اخبار روز

فهرست دستگاه‌هایی که بیشترین وام را دریافت کرده‌اند!/ جزئیات خبر

شرکت بازرگانی دولتی، بیشترین سهم وام گیرندگان را دارد.

به گزارش پی ام آپ، بر اساس گزارشی از بانک مرکزی که به تازگی منتشر شده است، در سه ماهه ابتدایی امسال، ۷۳ دستگاه اجرایی از شبکه بانکی تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند. تعداد وام‌هایی که به این دستگاه‌ها پرداخت شده است، به مجموع ۳۲۳ فقره وام می‌رسد و ارزش کل این وام‌ها به بیش از ۲۹ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان می‌باشد.

بانک مرکزی به تازگی، با انتشار یک گزارش در وبسایت رسمی خود، برای نخستین بار آمار و ارقام مربوط به تسهیلات و تعهدات پرداختی شبکه بانکی به دستگاه‌های اجرایی در بهار سال ۱۴۰۲ را منتشر کرده است. این اقدام پس از اجرای مفاد بند ط تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ صورت گرفته است، که بانک مرکزی با استفاده از سامانه اطلاعاتی خود و داده‌های دریافتی از بانک‌ها، میزان تسهیلات یا تعهدات پرداختی به هر یک از دستگاه‌های اجرایی را در دسترس عموم قرار می‌دهد و به صورت دوره‌ای به‌روزرسانی می‌کند.

کدام دستگاه های اجرایی بیشتر وام گرفته اند؟

بررسی گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که در بهار 1402 شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران که بازوی دولت در انجام امور تهیه و تامین، خرید، نگهداری و توزیع کالاهای اساسی است. کشور. 10 هزار هزار میلیارد تومان وام در دو قسط دریافت کرده و بیشترین تسهیلات را در بین دستگاه های اجرایی دریافت کرده است.

در رده بعدی، سازمان تامین اجتماعی قرار دارد که در سه ماهه ابتدایی سال ۳۳، ۳۳ فقره وام از شبکه بانکی دریافت نموده است. ارزش ریالی این وام‌ها به بیش از هشت هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان می‌رسد. شهرداری شیراز نیز با دریافت ۱۴ فقره تسهیلات که ارزش آن به هزار و ۴۲۶ میلیارد تومان می‌رسد، همراه با شرکت خدمات حمایتی کشاورزی که به طور ۶ بار از شبکه بانکی مبلغ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان به عنوان وام دریافت کرده است، در رده‌های بعدی قرار دارند.

در رده پنجم این فهرست، صندوق بازنشستگی کشوری نیز جای دارد. در سه ماهه ابتدایی سال جاری، این صندوق تنها با یک فقره تسهیلات، مبلغ هزار میلیارد تومان وام از شبکه بانکی کشور را دریافت کرده است.

3 میلیارد تسهیلات بانکی برای شهرداری ها

داده‌های بانک مرکزی که مستقیماً از سوی بانک‌ها ارائه شده است، نشان می‌دهد که 18 شهرداری شامل شهرهای بزرگی مانند اصفهان، مشهد، اهواز و شیراز در سه ماهه نخست امسال در مجموع بیش از سه میلیارد تومان دریافت کرده‌اند.

همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و نواحی استانی در این مدت حدود 1.99 میلیارد تومان وام گرفته اند. این گزارش همچنین نشان می دهد که آستان قدس رضوی از ابتدای سال 1402 تا پایان خرداد در ماه 18 فقره تسهیلات بانکی دریافت کرد که مجموع آنها به بیش از 776 میلیارد تومان می رسد.

آیا دانشگاه ها تسهیلات دریافت کردند؟

در فصل بهار امسال، بانک‌ها تسهیلات بیش از ۴۸۷ میلیارد تومان را به دانشگاه‌های مختلف کشور اعطا کرده‌اند. این دانشگاه‌ها شامل دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، شاهرود و مالک اشتر، دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، کرمانشاه، مشهد، شهرکرد و کهکیلویه و بویراحمد هستند.

همچنین، شرکت‌های توزیع نیروی برق و شرکت‌های آب و فاضلاب استان‌ها نیز در همین دوره، به ترتیب ۲۳۴ میلیارد تومان و ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.

منبع: تجارت نیوز

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا