دانستنی ها

کمبود ویتامین B12 و ارتباط آن با تپش قلب

ویتامین B12 یکی از ویتامین های ضروری برای بدن است که به وفور در لبنیات، گوشت و ماهی یافت می شود.

ویتامین B12 به ساخت DNA و گلبول های قرمز کمک می کند. از آنجایی که بدن شما نمی تواند ویتامین B12 تولید کند، باید آن را از غذاهای حیوانی یا مکمل ها دریافت کنید. اگرچه B برای 12 تا 5 سال در کبد ذخیره می شود، اما اگر رژیم غذایی شما به حفظ سطح این ویتامین در بدن کمک نکند، ممکن است در نهایت دچار کمبود شوید.

در زیر در مورد برخی از علائم ناشی از کمبود این ویتامین در بدن صحبت خواهیم کرد:

بی‌حس

آیا احساس می کنید دست و پای شما “سوزن و سوزن” است؟ کمبود B12 می تواند به غلاف محافظی که اعصاب شما را می پوشاند آسیب برساند و این علائم را ایجاد کند. در عین حال، بیماری هایی مانند بیماری سلیاک، بیماری کرون یا سایر بیماری های روده ای می توانند جذب این ویتامین را برای بدن شما دشوار کنند.

بدن سردتر از حد معمول

با کمبود B12 کافی، ممکن است گلبول های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن در سراسر بدن خود نداشته باشید (کم خونی). این ممکن است باعث لرزیدن بدن و احساس سرما شود، به خصوص دست ها و پاهای شما.

مه مغزی

کمبود ویتامین B12 می تواند باعث افسردگی، گیجی، مشکلات حافظه و زوال عقل شود. همچنین می تواند بر تعادل بدن شما تأثیر بگذارد. مکمل های B12 به طور کلی بی خطر هستند.

ضعف

به دلیل کمبود این ویتامین، عضلات شما ممکن است قدرت کافی نداشته باشند. همچنین ممکن است احساس خستگی یا سرگیجه داشته باشید. پزشک شما می تواند سطح B12 شما را بررسی کند. توجه دقیق به علائم این ناحیه و مشورت با پزشک در صورت مشاهده شرایط غیر طبیعی ضروری است.

زبان صاف

پزشک شما ممکن است این وضعیت را «گلوسیت آتروفیک» بنامد. برجستگی های کوچک روی زبان به نام «پاپیلا» به دلیل کمبود این ویتامین شروع به ناپدید شدن می کنند. این شرایط باعث می شود که زبان شما صاف و براق به نظر برسد. عفونت ها، داروها و سایر بیماری ها نیز می توانند باعث آن شوند.

گیاهخواری

کمبود ویتامین B12 نادر است زیرا بدن شما ممکن است چندین سال این ویتامین را ذخیره کند. اما گیاهان ویتامین B12 کمی دارند، بنابراین گیاهخوارانی که هیچ محصول حیوانی نمی خورند باید غلات فرآوری شده را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

تپش قلب

تپش ناگهانی قلب و تپش ناگهانی قلب شما ممکن است یکی از علائم کمبود این ویتامین در بدن شما باشد. شما می توانید ویتامین B12 بیشتری را از مرغ، تخم مرغ و ماهی دریافت کنید. با این حال، یکی دیگر از بهترین منابعی که ممکن است غنی از این ویتامین باشد جگر گاو است.

زخمهای دهان

این زخم ها ممکن است روی لثه یا زبان شما باشد. آنها ممکن است نشانه کمبود B12، کم خونی یا بیماری دیگری باشند. علاوه بر این، زخم ها معمولاً خود به خود بهبود می یابند. برخی از داروهای بدون نسخه نیز ممکن است درد شما را تسکین دهند.

مشکلات گوارشی

کمبود ویتامین B12 ممکن است باعث کاهش اشتها، کاهش وزن یا مشکلاتی در اجابت مزاج (یبوست) شود. اگر سطح B12 شما پایین باشد، پزشک اغلب به شما تزریق عضلانی می کند تا مطمئن شود بدن شما B12 را جذب می کند. گاهی اوقات قرص های با دوز بالا به همان اندازه موثر هستند. اما به یاد داشته باشید که علائم کمبود ویتامین B12 در بدن می تواند شبیه علائم بسیاری از بیماری های دیگر باشد.

Recent search terms:

  • https://baztabonline com/blog/کمبود-این-ویتامین-باعث-تپش-قلب-می-شود/

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا