دانستنی ها

مصرف این مواد غذایی به سلامت قلب و عروق کمک می کنند!/جزئیات

 

بیماری های قلبی عروقی از جمله عوارضی است که می تواند تاثیر غیرقابل انکاری بر امید به زندگی در جوامع مختلف داشته باشد.

این بیماری ها در کنار عوامل دیگری مانند سرطان، از علل اصلی مرگ و میر در کشورهای مختلف هستند. رعایت رژیم غذایی صحیح و متعادل می تواند سهم بسزایی در پیشگیری از این بیماری ها داشته باشد.

به گفته دانشمندان، تغذیه انسان; بر عوامل مهمی که در بیماری های قلبی عروقی نقش دارند مانند فشار خون، سطح کلسترول خون، سطح تری گلیسیرید، تورم و التهاب تاثیر می گذارد.

در اینجا به برخی از مواد غذایی که به پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی کمک می کند اشاره می کنیم.

سبزیجات برگدار و سبز

سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کلم پیچ و کلم پیچ سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند. این گروه از سبزیجات سرشار از ویتامین K است که به محافظت از رگ های خونی و بهبود لخته شدن خون کمک می کند.

از طرفی وجود نیترات در سبزیجات برگدار و سبز رنگ در کاهش فشار خون و بهبود ضخامت عروق خونی مفید است.

انجمن قلب آمریکا معتقد است که مصرف سبزیجات برگ دار و سبز خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را بیش از هر گروه غذایی دیگری کاهش می دهد.

غلات سبوس‌دار

غلات مانند برنج قهوه ای، جو دوسر و گندم کامل برخلاف کربوهیدرات های تصفیه شده برای قلب مفید هستند.

نتایج چندین مطالعه مختلف پزشکی نشان داده است افرادی که غلات کامل مصرف می کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند.

توت‌ها

مصرف این مواد غذایی به سلامت قلب و عروق کمک می کنند!/جزئیات

انواع توت ها مانند توت فرنگی، زغال اخته، شاه توت و تمشک حاوی گروهی از مواد مغذی هستند که نقش مهمی در سلامت قلب دارند.

این غذاها هم به عنوان میان وعده و هم به عنوان دسر می توانند به تعادل رژیم غذایی افراد کمک کنند.

مصرف توت فرنگی، زغال اخته، شاه توت و تمشک می تواند به طور همزمان بر بسیاری از عواملی که منجر به بیماری های قلبی عروقی می شود تأثیر بگذارد.

آووکادو

مصرف این مواد غذایی به سلامت قلب و عروق کمک می کنند!/جزئیات

آووکادو یکی از غذاهایی است که به کاهش سطح کلسترول و بهبود عملکرد قلب و عروق کمک می کند. دانشمندان بر این باورند که مصرف آووکادو دو بار در هفته می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را تا 16 درصد کاهش دهد.

مصرف آووکادو علاوه بر کاهش سطح کلسترول، به کنترل سطح تری گلیسیرید و بهبود عملکرد رگ های خونی در بدن نیز منجر می شود.

آووکادو سرشار از پتاسیم است که یک ماده مغذی حیاتی برای سلامت قلب است.

ماهی و روغن ماهی

مصرف این مواد غذایی به سلامت قلب و عروق کمک می کنند!/جزئیات

ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون، ماهی تن، ماهی خال‌خالی و ماهی ساردین به دلیل وجود «امگا ۳» به عنوان مواد غذایی مفید برای سلامت قلب و عروق شناخته می‌شوند.

مصرف طولانی مدت این گروه از ماهی ها به کاهش کلسترول، تری گلیسیرید، قند خون و فشار خون کمک می کند. دانشمندان بر این باورند که مصرف طولانی مدت ماهی منجر به بهبود سلامت قلب، بهبود علائم افسردگی و افزایش امید به زندگی می شود.

مصرف روغن ماهی به کسانی که به هر دلیلی ماهی های چرب مانند سالمون مصرف نمی کنند کمک می کند تا امگا 3 دریافت کنند.

گردو

گردو سرشار از برخی مواد معدنی مانند منیزیم است. تحقیقات نشان داده است که مصرف گردو در یک رژیم غذایی متعادل می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

به گفته دانشمندان، مصرف گردو به کاهش کلسترول خون، تنظیم فشار خون و کاهش خطر حمله قلبی و سکته کمک می کند.

سایر غذاهایی که ممکن است برای سلامت قلب و عروق مفید باشند عبارتند از: لوبیا، بادام، دانه های شربت، بذر کتان، روغن دانه شاهدانه، سیر، سویا سبز (ادامام)، روغن زیتون و چای سبز.

کدام غذاها برای سلامت قلب و عروق مضر هستند؟

مصرف این مواد غذایی به سلامت قلب و عروق کمک می کنند!/جزئیات

فرآورده های گوشتی مانند سوسیس، ژامبون و بیکن به دلیل نمک و مواد نگهدارنده ای که دارند برای قلب و عروق مضر هستند. این محصولات ممکن است فشار خون را افزایش دهند.

گوشت قرمز یکی دیگر از مواد غذایی است که می تواند به قلب و عروق خونی آسیب برساند. مصرف بیش از 500 گرم گوشت قرمز در هفته توصیه نمی شود.

کیک ها و دسرهایی که اغلب مملو از چربی ها و قندهای مضر هستند برای سلامت قلب و عروق نیز مضر هستند. این در حالی است که تنها مصرف زیاد و طولانی مدت این غذاها می تواند مشکلاتی را در قلب و رگ های خونی بدن ایجاد کند.

سیب زمینی سرخ کرده و سایر غذاهای سرخ شده به دلیل داشتن چربی زیاد می توانند برای قلب و رگ های خونی مضر باشند. از طرف دیگر، در بیشتر موارد، سیب زمینی سرخ کرده حاوی نمک زیادی است. نمک زیاد برای قلب و رگ های خونی مضر است زیرا می تواند باعث افزایش فشار خون شود.

دانشمندان همچنین توصیه می کنند که برای محافظت از سلامت قلب و عروق، افراد هنگام پخت و پز به جای کره از روغن زیتون استفاده کنند. مصرف زیاد کره ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را به دلیل وجود چربی های اشباع شده افزایش دهد.

منبع: یورونیوز

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا