اخبار روز

کوری و مرگ افراد در اثر استفاده از لوله یخچال برای تهیه مشروب!

به نقل از شمانیوز، به گزارش پی ام آپ، فضای مجازی همواره بخشی از واقعیت های جامعه را منعکس می کند و با نگاهی به این فضا می توان به وضعیت اجتماعی و سیاسی جامعه پی برد. بنابراین اگر بخواهیم جامعه را از نظر آسیب های اجتماعی رصد کنیم، ابتدا باید دید در فضای مجازی چگونه بازتاب یافته است.

با توجه به این مقدمه، اگر بخواهیم وضعیت مصرف مشروبات الکلی را در جامعه رصد کنیم، می توانیم ببینیم چه مطالبی در فضای مجازی منتشر و دست به دست می شود. مثلاً کلیپ هایی مثل «آرش موسوی، آرش موسوی» یا «وقت نشستن است» و هزار و یک کلیپ دیگر در مورد مصرف مشروبات الکلی وجود دارد که نشان می دهد چگونه جامعه به خصوص نسل جوان کشور به شکلی باورنکردنی به مصرف مشروبات الکلی واژگون شده است که بخشی از تصادفات در اثر این اقدام رخ می دهد و یا در مواردی شاهد مسمومیت های گسترده و مرگ چند نفر هستیم که نمونه هایی از اتفاقات مختلف است. شهرها در روزهای اخیر این عوامل باعث شد تا محقق ایرنا به سراغ یک سری از فروشندگان و مصرف کنندگان مشروبات الکلی برود تا نحوه خرید و فروش را ببیند.

20 دقیقه دیگر اینجا باشید، نوشیدنی را دریافت کنید!

می گویند اسمش «مارتیک» و ارمنی است و وقتی زنگ می زنید باید بگویید من از فلان هستم تا به شما اعتماد کند. با او تماس می‌گیرم و طبق توصیه‌ها عمل می‌کنم. از او می پرسم چند نوع مشروب داری، به من می گوید: ما فقط یک نوع مشروب خانگی خودمان داریم و به بقیه اعتماد نداریم. این مشروب را خودمان تهیه می کنیم و قیمت آن لیتری و نیم لیتری 400 هزار تومان است، 20 دقیقه دیگر برای دریافت آن حاضر باشید.

مشروب فروش: تمام این بطری هایی که در بازار ایران به آنها مشروب می گویند تقلبی است. داخل آن بطری و برچسب تهیه می کنند و به نام مشروب اصلی با مقداری اسانس و الکل به مردم می دهند. آدرس شرق تهران را می دهد و می گوید: من قبلا پیک موتور داشتم و با پرداخت هزینه جداگانه به شما تحویل می دهد اما الان باید خودتان تشریف بیاورید تحویل بگیرید چون پیک های موتوری در معرض خطر هستند و کم هستند. مردم جرأت می کنند الکل را اینجا و آنجا حمل کنند. به خصوص بعد از این اتفاقاتی که در کرج و شهرهای دیگر افتاد و عده ای مسموم شدند، فروشندگان کاملا ترسیده اند. همچنین بدون مقدمه به کسی سکس نمی دهم.

وقتی صحبتش تمام می شود به او می گویم: آقا من خبرنگار هستم و چیزی نمی خواهم. با عرض پوزش از اینکه وقت شما را گرفتم، آیا می توانم این صحبت ها را به عنوان گزارش درج کنم؟ معلومه که براش مهم نیست و شروع میکنه به حرف زدن با من! می گوید: حالا که خبرنگار شدی، اطلاعاتی به تو بدهم. اولا من ارمنی نیستم و اسمم مستعار است. چون هر جا می گویند خون ارمنی بهتر است ما هم می گوییم ارمنی هستیم. البته، ما واقعاً این کار را خودمان انجام می دهیم. ثانیا تمام این بطری هایی که به نام مشروب در بازار ایران وجود دارد تقلبی است. داخل آن بطری و برچسب تهیه می کنند و به نام مشروب اصلی با مقداری اسانس و الکل به مردم می دهند. کلاهبرداری کامل است.

شیشه پلمپ مشروب از ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان!

با مشاوره، فروشنده شماره یک مشروب در شیراز را پیدا کردم. می گویند اسمش «حسام» است; خدا میدونه اسم واقعیش هست یا اسم مستعار. با او تماس می‌گیرم و به او می‌گویم که کسی مرا معرفی کرده است. اول چند تا سوال میپرسه بعد میگه چی میخوای؟ الکل انواع مختلفی دارد، کدام نوع را می خواهید؟

 

از او در مورد قیمت ها می پرسم. می گوید: بطری دست ساز یک و نیم لیتری 400 هزار تومان؛ مهر شیشه ای از 800 هزار تا یک میلیون و 800 هزار تومان. هر چه بخواهید ما در خدمت شما هستیم. آدرس را می دهیم تا بیایم تحویل بگیریم. بهش میگم بهت زنگ میزنم و خداحافظی میکنم.

شماره فروشنده را دارد و می گوید گاهی خودش هم مشروب درست می کند اما این روزها به دلیل مصرف زیاد از یک تصادف وحشتناک نجات پیدا کرده اما معامله اش با بیمارستان بطری های تقلبی است!

پسری حدوداً 18 تا 20 ساله می گوید که مشروب خوار است. او شماره فروشنده را دارد و می گوید گاهی اوقات خودش هم مشروبات الکلی درست می کند اما این روزها از یک تصادف وحشتناک زیاده روی در الکل جان سالم به در برده است اما مراقب بیمارستان است.
وی ادامه می دهد: بیشتر این نوشیدنی هایی که خرید و فروش می شود خطرناک است و هیچ اعتمادی به فروشندگان وجود ندارد. به خصوص آنهایی که به نام شیشه سیلد فروخته می شوند. همین مصرف بی رویه باعث شده تا اینجا در جاده شیراز به صدرا هر روز شاهد تصادف باشیم. در اینجا، برخی از سوپرمارکت ها نیز مشروبات الکلی می فروشند، اما مشتریان خاص خود را دارند و به کسی نمی فروشند. اگه زنگ بزنی جواب نمیدن لیوان نوشابه از نوعی الکل و اسانس تهیه شده و با نام خارجی وارد بازار می شود.

استفاده از لوله یخچال برای تهیه مشروبی که باعث کوری و مرگ شد!

از طریق یک صفحه اینستاگرام، فروشنده شماره یک بندرعباس را پیدا کردم. بعد از چند سوال و جواب به من اعتماد کنید و به سوالاتم پاسخ دهید. از او درباره بطری های مهر مشروب می پرسم، به من می گوید: قیمت این بطری ها بین 1 تا 2 میلیون تومان است، اما در واقع این بطری ها ساخت داخل هستند و می گویند خارجی است، همه چیز دروغ است. این لیوان ها از نوعی الکل و اسانس تهیه شده و با نام لیکور سیل به بازار عرضه می شود.

کوری و مرگ افراد در اثر استفاده از لوله یخچال برای تهیه مشروب!

وی ادامه می دهد: اگر لیوان واقعا اصل باشد بیش از 5 میلیون تومان قیمت دارد; بنابراین، به جز چند نفر، بقیه نمی توانند خرید کنند. به همین دلیل این نوع نوشیدنی ها رایج شده اند که بسیار خطرناک هستند; یعنی با یک خطا ممکن است حادثه ای مانند حادثه کرج رخ دهد. صفحه ای در اینستاگرام وجود دارد که مشروبات الکلی می فروشد.

اشتباه تولید متانول به جای اتانول است!

در ادامه توضیح می دهد: خطا به چه معناست؟ یعنی تولید متانول به جای اتانول. البته نمی دانم، ولی می گویند کور کردن و آدم کشی است. یا خطاهای دیگر به عنوان مثال چندی پیش در یکی از شهرهای جنوبی یک نفر جان خود را از دست داد و چند نفر مسموم شدند، زیرا فردی که مشغول تهیه مشروبات الکلی بود به دلیل آسیب دیدن لوله تهیه الکل از لوله یخچال استفاده می کرد. آن لوله نیز گازدار است و با مشروب مخلوط می شود. بر اثر مصرف آن مشروبات الکلی چند نفر مسموم شدند، یک نفر فوت کرد و یک نفر نابینا شد.

او بطری هایی را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد که به قیمت یک دلار می فروشد. 12 بطری به قیمت 1600 دلار. 200 هزار تومن یه پسر دیگه داریم. من تعجب می کنم که تفاوت چیست؟ می گوید: یکی از خرما یا کشمش را تهیه می کنم. یکی از شکر.
می پرسم چه فرقی با هم دارند؟ می گوید: خرما یا کشمش پاک است و خیالت راحت می شود که توهم نیست و امکان نداشتن کنترل بر رفتارت کمتر است، اما شکر توهم دارد. نكته ديگر اينكه تهيه شكر سريعتر است و الكل بيشتري توليد مي كند ولي كم كم فرد را كور مي كند يا باعث رعشه مي شود.

فروش مشروب به دلار!

من به صفحه فروش مشروب می روم. من به او پیام می فرستم اما او بی تفاوت است و پاسخ نمی دهد. من استوری ها و پست های او را دنبال می کنم، او با کلیپ های مختلف توضیح می دهد که کدام مشروب تقلبی و کدام اصل است.

کوری و مرگ افراد در اثر استفاده از لوله یخچال برای تهیه مشروب!

البته او هم فروشنده است اما بطری هایی را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده که به قیمت دلار می فروشد. این مورد 12 بطری را به قیمت 1600 دلار به فروش می رساند. معلوم است که او از گزارشی که چند روز پیش توسط «بی بی سی» تهیه شده شکایت زیادی کرده و معتقد است که اطلاعات نادرست به مردم می دهند و فقط اطلاعات او درست و کامل است!

نتیجه

به طور کلی می توان نتیجه گرفت که نه تنها مصرف مشروبات الکلی افزایش یافته است، بلکه روز به روز بر تعداد مصرف کنندگان آن افزوده می شود و سن مصرف نیز رو به کاهش است. می توان گفت که نوجوانان به او علاقه زیادی داشته اند; چرایی و چگونگی این اتفاق نیازمند نظرات کارشناسی است که کارشناسان باید در مورد آن اظهار نظر کنند.

نکته دیگر اینکه به موازات افزایش مصرف، فروش نیز افزایش یافته و دسترسی به فروشندگان مشروبات الکلی به راحتی امکان پذیر است. این فروش بالا باعث شده تا عده ای به تولید نوشیدنی های تقلبی در بازار روی بیاورند. خود این اتفاق خطر دیگری ایجاد می کند; یعنی ورود به بازار نوشیدنی هایی که باعث مرگ یا کوری می شود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا