دانستنی ها

کمبود کدام ویتامین باعث نفخ می شود؟

اگرچه مطالعاتی که نفخ را با کمبود ویتامین D مرتبط می‌کنند بسیار اندک هستند، برخی شواهد نشان می‌دهند که سطوح پایین ویتامین D ممکن است با برخی اختلالات گوارشی مرتبط باشد که نفخ یکی از علائم آن است.

به گزارش صد آنلاین، ویتامین D یکی از ویتامین های ضروری است که کمبود آن مشکلات زیادی را به همراه دارد، اخیرا مشخص شده است که بین کمبود ویتامین D و نفخ نیز ارتباط وجود دارد.

نفخ می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد و ممکن است نشانه یک بیماری زمینه ای باشد. برخی افراد بر این باورند که نفخ ممکن است با کمبود ویتامین D مرتبط باشد، اما در برخی موارد نفخ ممکن است ناشی از یک بیماری زمینه‌ای جدی‌تر باشد. بنابراین، اگر نفخ مداوم یا علائم دیگر را تجربه کردید، مهم است که با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

اگرچه مطالعات مربوط به نفخ و کمبود ویتامین D کمیاب است، شواهدی وجود دارد که سطوح پایین ویتامین D ممکن است با برخی اختلالات گوارشی مرتبط باشد که نفخ یکی از علائم آن است.

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، بیماری التهابی روده (IBD) اصطلاحی است که برای توصیف گروهی از دو اختلال التهابی مزمن که بر سیستم گوارشی (کولیت اولسراتیو و بیماری کرون) تأثیر می‌گذارند، استفاده می‌شود.

دکتر متخصص گوارش اشوین آنانتاکریشنان توضیح داد: شیوع کمبود ویتامین دی در بیماری التهابی روده، این میزان از مطالعه ای به مطالعه دیگر متفاوت است، اما حداقل برخی از مطالعات نشان می دهد که 60 تا 70 درصد افراد مبتلا به بیماری التهابی روده، سطح ویتامین D کافی ندارند.

علاوه بر این، نتایج یک کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده در سال 2016 نشان داد که افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) پس از افزایش مصرف ویتامین D، بهبود قابل توجهی در علائم خود داشتند. سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال گوارشی شایع است که معده و روده را تحت تاثیر قرار می دهد و با علائمی مانند درد شکم، نفخ، یبوست و اسهال مشخص می شود. علاوه بر اختلالات گوارشی، عدم تحمل لاکتوز و گلوتن نیز می تواند باعث نفخ، گاز و ناراحتی معده شود. زمانی که بدن نتواند برخی غذاها را به درستی هضم کند، می تواند منجر به نفخ شود.

یبوست همچنین می تواند باعث نفخ شود، زیرا می تواند منجر به تجمع گاز و مدفوع در روده بزرگ شود. وقتی مدفوع برای مدت طولانی در روده بزرگ باقی بماند، باکتری هایی که به طور طبیعی در روده بزرگ زندگی می کنند می توانند شروع به تجزیه مدفوع و تولید گاز کنند. به گفته یکی از پزشکان مرکز جانز هاپکینز در ایالات متحده، این گاز می تواند به نفخ کمک کند. به گفته کلینیک کلیولند، تغییرات هورمونی نیز می تواند باعث نفخ در دوران قاعدگی، به خصوص در زنان شود.

در برخی موارد، نفخ می‌تواند ناشی از یک بیماری زمینه‌ای جدی‌تر مانند سرطان باشد، بنابراین کلینیک می‌گوید در صورت تجربه نفخ مداوم یا علائم دیگر، دیدن یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مهم است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا