اخبار روز

کلاه ایمنی که می تواند سکته را تشخیص دهد

یک کلاه ایمنی جدید که شبیه کلاه شنا است، می تواند سکته های مغزی را تشخیص دهد، تشخیص زودهنگام را امکان پذیر می کند و به بیمار امکان می دهد درمان مناسب را سریعتر دریافت کند و زندگی را نجات دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، دانشمندان آمستردام هلند کلاه مخصوص تشخیص امواج مغزی شبیه کلاه شنا ساخته اند که می تواند سکته مغزی را در همان آمبولانس تشخیص دهد. این کلاه به تشخیص زودهنگام کمک می کند و به بیمار امکان می دهد درمان مناسب را سریعتر دریافت کند.

دانشمندان مرکز پزشکی UMC آمستردام توضیح دادند که این کلاه ایمنی که StrokePointer نام دارد، امکان انجام الکتروانسفالوگرام (EEG) یا اسکن مغزی مشابه آزمایش امواج مغزی را فراهم می کند. این آزمایش نشان می دهد که آیا سکته مغزی رخ داده است یا خیر. سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که بافت مغز به دلیل انسداد خون رسانی به آن قسمت از مغز، اکسیژن کافی دریافت نمی کند.

این ترسناک است زیرا سلول های مغز در عرض چند دقیقه شروع به مردن می کنند. بنابراین درمان سریع برای نجات جان بیمار بسیار مهم است.

سکته مغزی یا به طور خاص رویدادهای عروقی مغز، یک اختلال عصبی ناگهانی است که به دلیل اختلال در خون رسانی به ناحیه ای از بافت مغز رخ می دهد.

به عبارت دیگر، زمانی که خون رسانی به قسمتی از مغز مختل و متوقف شود، آن قسمت از مغز دیگر نمی تواند به طور طبیعی کار کند. این حالت سکته مغزی نامیده می شود. سکته مغزی می تواند ناشی از عللی مانند انسداد یا پارگی رگ خونی در مغز باشد که به ترتیب سکته مغزی ایسکمیک و سکته هموراژیک نامیده می شود. سکته مغزی در مردان بیشتر از زنان رخ می دهد.

معمولاً هیچ علامت هشدار دهنده ای وجود ندارد یا فقط علائم بسیار جزئی قبل از وقوع سکته وجود دارد. پس از سکته مغزی، بیمار باید بلافاصله در بیمارستان بستری شود تا از آسیب دائمی مغز جلوگیری شود. عوارضی که پس از سکته مغزی رخ می دهد به محل سکته مغزی و وسعت بافت مغزی تحت تأثیر آن بستگی دارد. عوارض سکته مغزی از عوارض خفیف و موقتی مانند تاری دید تا عوارض ناتوان کننده دائمی یا حتی مرگ متغیر است. اگر این علائم در عرض 24 ساعت ناپدید شوند، به این حالت حمله ایسکمیک گذرا می گویند که هشدار دهنده سکته مغزی احتمالی در آینده است. سکته مغزی سومین علت مرگ و میر در سراسر جهان است.

کارشناسان عدم تحرک، مصرف زیاد نمک و چربی، چاقی، سیگار کشیدن و در کل رژیم غذایی نامناسب را از عوامل ایجاد سکته مغزی می دانند.

کلاه جدید چگونه کار می کند؟

این درپوش تشخیص می دهد که رگ خونی مسدود شده در مغز بزرگ است یا کوچک. این مهم است زیرا مرحله بعدی عمل توسط پزشک در آمبولانس تعیین می شود. به عنوان مثال، اگر سکته کوچک باشد، به بیمار رقیق کننده خون داده می شود، اما اگر سکته بزرگ باشد، برای برداشتن لخته خون نیاز به جراحی است.

این کلاه با هدایت آمبولانس به بیمارستان صحیح در زمان پاسخگویی ارزشمند صرفه جویی می کند.

محققان برای آزمایش کلاه ایمنی امواج مغزی هوشمند خود، مطالعه ای را بین سال های 2018 تا 2022 انجام دادند که در آن از دستگاه جدید خود در 12 آمبولانس هلندی استفاده کردند. بر اساس داده های جمع آوری شده از نزدیک به 400 بیمار، آنها با اطمینان به این نتیجه رسیدند که کلاه ایمنی می تواند بیماران مبتلا به سکته های ایسکمیک بزرگ را به دقت شناسایی کند.

دکتر. کوتینیو، یکی از اعضای این گروه تحقیقاتی، می‌گوید: «وقتی صحبت از سکته مغزی می‌شود، زمان به معنای واقعی کلمه طلاست.» هر چه زودتر درمان مناسب را شروع کنیم، نتیجه بهتری خواهد داشت. اگر تشخیص از قبل در آمبولانس شناخته شده باشد، می توان بیمار را مستقیماً به بیمارستان مربوطه منتقل کرد و در وقت ارزشمند خود صرفه جویی کرد.

سالانه بیش از 7.6 میلیون سکته مغزی ایسکمیک جدید در سراسر جهان گزارش می شود. بر اساس داده های جهانی سکته مغزی در سال 2022، بیش از 62 درصد سکته های مغزی رخ داده، سکته های مغزی ایسکمیک هستند. در حال حاضر بیش از 50 درصد از بیماران سکته مغزی با ایسکمی شدید بدون درمان عروقی به بیمارستان منتقل می شوند و در نتیجه تزریق مجدد انجام می شود. این امر درمان عروقی سکته های بزرگ را تا 60 دقیقه به تاخیر می اندازد.

ادغام این کلاه با هوش مصنوعی

کلاه ایمنی StrokePointer توسط شرکتی به نام TrainecT که از مرکز پزشکی آمستردام UMC است به بازار عرضه می شود.

این شرکت همچنین در حال ساخت یک سیستم هوش مصنوعی است که قرائت‌ها و اندازه‌گیری‌های بیشتری را جمع‌آوری می‌کند تا الگوریتمی ایجاد کند که تشخیص سکته‌های ایسکمیک بزرگ در آمبولانس را بهبود بخشد.

در وب سایت TrainecT آمده است: الگوریتم ما با استفاده از بزرگترین پایگاه داده EEG بیمارستانی جهان برای تشخیص سکته مغزی در بیماران مشکوک به سکته حاد به دقت آموزش داده شده است. تحقیقات پیشگامانه ما میزان دقت تشخیصی عالی بیش از 80 درصد را در شناسایی سکته های انسداد عروق بزرگ (LVO) در بیماران مشکوک به سکته مغزی حاد نشان می دهد.

در بیانیه مطبوعاتی محققان ذکر شده است که این تحقیق توسط بنیاد قلب هلند با چهار میلیون یورو برای درمان سریعتر سکته های ایسکمیک تامین شده است.

این مطالعه در مجله Neurology منتشر شده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا