اخبار روز

کاهش روبل روسیه/ مسکو زیر فشار تحریم‌ها چگونه اقتصاد جنگ را مدیریت می‌کند؟

نرخ برابری روبل روسیه در ماه های اخیر به شدت کاهش یافته است و بانک مرکزی این کشور برای جلوگیری از این کاهش مداخله کرده است. تا کنون، دولت ایستاده و شاهد بوده است که روبل رو به کاهش به بودجه کمک کرده است. اما یک ارز ضعیف تر، خطر افزایش قیمت را برای مردم عادی روسیه به همراه دارد.

اکنون که قیمت ها در حال افزایش است، دولت بالاخره برای جلوگیری از کاهش ارزش روبل وارد عمل شده است.

به گزارش یورونیوز، به نقل از پی ام آپ روسیه محصولات کمتری صادر می کند و بیشتر وارد می کند. این حادثه به دلیل کاهش درآمد نفت و گاز طبیعی رخ داده است. در واقع، افراد و شرکت هایی که کالا به روسیه وارد می کنند، روبل را در برابر ارزهای خارجی مانند دلار یا یورو می فروشند. فرآیندی که ارزش روبل را کاهش می دهد.

در این شرایط مازاد تجاری روسیه کاهش یافته است. این در حالی است که روسیه پیشتر از مازاد تجاری ناشی از قیمت بالای نفت و کاهش شدید واردات در پی حمله به اوکراین خبر داده بود. مازاد تجاری اساساً از پول ملی کشورها حمایت و تقویت می کند.

اما قیمت نفت در سال جاری کاهش یافته است و تحریم های غرب، از جمله محدود کردن قیمت فرآورده های نفتی مانند گازوئیل، فروش نفت را برای روسیه دشوارتر کرده است.

واردات اکنون پس از تقریبا یک سال و نیم جنگ در حال بازگشت است زیرا روس ها راه هایی برای دور زدن تحریم ها پیدا کرده اند. در واقع، برخی از روابط تجاری تغییر کرده است، یعنی با کشورهای آسیایی که تحت تأثیر تحریم ها قرار نگرفته اند. واردکنندگان همچنین راه هایی برای ارسال کالا از طریق کشورهای همسایه مانند ارمنستان، گرجستان و قزاقستان پیدا کرده اند.

اما در عین حال، روسیه هزینه های دفاعی را افزایش داده و به عنوان مثال در شرکت های دفاعی سرمایه گذاری کرده است.

چرا بانک مرکزی نرخ سود را افزایش داد؟

برای مبارزه با تورم، بانک مرکزی روسیه ابتدا نرخ بهره را افزایش داد.

روبل ضعیف تر تورم را تشدید می کند و واردات به ارز روسیه را گران می کند. ضعف روبل به طور فزاینده ای به قیمت هایی که مردم می پردازند منتقل می شود. تورم نیز در سه ماه گذشته به 7.6 درصد رسیده است.

از سوی دیگر، نرخ‌های بهره بالاتر وام‌گیری را گران‌تر می‌کند که تقاضای داخلی برای کالاها از جمله واردات را محدود می‌کند. از این رو بانک مرکزی در تلاش است تا از گرمای اقتصاد داخلی برای کاهش تورم بکاهد.

به عنوان مثال، در یک جلسه اضطراری، پس از انتقاد مشاور اقتصادی کرملین از کاهش ارزش روبل، نرخ بهره از 8.5 درصد به 12 درصد افزایش یافت.

آیا تحریم ها علیه روسیه موثر بوده است؟

حتی اگر تحریم‌ها اقتصاد را فلج نکند، تأثیر دارد. صادرات و ارزش روبل روسیه با تحریم نفت روسیه توسط متحدان غربی و تعیین سقف قیمتی بر صادرات نفت به کشورهای غیر غربی کاهش یافته است.

تحریم ها مانع از آن می شود که شرکت های بیمه یا کشتیرانی که عمدتا در غرب مستقر هستند، نفت روسیه را بالای 60 دلار در هر بشکه حمل کنند.

سقف قیمت و تحریم ها روسیه را مجبور کرده است که نفت خود را با تخفیف بفروشد و برای به دست آوردن ناوگانی از نفتکش های مخفی که قادر به دور زدن تحریم ها هستند، بیشتر بپردازد.

بر اساس گزارش دانشکده اقتصاد کیف، درآمدهای نفتی روسیه در نیمه اول سال جاری 23 درصد کاهش یافته است. با این حال، مسکو همچنان 425 میلیون دلار در روز از فروش نفت درآمد دارد.

آیا روسیه در یک بحران اقتصادی قرار دارد؟

کریس ویفر، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادیِ ماکرو-ادویزوری می گوید روسیه در بحران اقتصادی نیست. وی ادامه داد: کاهش ارزش روبل تا حدی تاثیر تحریم ها را نشان می دهد اما نشان دهنده بحران اقتصادی اساسی نیست.

سقوط روبل در واقع به بودجه دولت کمک کرده است. کاهش روبل به معنای روبل بیشتر برای هر دلار نفت و سایر کالاهایی است که روسیه می فروشد. این امر باعث افزایش هزینه های نظامی و برنامه های اجتماعی با هدف کاهش تأثیر تحریم ها بر مردم روسیه می شود.

این وضعیت برای روس ها چه معنایی دارد؟

تورم ناشی از کاهش ارزش روبل بیشترین ضربه را به افراد کم‌درآمد وارد می‌کند، زیرا آنها بیشتر برای اقلام ضروری مانند مواد غذایی هزینه می‌کنند.

در حالی که نرخ‌های بهره بالاتر باعث کاهش رشد اقتصادی و کاهش فشار قیمت‌ها می‌شود، بعید است که دولت هزینه‌های نظامی را کاهش دهد.

سفرهای خارجی، که اکثر اقلیت ها در شهرهای بزرگ مانند مسکو و سن پترزبورگ از آن لذت می برند، با روبل ضعیف بسیار گران است.

اما نیکولای روبتسوف، دانشجوی 20 ساله روسی، می گوید که نگران کاهش ارزش روبل نیست. او ادامه داد: این همه موقتی است. من فکر می کنم همه چیز به زودی به حالت عادی باز خواهد گشت. فکر نمی‌کنم این وضعیت خیلی طول بکشد.»

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا