اخبار روز

گرفتن قرارداد سفید امضا شده از کارگران غیر قانونی و فاقد اعتبار است!/جزئیات

به گزارش پی ام آپ به نقل از تسنیم، تامین نیروی کار و عقد قراردادهای موقت و سفید با امضای کارفرما موضوعی است که همواره محل اختلاف کارگر و کارفرما است. برخی از کارفرمایان به بهانه اینکه باید دوره آموزشی را برای بیمه کردن کارگران خود بگذرانند از تعهد قانونی خود طفره می روند. برخی از کارفرمایان با پرداخت ماهانه مبلغی اعلام می کنند که کارگر تمایلی به بیمه ندارد و ما حق بیمه را پرداخت می کنیم.

برخی از کارفرمایان تصور می کنند که اگر کارگر بپذیرد نمی توانند او را بیمه کنند و پاسخگو نخواهند بود، اما اینطور نیست و طبق قانون بیمه اجباری است و کارفرما مسئول آن است. .یکی از مواردی که باعث می شود کارفرمایان از پرداخت حق بیمه خودداری کنند در قراردادهای سفید امضا است.

برخی از کارفرمایان با واداشتن کارگران به امضای قراردادهای سفید، به خود این فرصت را می دهند که علاوه بر بیمه نکردن، هر زمان که بخواهند آنها را اخراج کنند.

یکی از عواملی که منجر به ظهور قراردادهای سفید امضا در کارگاه ها می شود، عدم ثبت فیش کارگران است. پرداخت نقدی حقوق از سوی کارفرمایان به کارگران یکی از موضوعاتی است که انتقادات زیادی را از سوی جامعه کارگری در پی داشته است.

به گزارش تسنیم، دولت ها معتقدند قراردادهای سفید امضا شده توسط کارگران باطل است. دولت طی بخشنامه های متعدد سعی دارد موضوع قراردادهای سفید و قراردادهای موقت را از بین ببرد، اما همچنان شاهدیم که در بسیاری از کارگاه های کوچک و یا در قالب قراردادهای سفید قراردادی وجود ندارد و حقوق کارگران به صورت دستی پرداخت می شود. بسیاری از کارگران از سر ناچاری این شرایط کاری را می پذیرند و اعتراضی نمی کنند. چون از بیکاری می ترسند. در شرایطی که کارگران برای امرار معاش مشکل دارند، کارگران کمتری معمولاً به شرایط سخت کاری خود اعتراض می کنند.

* قراردادهای سفید امضا شده توسط کارگران معتبر نیست

احمدرضا پرنده، مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است که قراردادهای سفید امضا شده با کارگران باطل است و بازرسان کار این گونه تخلفات را به مراجع قضایی ارجاع می دهند.

در همین رابطه می گوید: وزارت کار با توجه به لزوم امنیت شغلی کارگران با قراردادهای یک ماهه، دو ماهه و چند ماهه موافق نیست و قراردادهای نامحدود یا چهار ساله را برای ساماندهی این موارد پیشنهاد داده است.

وی با اعلام اینکه اداره کل بازرسی کار از حدود یک سال و نیم پیش دستورالعملی به کارفرمایان کارگاهی صادر و اعلام کرد که بستن قراردادهای سفید توسط کارگران تخلف است، گفت: ارائه این گونه قراردادها در جلسات حل کارگری، تعارض فاقد اعتبار قانونی و بودن ارزش است. .

وی با تاکید بر اینکه بازرسان کار کارشناسانی هستند که هر لحظه می توانند وارد کارگاه ها شده و وضعیت و شرایط آن کارگاه را بررسی کنند، گفت: 810 بازرس کار در کشور فعالیت می کنند و 420 هزار بازرسی و موارد نقص ایمنی ثبت شده است و شرایط قانونی دارد. از کارگران به کارفرمایان اطلاع داده شود. اطلاع می دهند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا