عمومی

این کشف بزرگ میتواند جان میلیون‌ها بیمار سرطانی را نجات دهد!/ عکس

امروزه با آر آن ای درمانی می‌توان سرطان را تحت کنترل داشت.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که این رویکرد دارای ظرفیت مؤثری در مقابل تومورهایی است که پیشتر در سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته‌اند.
سلول‌های سرطانی از راهکارهایی برای سرکوب مراحل مختلف چرخه ایمنی سرطان استفاده می‌کنند؛ یعنی فرایندی که سلول‌های دندریتیک تی ( T) را آموزش می‌دهد تا سلول‌های سرطانی را نابود کنند. محققان بیان می‌کنند که این محیط سرکوب‌کننده سیستم ایمنی است که جلوی فعال شدن سلول‌های تی‌ سرطانی را می‌گیرد و به تومورها اجازه می‌دهد رشد کنند.

این کشف بزرگ میتواند جان میلیون‌ها بیمار سرطانی را نجات دهد!/ عکس

جنیفر لیپشولتز، از دانشکده پزشکی Icahn در کوه سینا در ایالات متحده، گفت که بیشتر رویکردها برای تقویت این نقش مهم سلول‌های دندریتیک برای افزایش سیگنال‌های فعال‌سازی در دسترس برای سلول‌های دندریتیک طراحی شده‌اند. با این حال، این روش ها در کارآزمایی های بالینی چندان موفق نبوده اند. این به این دلیل است که تومورها به روش‌های مختلفی رشد می‌کنند تا هر مرحله از چرخه ایمنی سرطان را متوقف کنند.

محققان از انواع جدیدی از نانوذرات لیپیدی برای ارائه دو روش درمانی mRNA استفاده کردند تا اطمینان حاصل شود که سلول های دندریتیک به اندازه کافی برای تقویت چرخه ایمنی سرطان فعال می شوند.

محققان نشان دادند که استراتژی آنها نه تنها این چرخه را فعال می کند، بلکه موانع را در مراحل دیگر برطرف می کند. این امر باعث ایجاد تغییراتی در ریزمحیط تومور شد و از داشتن توانایی دستکاری سلول های T برای مبارزه با سرطان جلوگیری کرد.

فراتر از نتایج مثبت یافته شده در مدل‌های موش مبتلا به ملانوما، محققان آزمایش‌های بیشتری را برای ارزیابی اثربخشی این روش در بازگشت چرخه ایمنی سرطان انجام دادند. تحقیقات آنها نتایجی مسرت‌بخش را نشان دادند، زیرا این روش باعث کاهش رشد تومورها در مدل‌های موش لنفوم سلول B به میزان ۸۳ درصد می‌شود.
همچنین، آنها این روش را در مدل‌های موش مبتلا به سرطان سینه نیز آزمایش کردند و تقریباً نیمی از موش‌ها به طور مطلوب به آن پاسخ دادند. در مرحله بعد، محققان در حال برنامه‌ریزی برای امکان استفاده از این فناوری در آزمایشات بالینی هستند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا