اخبار روز

بحران بزرگ نهضت ملی مسکن چیست؟

به گفته پی ام آپ، طرح مسکن سازی دولت در قالب نهضت مسکن ملی زمین گیر شده است. از ساخت پروژه های تعریف شده خبری نیست و حتی وعده تحویل 500 واحد مسکونی این پروژه در خردادماه نیز محقق نشده است.

این در حالی است که دو سال از دولت سیزدهم می گذرد و طبق وعده رئیسی قرار است سالانه یک میلیون مسکن در قالب نهضت ملی مسکن ساخته و به ذینفعان واجد شرایط تحویل شود.

کارشناسان معتقدند عوامل زیادی از جمله مشکل تامین زمین مناسب در تاخیر این پروژه دخیل است. در عین حال بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند که این طرح از ابتدا عملیاتی و حرفه ای نبوده است. اما کمبود اعتبار و عدم تخصیص مناسب نقدینگی به پروژه های مسکن مهر از جمله وعده دولت به عنوان یکی از عوامل اصلی تاخیر در اجرای پروژه ها ذکر می شود.

احمد جانجان کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار تجارت نیوز، درباره اهمیت هدایت وام های بانکی به سمت طرح نهضت ملی مسکن گفت: مقوله کانال کشی وام های بانکی مقوله ای پیشرفته در دنیاست. برای کلان پروژه ها باید یک مگاایده داشته باشید و در واقع وقتی از جنبش ملی مسکن صحبت می کنیم، به ابزار آن نیز نیاز دارید.

وی گفت: آیا برای اجرای نهضت ملی مسکن و ساخت چهار میلیون مسکن اولین مشکل تامین زمین را حل کرده ایم؟ مشکل تامین زمین هنوز حل نشده است. همچنین آیا تا به حال به این فکر کرده ایم که مثلاً حجم کاشی و سرامیک موجود و میزان سیمانی که تولید می کنیم بتواند این میزان ساخت را پوشش دهد؟

تسهیلات با توجه به هزینه های ساخت

این تحلیلگر اقتصادی افزود: صرف اینکه خطوط اعتباری را بر دوش بانک ها بگذاریم را نمی توان مدیریت اعتبار نامید. مورد بعدی این است که چند درصد از ساخت خانه تحت پوشش این تسهیلات است؟ مثلا با وام مسکن در تهران بالاخره می توان یک خانه 10 متری خرید; بنابراین در چنین شرایطی نام این تسهیلات وام مسکن نیست. وام ساخت و ساز نیز همین شرایط را دارد.

جانجان افزود: در قالب این ایده های جدید باید تعداد وام مسکن را افزایش دهیم. در این شرایط برای رسیدن به هدف خود نیازمند یک سری کنترل های بانکی و سیاست های پولی و مالی هستیم. در غیر این صورت نتیجه این اقدامات تنها درج موارد جدید و عدم دستیابی به نتایج لازم خواهد بود.

وام مسکن پیش فرض نیست

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره نرخ معوقه منازل بیان کرد: معمولا خانه ها به این دلیل است که برای خریدار و سازنده ارزش افزوده دارد و با توجه به شرایط تورمی قیمت خانه ای که خریداری یا ساخته می شود روز به روز افزایش می یابد. در روز؛ در این شرایط البته این وام ها بازپرداخت می شود. بیشترین سودآوری منابع اعتباری در همین موضوع مسکن است.

ایجاد رونق اقتصادی با فعال سازی پروژه های ساخت مسکن.

جانجان خاطرنشان کرد: خانه سازی و تسهیل گری یکی از فعالیت های تولیدی است. وقتی صنعت ساختمان بزرگ می شود، مانند مسکن ماهری در دولت احمدی نژاد، 360 شغل مرتبط و 24-25 صنعت مرتبط رشد می کند. کارخانه هایی که مواد مورد نیاز برای ساخت و ساز خانه را تولید می کنند نیز به همین ترتیب در حال رونق هستند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان افزود: علاوه بر این، خانه های نوساز نیازمند اثاثیه منزل جدید است و همین موضوع باعث رونق اقتصادی در بسیاری از مشاغل می شود. اما طبیعتا این میزان رونق تورم را نیز به همراه دارد، بنابراین باید بسته کاملی از سیاست های پولی و مالی در نظر گرفته شود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا