نیازهای آموزشی تعیین شده در مراحل قبل را در پنل کارشناسان بررسی و جمع بندی کنید

باهری ادامه داد: همچنین در فاز دوم نیازهای آموزشی تدوین محتوای آموزشی، اولویت بندی و در فاز سوم طراحی محتوای آموزشی انجام شده است. در مرحله چهارم محتوای آموزشی اعتبارسنجی شده است.

وی با اشاره به نتایج این پژوهش گفت: بر اساس نتایج این پایان نامه دکتری، سه مهارت ارتباط موثر، حل مسئله و مدیریت هیجانات در فرزندپروری اهمیت بیشتری دارد و عدم مدیریت زمان، عدم اولویت در تربیت و اقتصاد مشکلات سه مانع اصلی برای فرزندپروری هستند.

مدیرکل دفتر پژوهش و آموزش ستاد ادامه داد: همچنین پنج محل آموزشی شامل نزدیک به محل سکونت، محیط مدرسه کودکان، مراکز بهداشتی و درمانی، محیط های ناهمگون، کلینیک های ترک اعتیاد به عنوان اولویت آموزشی مناسب شناخته شد. مکان های تربیت فرزندان والدین در درمان سوء مصرف مواد معرفی آموزش چهره به چهره، گروه درمانی، بحث گروهی، کارگاه های آموزشی و نمایش پنج اولویت روش های آموزشی و ترویجی مرتبط با کسب مهارت های فرزندپروری برای والدین در درمان مواد سو استفاده کردن .

باهری به مهم ترین پیشنهادات ارائه شده در این رساله دکتری اشاره کرد و افزود: در پایان این رساله پیشنهاد می شود محتوای آموزشی برای مهارت های فرزندپروری برای والدین مبتلا به اعتیاد در ارگان های مرتبط از جمله وزارت بهداشت، درمان و … طراحی شود. آموزش پزشکی، وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی و قوه قضائیه باید از برنامه درسی آموزشی مهارت های فرزندپروری و اجرای آن در سطح کلینیک های ترک اعتیاد، زندان ها و … استفاده شود. برای توانمندسازی والدین، گردآوری و محتوای آموزشی مهارت های فرزندپروری والدین در درمان سوء مصرف مواد در رشته‌های تحصیلی روانشناسی، روان‌پزشکی، مطالعات اعتیاد، دکتری حرفه‌ای  اضافه شود.

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه والدین معتاد اغلب با مشکلات اقتصادی مواجه هستند و یکی از موانع اصلی والدین در زمینه فرزندپروری در این پژوهش، بحث اقتصادی است; سیاست گذاران می توانند از برنامه های بهتر و دقیق تری برای بهره برداری از مراکز بهداشتی و درمانی استفاده کنند که از چهار مزیت رایگان بودن (نزدیک بودن به محل سکونت مردم)، داشتن نیروهای متخصص و داشتن مکان مناسب برای آموزش و برنامه ریزی مناسب بهره مند شوند. این برنامه ریزی در مورد مراکز نگهداری و زندان ها نیز قابل انجام است.

 

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا