اخبار روز

کمک هزینه تشویقی برای 7 دهم شامل کالابرگ از امروز


به گزارش همشهری، 2 عشر دیگر به طرح ای کاتالوگ اضافه شد و تعداد عشرهای درآمدی مشمول این طرح به 7 عشر می رسد. این اقدام دولت با هدف حمایت از معیشت خانوارها و هدایت یارانه نقدی به سمت مسیر اصلی یعنی تامین امنیت غذایی خانوارها انجام می شود. اما داستان واقعی چیست؟

پس از اجرای طرح ملی کاتالوگ الکترونیکی، ابتدا خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی در 3 دهک کم درآمد مشمول طرح شدند و سپس تمامی خانوارهای مستقر در این 3 دهک قرار گرفتند. آنها می توانند با تخصیص بخشی از اعتبار یارانه نقدی خود برای خرید سبد کالابرگ از یارانه تشویقی بهره مند شوند. با این حال، اگرچه مشوق ها افزایش یافت، اما تعداد خانوارهای مشمول این طرح نیز افزایش یافت.

از دوم شهریورماه سال جاری اجرای طرح کاتالوگ الکترونیک به 5 دهک افزایش یافت و دهک های چهارم و پنجم نیز مشمول اجرای این طرح شدند تا در صورتی که مانند دهک های اول تا سوم، زیر – مشمولان می توانند با استفاده از 50 درصد از اعتبار کمک هزینه، 11 قلم کالای پیش بینی شده در پروژه کاتالوگ الکترونیکی را خریداری کنند. مشمولان 120 هزار تومان اعتبار مازاد دریافت خواهند کرد. با توجه به اینکه خانوارهای دهک چهارم تا هفتم به ازای هر نفر 300 هزار تومان یارانه با احتساب مازاد اعتبار 120 هزار تومانی دارند، ماهانه مبلغ 420 هزار تومان به عنوان یارانه تشویقی در اختیار آنها قرار می گیرد.

با این حساب تاکنون کمترین 5 دهک درآمدی مشمول طرح کاتالوگ الکترونیکی شده اند و در صورت اختصاص 200 هزار تومان از یارانه نقدی خود به خرید در این طرح مشمول دریافت یارانه تشویقی به مبلغ 120 هزار تومان که قرار بود در همان ماه صرف خرید کالا شود، در سبد کالا بود. اکنون به گفته صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خانوارهای دهک های 6 و 7 نیز مشمول طرح کاتالوگ محصولات الکترونیکی می شوند و می توانند 120 هزار تومان یارانه تشویقی دریافت کنند.

علیرضا عسگریان; معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: دهک‌های ششم و هفتم از هفته آینده مشمول طرح کالابرگ می‌شوند و با گنجاندن این دو دهک جدید در این طرح، تعداد افراد تحت پوشش جمعیت کشور از 41 میلیون نفر به 61 میلیون نفر افزایش خواهد یافت که افزایش قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه شرایط بهره مندی از طرح مشمولان جدید همانند دهک های پایینی است که در گذشته وارد طرح شده اند، تصریح کرد: به عنوان مثال هرکس 200 هزار تومان از یارانه خود را دریافت می کند. 11 قلم ( تعریف شده در سبد کالای طرح کالابرگ ) در صورت خرید آهسته 120 هزار تومان یارانه تشویقی دریافت خواهید کرد.

معاون رفاه وزیر رفاه ادامه داد: دهک های چهارم تا هفتم که 300 هزار تومان یارانه دریافت می کنند باید به همین میزان 200 هزار تومان از سبد مذکور خریداری کنند تا 120 هزار تومان مشوق و یارانه اضافی مشمول وضعیت آنها شود. یعنی یارانه ای که این دهک ها می گیرند در صورت خرید به 420 هزار تومان افزایش می یابد.

وی در پایان تاکید کرد: استفاده و خرید در طرح کاتالوگ الکترونیک کاملاً «اختیاری» است اما استفاده از آن از یارانه اضافی برخوردار می شود.

پیش از این وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از امکان اصلاح رده بندی خانوار و بررسی مجدد آزمون واسا خبر داده بود. بر این اساس در صورت تغییر در دهک ها، احتمال ماندن خانوارها در 9 دهک یارانه ای وجود دارد و در صورت ماندن فردی در این 7 دهک، مشمول طرح کالابرگ می شوند. نکته دیگر اینکه پیش از این وزیر کار گفته بود افرادی که به هیچ عنوان برای دریافت یارانه ثبت نام نکرده اند یا جزو دهک دهم هستند و یارانه دریافت نکرده اند و یا به طبقه بندی آنها اعتراض دارند، می توانند به آدرس زیر مراجعه کنند. همایات». سیستم و اعتراض خود را مطرح کنید. به گفته وزیر رفاه اجتماعی، ایرادات مورد بررسی قرار گرفته و به آنها پاسخ داده شده و عشر درآمد بر اساس آزمون بی نهایت بررسی مجدد می شود.

در طرح کاتالوگ الکترونیکی امکان خرید 11 قلم کالا به صورت اعتباری شامل گوشت منجمد، برنج ایرانی، حبوبات، شیر بدون چربی، پنیر، ماست بدون چربی، مرغ، تخم مرغ، روغن مایع، ماکارونی و شکر وجود دارد. ، با استفاده از مبلغ کمک عائله مندی یک ماه قبل از واریز. وجه نقد به خانوارهای دهک اول تا سوم پرداخت شده است.

مبلغ مابه التفاوت تورم 11 قلم کالای اساسی مورد انتظار از سال 1401 بدون احتساب مازاد اعتبار از مردم اخذ می شود و در صورت تورم احتمالی اقلام سبد کالا، دولت مابه التفاوت آن را پوشش می دهد. افزایش قیمت ها دارایی ها نسبت به سال 1401 به گونه ای که پرداخت خانوارها تا پایان سال ثابت باشد.

نکته قابل توجه این است که مردم پس از خرید در طرح کالابرگ، در صورت دریافت 120 هزار تومان اعتبار تشویقی، باید آن اعتبار را در همان ماه صرف خرید کالا از سبد کالابرگ کنند. زیرا این اعتبار به ماه بعد قابل انتقال نیست و در پایان ماه از حساب خانوار حذف می شود.


مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا