اخبار روز

کهکشان ما در حال چرخش است

یک مطالعه جدید نشان می دهد که کل کهکشان ما در حال تاب برداشتن است و دلیل عجیبی برای آن وجود دارد.

به گزارش فارس به نقل از اسپیس، هاله ای نامرئی از ماده تاریک ممکن است باعث پیچش در لبه های کهکشان راه شیری شود.

یک مطالعه جدید نشان می دهد که یک حباب غول پیکر از ماده تاریک نامرئی در حال تحریف کهکشان ما است.

دانشمندان در ابتدا بر این باور بودند که کهکشان راه شیری یک لایه مسطح است که دو بازوی مارپیچی بر آن غالب هستند، اما اندازه‌گیری‌هایی که از اواسط قرن بیستم انجام شد نشان داد که کهکشان راه شیری به‌طور غیرقابل توضیحی منحنی است.

این تغییر شکل در درجه اول در مرزهای کهکشان ما رخ می دهد، جایی که برخی از مناطق به سمت پایین خم می شوند در حالی که برخی دیگر به سمت بالا پرتو می شوند. شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای ممکن است اکنون علت را آشکار کرده باشند: یک رویداد مرموز که هاله ماده تاریک نامرئی کهکشان ما را از تراز خارج کرد. دانشمندان نتایج خود را در ماه سپتامبر منتشر کردند.

ماده تاریک نوعی ماده مرموز و تا حدودی متناقض است که 85 درصد از ماده جهان را تشکیل می دهد. با این حال، از آنجا که به طور مستقیم با نور تعامل ندارد، کاملا نامرئی است. با این حال، دانشمندان می توانند اثرات گرانشی آن را بر محیط زیست مشاهده کنند.

در مطالعه سال 2022، اخترشناسان با استفاده از فضاپیمای گایا آژانس فضایی اروپا که موقعیت ها و حرکات تقریباً 2 میلیارد ستاره کهکشان راه شیری را ترسیم می کند، منطقه را بررسی کردند. هنگامی که آنها داده های گایا را بررسی کردند، دریافتند که ستاره های شناور در هاله کهکشانی به طرز عجیبی از هم فاصله دارند.

آنها با استفاده از یک مدل کامپیوتری، کهکشان جوانی شبیه کهکشان راه شیری را با هاله ماده تاریکی که 25 درجه نسبت به قرص آن کج شده بود، بازسازی کردند. پس از شبیه سازی کهکشان به مدت 5 میلیارد سال، آنها دریافتند که کهکشانی بسیار شبیه به کهکشان ما ایجاد کرده اند.

مشخص نیست که چه چیزی باعث شده ماده تاریک اطراف کهکشان ما از شیب خارج شود، اما شبیه‌سازی‌های محققان نشان می‌دهد که احتمالاً یک برخورد غول پیکر بوده است. این برخورد ممکن است باعث شده باشد که هاله ماده تاریک تا 50 درجه به سمت بالا متمایل شده و به آرامی به سمت پایین تا زاویه 20 درجه فعلی خود حرکت کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا