دانستنی ها

کمبود این مواد مغذی باعث شکنندگی ناخن ها می شود!/عکس

به گزارش پی ام آپ، ناخن های ضعیف مستعد شکستن، کنده شدن و کند شدن روند رشد هستند. اگر ناخن‌های خشک و شکننده دارید، لایه‌های پروتئینی روی ناخن‌های شما از هم می‌شکند و از هم می‌شکنند، بنابراین یکی از نشانه‌های شکنندگی ناخن این است که سطح آن ناصاف شده و به صفحات و فلس‌های طولی تقسیم می‌شود. در واقع ممکن است برخی از قسمت های ناخن کاملا بشکند و از ناخن جدا شود. کمبود برخی مواد مغذی باعث ضعیف شدن ناخن ها می شود که در ادامه به بررسی برخی از آنها می پردازیم:

پروتئین

پروتئین برای شکل گیری ناخن های قوی و سالم ضروری است. ناخن ها از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده اند، بنابراین دریافت ناکافی پروتئین ناخن ها را ضعیف و شکننده می کند. کارشناسان استفاده از منابع پروتئین بدون چربی مانند مرغ، ماهی، تخم مرغ و لوبیا را برای داشتن ناخن های سالم توصیه می کنند.

ویتامین B7

ویتامین B7 یا بیوتین یک ماده مغذی حیاتی برای حفظ استحکام ناخن است، کمبود این ماده غذایی باعث شکنندگی ناخن ها می شود. مقدار می تواند باشد بیوتین با مصرف مواد غذایی مانند تخم مرغ، بادام، گردو، سالمون، آووکادو، سیب زمینی و گل کلم افزایش یافت. اگر کمبود ویتامین B7 دارید، ممکن است نیاز به مصرف مکمل داشته باشید.

آهن

کمبود آهن باعث شکننده شدن ناخن ها و ایجاد برجستگی های عمودی روی سطح ناخن می شود. آهن نقش حیاتی در رساندن اکسیژن به ناخن ها و بهبود سلامت کلی آنها دارد. بنابراین توصیه می شود غذاهای غنی از آهن مانند گوشت بدون چربی، غذاهای دریایی، اسفناج، عدس، تخمه کدو تنبل و غلات غنی شده را در رژیم غذایی خود بگنجانید. به گفته متخصصان، غذاهای غنی از آهن همراه با غذاهای غنی از ویتامین C مانند مرکبات، توت فرنگی و فلفل دلمه ای مصرف کنید.

روی

روی یک ماده معدنی است که نقش مهمی در رشد و ترمیم ناخن دارد. کمبود این ماده غذایی باعث کند شدن رشد ناخن و افزایش حساسیت به شکستگی می شود. غذاهای غنی از روی عبارتند از: گوشت بدون چربی، حبوبات، آجیل و دانه ها. اگر از کمبود روی رنج می برید، مراجعه به پزشک و مصرف مکمل روی در صورت لزوم ضروری است.

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 فواید زیادی برای سلامتی دارند. به عنوان مثال این نوع روغن از خشک شدن ناخن جلوگیری می کند و استحکام و انعطاف پذیری آن را افزایش می دهد. با مصرف ماهی های چرب مانند ماهی سالمونماهی خال مخالی و ساردین با بذر کتان، دانه کوه و گردو مصرف اسیدهای چرب امگا 3 را افزایش می دهد.

ویتامین های A، C و E

ویتامین های E، C و A آنتی اکسیدان های قوی هستند که از ناخن ها در برابر آسیب محافظت می کنند. اکسیداتیو آنها سلامت کلی خود را حفظ کرده و بهبود می بخشند. ویتامین A برای تولید کراتین قطعه مهم ناخن است، خیلی کمک می کند. ویتامین C به کلاژن سازی کمک می کند و برای استحکام ناخن ضروری است. ویتامین E همچنین به هیدراته نگه داشتن ناخن ها کمک می کند، بنابراین استفاده از هویج، سیب زمینی شیرین، مرکبات، فلفل دلمه ای، توت ها، آجیل و دانه ها برای حفظ سلامت ناخن ها ضروری است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا