دانستنی ها

کمبود این ویتامین زمینه سازی برای آلزایمر را بیشتر می کند!/جزئیات

آلزایمر یک بیماری مزمن تخریب کننده سلول های عصبی است و یکی از بیماری هایی است که اخیرا خیلی زیاد شده است.

نتایج تحقیقات نشان می دهد که داشتن حافظه ضعیف می تواند نشانه کمبود ویتامین B12 باشد و رفع کمبود ویتامین B12 با تغییر رژیم غذایی یا مصرف مکمل ها نسبتا آسان است.

به گزارش هلث، افراد مبتلا به کمبود ویتامین B12 گاهی اوقات حافظه بدتری هم برای رویدادها و هم برای تصاویر دارند. در واقع، سطوح پایین ویتامین B12 و فولات با خطر بالاتر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است. فولات ها شامل ویتامین B9، فولاسین و اسید فولیک هستند. در واقع مشکلات حافظه یکی از مهم ترین علائم آلزایمر است.

این پیوند برای بیش از سه دهه توسط محققان مشاهده شده است. کمبود B12 یا فولات می تواند سطح اسید آمینه هموسیستئین را در بدن افزایش دهد. هموسیستئین اثر عصبی دارد و می تواند منجر به بیماری های عصبی مانند آلزایمر شود.

محققان این مطالعه 370 شرکت کننده بالای 75 سال را به مدت سه سال مورد مطالعه قرار دادند. در آن زمان 78 نفر به بیماری آلزایمر مبتلا شدند و بیش از نیمی از آنها کمبود ویتامین B12 یا فولات داشتند.

محقق ارشد این مطالعه، دکتر. Hui Xin Wang گفت: در این مطالعه متوجه شدیم که سطوح پایین هر یک از این دو ویتامین با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است. حتی برای افراد مسن که از نظر شناختی کاملاً سالم هستند، نظارت بر سطح B12 و فولات برای جلوگیری از شرایط نامطلوب مهم است.

خبر خوب این است که کمبود B12 با تغییر رژیم غذایی یا مصرف مکمل ها نسبتا آسان است. منابع خوب ویتامین B12 عبارتند از جگر، گوشت گاو، ماهی، مرغ، تخم مرغ و لبنیات کم چرب. غلات صبحانه غنی شده نیز حاوی ویتامین B12 هستند.

افرادی که در دریافت ویتامین B12 کافی مشکل دارند عبارتند از گیاهخواران و وگان ها، سالمندان و کسانی که دارای برخی اختلالات گوارشی مانند بیماری کرون هستند. اگر مکمل مصرف می کنید، مراقب باشید بیش از دو میلی گرم در روز مصرف نکنید، زیرا مصرف بیشتر این ویتامین می تواند مضر باشد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا