دانستنی ها

کشف عوارض جدید کرونا در درازمدت؛ افزایش خطر ابتلا به اختلالات خود ایمنی و خود التهابی

یک مطالعه جدید توسط دانشمندان ارتباط بین کرونا مزمن یا طولانی مدت و افزایش خطر ابتلا به اختلالات خود ایمنی و خود التهابی مانند طاسی، بیماری کرون، پسوریازیس و پسوریازیس را نشان می‌دهد.

به گزارش دیجیاتو به نقل از فوربس، در این مطالعه 354527 شرکت کننده مبتلا به کرونا و 6134940 شرکت کننده بدون کرونا به عنوان گروه کنترل قرار گرفتند و نتایج نشان می دهد که خطر ابتلا به بیماری هایی مانند طاسی، آلوپسی توتالیس و واسکولیت با این بیماری مرتبط است. . آنتی بادی های سیتوپلاسمی ضد نوتروفیل، بیماری کرون و سارکوئیدوز در گروه مبتلا به کووید بیشتر دیده شد.

به دلیل این ارتباط، محققان توصیه می‌کنند که پزشکان بیمارانی را که قبلاً به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، برای این بیماری‌ها نظارت و آزمایش کنند. علاوه بر این، به گفته دانشمندان، هر چه شدت عفونت کووید بیشتر باشد، خطر ابتلا به این بیماری ها بیشتر می شود.

کرونا طولانی مدت؛ علائم و عوارض

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، ویروس کرونا در درازمدت علائم پایداری را ایجاد می‌کند که می‌تواند برای هفته‌ها یا حتی سال‌ها ادامه داشته باشد، مانند از دست دادن بویایی یا چشایی، درد قفسه سینه، تنگی نفس.

افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای، افراد با علائم شدید کووید، افرادی که واکسینه شده اند و افراد مبتلا به سندرم التهابی چند سیستمی بیشتر در معرض ابتلا به کرونا درازمدت هستند. بر اساس داده های موسسه ملی بهداشت، حدود 23 میلیون آمریکایی از کروناویروس مزمن رنج می برند.

کووید طولانی مدت با سایر اختلالات نیز همراه است. مطالعات قبلی نشان داده بود که پس از غلبه بر این ویروس، اندام هایی مانند کبد، قلب و کلیه ها همچنان ممکن است تحت تأثیر کرونا باشند. اگرچه ریه ها اولین عضوی هستند که تحت تأثیر عفونت کروناویروس قرار می گیرند، اما این مطالعه نشان داد که این بیماری حتی پس از بهبودی می تواند بر سایر اندام ها نیز تأثیر منفی بگذارد. کرونا طولانی مدت با افزایش خطر مشکلات قلبی عروقی نیز مرتبط است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا