اخبار روز

کاهش نرخ تورم به روش مهرداد بذرپاش/احمدی: چه خبر برای کاهش تورم مسکن؟

مریم فخری: وزیر راه و شهرسازی در آخرین اظهارات خود مدعی شد که تولید مسکن 30 درصد در کاهش تورم نقش داشته است. مدتی است که از آن ادعا می گذرد دی ماه گذشته همه آمار مسکن منتشر نشد و دولت شروع به کتمان آمار مسکن کرد.

حفظ 9 ماهه آمار باعث شده است که تمامی اعداد و ارقام شنیده شده در حوزه مسکن به ادعایی و بدون اسناد و آمار رسمی تبدیل شود. باز هم در شرایطی که روایت میدانی از بازار مسکن از رشد اجاره بها و قیمت مسکن صحبت می کند و گزارش های حوزه تولید مسکن البته اطلاعات امیدوارکننده ای به دست نمی دهد.

اقتصاددانان و تحلیل گران تصور می کنند که ادامه این وضعیت منجر به از دست رفتن اقتدار آماری نهادهای رسمی کشور خواهد شد. چرا که در اقدام اخیر در حوزه آمار شاهد بودیم که روز شنبه هفته جاری خبرگزاری تسنیم به جای آمار تورم منتشر شده از سوی مرکز آمار، زودتر از مرکز آمار ایران اطلاعات تورم مردادماه را منتشر کرد. اگرچه مرکز آمار امروز آخرین اطلاعات تورم مردادماه را منتشر کرد، اما انتشار اطلاعات آماری پیش از مرکز آمار برای یک رسانه بدعت تازه ای بود.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم در مرداد ماه 1402 به 39.8 درصد رسید که نسبت به ماه قبل 0.4 درصد رشد داشت. این عدد حاکی از عدم کاهش نرخ تورم در ماه های آینده است. البته بر اساس این گزارش نرخ تورم سالانه 46.7 درصد است.

هزینه های مسکن چقدر افزایش یافته است؟

اما نکته ای که از ادعای سهم 30 درصدی تولید مسکن در کاهش تورم خودنمایی می کند این است که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در مورد مصالح ساختمانی، هزینه ساخت مسکن در کشور به شدت افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، تغییرات شاخص بهای مصالح و واسطه های ساختمانی در تهران در سه ماهه بهار سال جاری حاکی از تورم فصلی 13.4 درصدی در این بازار است که این شاخص نسبت به مدت مشابه سال قبل 39.7 درصد رشد داشته است. . یافت شد

البته در همین راستا داود بیگی نژاد، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به افزایش قیمت تمام شده تولید مسکن، نسبت به خروج املاک از بازار مسکن هشدار داد. وی گفت: در سال های اخیر این موضوع شدت گرفته است و در واقع کسانی که در حوزه تولید مسکن فعالیت می کردند امروز دیگر فعال نیستند.

داود بیگی نژاد به خبرگزاری پی ام آپ گفت: عوامل متعددی در کناره گیری سازندگان از تولید مسکن دخیل است و شاید مشکل اصلی این است که هزینه تولید مسکن بالا رفته و تولید مسکن بیش از ظرفیت است. تعداد کمی از افراد

او متوجه شد که هزینه ها در حال حاضر بسیار متفاوت از چند سال پیش است. مراقب باشید، این هزینه ها در نهایت بر قیمت نهایی تاثیر می گذارد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: اما چرا در حالی که ساختمان گرانی در حال ساخت است مردم در مسکن نمی مانند، باید گفت هر چه هزینه تولید مسکن افزایش یابد، وزن قیمت نیز سنگین می شود. در این شرایط متقاضی و متقاضی خرید خانه کمتر خواهد بود. یعنی خواب سرمایه برای تولیدکننده افزایش می یابد.

ییگی نژاد تصریح کرد: الان فقط در مورد تولید صحبت کردیم اما می دانید که اگر بخواهیم شرایط تولید یک ساختمان را فراهم کنیم باید مدت زیادی را در جامعه بگذرانیم تا پروانه ساختمانی بگیریم. مدت زمانی که سرمایه گذار به عنوان تولیدکننده وارد بحث تولید می شود و در نهایت سرمایه و سود خود را استخراج می کند، افزایش یافته است.

وی گفت: چند سالی است که مشوق های بانکی موثری نداریم، بنابراین هرکسی که قصد خرید واحد مسکونی داشته باشد می تواند از تسهیلات بانکی استفاده کند، از سوی دیگر اعتبار در برخی حوزه ها و در مقطعی از زمانی بی تاثیر بوده است. . یعنی قرض را بگیری یا نگیری اثری ندارد چون دردی را دوا نمی کند.

ساخت و ساز مسکن عقب افتاده است

مهدی احمدی کارشناس سرمایه گذاری و مسکن نیز در گفت و گو با خبرگزاری با اشاره به عقب ماندگی حوزه مسکن در تولید، گفت: تولید مسکن آنطور که باید از برنامه عقب افتاده و اتفاق خاصی برای کاهش تورم نیفتاده است. .» .

وی با اشاره به اینکه بخش مسکن در رکود عمیقی قرار دارد، تصریح کرد: یکی از دلایل رکود این است که توان مالی افراد و مصرف کنندگان به شدت کاهش یافته و توان خرید مسکن را ندارند. بازار املاک و مستغلات.

این کارشناس سرمایه گذاری و مسکن در پاسخ به اظهارات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر سهم 30 درصدی تولید مسکن در مهار تورم، تصریح کرد: در شرایطی که وجود دارد این گفته نه موجه است و نه منطقی.

احمدی با بیان اینکه افزایش تولید مسکن نداشته ایم و حتی سازندگان نیز در حال خروج از بازار مسکن هستند، خاطرنشان کرد: خود من سازندگان زیادی را دیده ام که از حوزه مسکن خارج شده اند و این مشکل به دلایل مختلفی بوده است.

وی با اشاره به اینکه ثبات قیمتی در حوزه مسکن وجود ندارد، گفت: در حال حاضر بازار خرید مسکن وجود ندارد و از آنجایی که مسکن بازار سرمایه است، کسانی که کار سرمایه ای انجام داده اند از این بازار خارج شده اند و مصرف کنندگان نمی توانند این را هم بخر

این کارشناس مسکن در عین حال تصریح کرد: قوانین موجود، قوانین قانون ساختمان است. یعنی شهرداری ها یا نظام مهندسی قوانینی را وضع کرده اند که رشد و نرخ تولید مسکن را هدف قرار داده و به عنوان ترمز ساخت و ساز عمل می کند.

احمدی تصریح کرده است: این مشکل باعث دلسردی کسانی شده است که انبوه ساز بوده و یا اقدام به ساخت و ساز مسکن کرده اند.

وی در خصوص افزایش قیمت مسکن خاطرنشان کرد: فکر می کنم امسال حداقل 30 تا 40 درصد افزایش قیمت تمام شده مسکن داشته ایم.

۲۲۳۲۲۵

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا