اخبار روز سینما

کاری که دیابت با بدن شما می‌کند!/ آیا تاکنون از عوارض وحشتناک دیابت خبر داشتید؟

بیماری دیابت از جمله بیماری‌های شایع است که بسیاری از افراد به آن مبتلا می‌شوند. این بیماری می تواند منجر به سکته، بیماری‌های قلبی و … شود.

 

بهداشت نیوز در یک گزارش خود اعلام کرده که علاوه بر عوارض شناخته شده دیابت، آن باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر و افسردگی نیز می‌شود.

دیابت یک اختلال متابولیکی است و در صورت عدم کنترل مناسب، ممکن است خطر ابتلا به عوارضی مانند نارسایی کلیه، حمله قلبی، سکته مغزی، نابینایی و فشار خون بالا را افزایش دهد.

دیابت عوارض طولانی مدت دارد، از جمله:

نوروپاتی دیابتی (آسیب عصبی)

وجود گلوکز اضافی در رگ‌های خونی که تقویت کننده اعصاب هستند، می‌تواند به شدت آسیب برساند. این عارضه بیشتر در پاها رخ می‌دهد و علائمی مانند بی‌حسی، سوزن سوزن شدن، درد یا سوزش را ایجاد می‌کند که از نوک انگشتان دست یا پا شروع می‌شود و به آرامی به سمت بالا حرکت می‌کند.

علاوه بر این، این عارضه می‌تواند باعث آسیب عصب‌های مرتبط با هضم شده و مشکلاتی مانند استفراغ، حالت تهوع، یبوست یا اختلال نعوظ، به ویژه در مردان، شود. لذا برای پیشگیری از این عارضه و کاهش خطر ابتلا به آن، نیاز است به کنترل سطح قند خون و پیگیری درمان دیابت با دقت و همچنین رعایت رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم.

بیماری های قلبی عروقی

در بیماران مبتلا به دیابت، خطر بیماری قلبی یا سکته دو برابر می شود، زیرا این بیماری به اعصاب یا رگ های خونی که قلب را کنترل می کنند آسیب می رساند.

نفروپاتی دیابتی (آسیب کلیه)

کلیه ها شامل مجموعه‌های زیادی از رگ‌های خونی کوچک به نام گلومرول هستند که مواد زائد را از خون فیلتر می‌کنند. با این حال، دیابت می‌تواند این سیستم را مختل کند و باعث عدم عملکرد صحیح کلیه‌ها شود.

در دیابت، سطح قند خون بیش از حد بالا می‌رود که باعث آسیب به رگ‌ها و گلومرول‌ها می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند نارسایی کلیه‌ها و بروز عفونت‌های متعدد شود. بنابراین، کنترل مناسب سطح قند خون و پیگیری درمان دیابت با دقت، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

رتینوپاتی دیابتی (آسیب چشمی)

یک فرد ممکن است نابینا شود زیرا دیابت می تواند به رگ های خونی چشم آسیب برساند.

بیماری آلزایمر و افسردگی

دیابت خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و افسردگی را افزایش می دهد، اگرچه علت دقیق دیابت هنوز مشخص نیست.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا