دانستنی ها

ویتامینی که کمبودش باعث احساس خستگی می شود!/جزئیات

ویتامین B12 در رژیم غذایی کمیاب است و فقط در غذاهایی که از منابع حیوانی مشتق شده اند یافت می شود.

بدن انسان روزانه تنها به 2.4 میکروگرم از این ویتامین نیاز دارد و این مقدار بسیار بسیار کمی است. با این حال، کمبود این مقدار کمی از ویتامین B12 در بدن می تواند تأثیر منفی بر سلامت و کیفیت زندگی داشته باشد.

علائم و نشانه های کمبود ویتامین B12

یکی از علائم اصلی کمبود ویتامین B12 خستگی است. سطحی از خستگی آنقدر عمیق که بر زندگی روزمره تأثیر می گذارد. علائم دیگر عصبی هستند و ممکن است شامل گزگز در اندام ها، گیجی، از دست دادن حافظه، افسردگی و مشکل در حفظ تعادل باشد. اگر کمبود این ویتامین اصلاح نشود، برخی از این علائم ممکن است برای همیشه باقی بمانند.

از آنجایی که دلایل زیادی می تواند در بروز این علائم نقش داشته باشد، پزشکان ممکن است احتمال کمبود ویتامین B12 را نادیده بگیرند و در غربالگری به آن توجه نکنند.

نحوه جذب ویتامین B12

تحقیقات تاکید کرده است که افرادی که از رژیم غذایی گیاهی استفاده می کنند باید از مکمل های B12 استفاده کنند. جذب این ویتامین یک فرآیند پیچیده و چند مرحله ای است که از دهان شروع می شود و در انتهای روده کوچک به پایان می رسد. هنگام جویدن غذا با بزاق دهان مخلوط می شود. هنگامی که غذا بلعیده می شود، ماده ای در بزاق به نام پروتئین R، پروتئینی که از تجزیه ویتامین B12 در معده جلوگیری می کند، همراه غذا وارد معده می شود.

برخی از سلول های مخاط معده دو ماده ترشح می کنند که برای جذب ویتامین B12 مهم هستند. یکی از آنها اسید معده است که غذا و B12 را جدا می کند و ویتامین را به پروتئین R متصل می کند. ماده دیگری به نام فاکتور ذاتی با محتویات معده ترکیب شده و همراه با آن وارد قسمت اول روده کوچک می شود. سپس شیره لوزالمعده B12 را از پروتئین R آزاد می کند و آن را در دسترس فاکتور ذاتی قرار می دهد. این ترکیب به ویتامین B12 اجازه می دهد تا توسط سلول ها جذب شود و به حفظ سلول های عصبی و گلبول های قرمز سالم کمک می کند. کمبود ویتامین B12 معمولاً شامل اختلال در یک یا چند مرحله از مسیر جذب می شود.

عوامل خطر برای کمبود B12

بدون بزاق، B12 به پروتئین R بزاق متصل نمی شود و توانایی بدن برای جذب آن تحت تاثیر قرار می گیرد. صدها داروی مختلف وجود دارند که می توانند باعث خشکی دهان و تولید بزاق بسیار کمی شوند. این داروها شامل داروهای استنشاقی مورد استفاده برای درمان اضطراب، ضد احتقان‌ها، داروهای ضد افسردگی، داروهای فشار خون و بنزودیازپین‌ها مانند زاناکس هستند.

یکی دیگر از عوامل بالقوه در کمبود ویتامین B12 سطح پایین اسید معده است. محققان به شدت مصرف داروهای ضد اسید را با کمبود B12 مرتبط می دانند.

علاوه بر این، تولید اسید معده ممکن است با افزایش سن کاهش یابد.

درمان کمبود ویتامین B12

در حالی که برخی از پزشکان به طور معمول سطوح B12 و سایر ویتامین ها را اندازه گیری می کنند، یک معاینه معمولی فقط شامل شمارش کامل خون و آزمایشات متابولیک پایه است. هیچ یک از اینها وضعیت B12 را اندازه گیری نمی کند. اگر علائم کمبود B12 را مشاهده کردید، باید برای آزمایش با پزشک مشورت کنید. نوع درمان و مدت درمان بستگی به علت و شدت کمبود ویتامین B12 دارد. بهبودی کامل ممکن است تا یک سال طول بکشد، اما با درمان مناسب امکان پذیر است.

به گزارش اخبار ژاپن امروز، درمان کمبود این ویتامین را می توان به صورت خوراکی، زیر زبانی یا بینی انجام داد و یا ممکن است نیاز به انواع تزریق باشد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا