اخبار روز

گرو گذاشتن کالا، گرفتن وام یا تغییر شرایط پرداخت موسسه قرض الحسنه

براساس ماده 9 قانون برنامه هفتم توسعه، بانک مرکزی موظف است روند اعطای تسهیلات خرد و اعطای وام قرض الحسنه را تا پایان سال اول اجرای قانون برنامه هفتم توسعه تسهیل و تسریع کند.

بر این اساس در پایان سال اول اجرای برنامه هفتم توسعه باید شرایطی فراهم شود تا افراد متقاضی وام بدون تشریفات معمول و تنها از طریق سامانه اعتبارسنجی و تعهد کالا، وام خود را دریافت کنند. بانک ها چندین سال است که برنامه های اعتبارسنجی مشتری را معرفی کرده اند، اما این اعتبار هنوز با استانداردهای جهانی فاصله دارد.

به طور کلی اعتبارسنجی مشتریان در بخش‌های مختلف اقتصاد در سراسر جهان توسط شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود، اما در ایران با وجود تلاش‌های صورت گرفته و شروع فعالیت برخی از مؤسسات اعتبارسنجی، هنوز سیستم اعتبارسنجی به ابعاد جهانی نرسیده است.

گرو گذاشتن کالا

به گفته نمایندگان مجلس از زمان اجرای این قانون متقاضیان وام قرض الحسنه می توانند از وثیقه برای دریافت وام استفاده کنند. به این معنی که متقاضیان وام قرض الحسنه می توانند کالایی را به عنوان وثیقه در رهن بانک نگه دارند و نسبت به آن وام بگیرند. در سال‌های اخیر بانک‌ها عمدتاً اسناد ملکی را به عنوان امانت می‌پذیرفتند و سایر کالاها عمدتاً مورد پذیرش بانک‌ها نبودند. اما با اجرایی شدن این قانون شرایط پذیرش سایر کالاها در بانک ها فراهم می شود.

تغییر در روش نظارت بر صندوق های قرض الحسنه

بخشی دیگر از مصوبات دیروز مربوط به نظارت بر صندوق های قرض الحسنه است. براساس مصوبه مجلس، بانک مرکزی باید دستورالعمل اجرایی تاسیس و فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه با توسعه قانونی صندوق‌های قرض‌الحسنه را تهیه و به تصویب شورای پول و اعتبار برساند. بانک مرکزی می‌تواند نظارت بر وجوه قرض‌الحسنه را در چارچوب مصوب شورای پول و اعتبار به بانک‌های قرض‌الحسنه یا سازمان اقتصاد اسلامی ایران یا مراکزی برای صندوق‌های قرض‌الحسنه واگذار کند.

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه دیروز گفت: در چارچوب قرض الحسنه، موضوع نظارت بر صندوق ها و بانک های قرض الحسنه بر عهده سازمان اقتصاد اسلامی بود و ما این مجوز را دادیم. بانک مرکزی نسبت به نظارت بر این وجوه در چارچوب مصوب شورای پول و اعتبار و واریز آن به بانک‌های قرض‌الحسنه یا سازمان اقتصاد اسلامی یا مراکز صندوق قرض‌الحسنه اقدام کند.

وی درباره ثبت مشخصات تسهیلات ارائه شده در سامانه واحد گفت: در حال حاضر سامانه صمت وجود دارد و افرادی که تسهیلات می گیرند باید در این سامانه ثبت نام کنند. اما متأسفانه الزامات قانونی زیادی در این سامانه وجود ندارد، بنابراین یک الزام قانونی ایجاد کرده ایم که هر پرداختی به موسسات کوچک و بزرگ باید دارای کد شناسه منحصر به فرد در سامانه سمت باشد و هر مؤسسه ای که بدون ثبت نام در این سامانه پرداخت کند، خواهد بود. موضوع جرم

۲۱۷۲۲۳

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا