اخبار روز

پرداخت تسهیلات وام بانکی به کارکنان یک بانک! /ناعدالتی در پرداخت این وام به مردم عادی!

به گزارش پی ام آپ، سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در جلسه 10 خردادماه هیات رئیسه، پس از انتشار اخباری مبنی بر پرداخت تسهیلات ویژه به کارکنان بانک ها، بر عادلانه بودن پرداخت تسهیلات بانکی تاکید کرد و تصریح کرد: پرداخت تسهیلات بانکی به بانک ها انجام می شود. هر تسهیلات بانکی باید بر اساس ضوابط باشد و منصفانه باشد، باید وجود داشته باشد و در جامعه این احساس وجود نداشته باشد که نزدیک‌ترین افراد به خزانه می‌توانند بیشتر و بیشتر از منابع بهره ببرند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم با هرگونه اقدام غیرمنصفانه و تبعیض آمیز مخالف است، بازنگری و اصلاح مقرراتی را که به کارکنان بانک ها تسهیلات ویژه و غیرمتعارف برای اطلاع رسانی به مردم اعطا می کند را به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی محول کرد.

هر کارمند بانک به طور متوسط ​​چقدر وام گرفته است؟

محدودیت منابع بانکی و سختگیری بانک ها در تسهیلات پرداختی از یک سو و همچنین بانکی بودن نظام مالی کشور، بهره مندی عموم مردم از منابع بانک ها را تقریباً غیرممکن و دشوار کرده است.

بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده بانک‌های سامانه کدال، مجموع تسهیلات اعطایی بانک‌ها اعم از دولتی، خصوصی و بورسی به کارکنان خود در پایان سال 1399بیش از ۶۷ میلیارد تومان بوده است. با تقسیم تعداد تسهیلات اعطایی بانک ها به کارکنان خود بر تعداد این کارکنان، چندین بانک به هر یک از کارکنان خود (به طور متوسط) بیش از یک میلیارد تومان وام داده اند.

نکته عجیب این است که بخشی از این تسهیلات از بانک ها به کارکنان آنها از محل سپرده های قرض الحسنه است که قرار است بابت تسهیلاتی مانند ازدواج و زایمان پرداخت شود. این در حالی است که بانک ها با گذشت حدود 2 سال از تصویب این قانون (مصوب شهریور 1400) تقریبا هیچ اعتباری برای وام دادن به قانون جهش تولید مسکن پرداخت نکرده اند، به جز بانک مسکن.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی، «باقی مانده» تسهیلات پرداختی بانک ها به کارکنان خود بالغ بر ۱۶۲ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۳۱۹ میلیون تومان است. این رقم به دلیل اینکه بانک ها در تامین تسهیلات خرد مورد نیاز مردم مشکل دارند، انتشار این ارقام توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد و از بی عدالتی در پرداخت تسهیلات انتقاد کردند.

همین موضوع علیرضا قیطاسی دبیر شورای هماهنگی بانک های دولتی را بر آن داشت تا در پایان سال گذشته سقف تسهیلات پرداختی به کارکنان بانک های دولتی و نیمه دولتی را 692 میلیون تومان توضیح دهد. این مبلغ نباید مبهم باشد، زیرا مبلغی نیست که کارمند بانک در یک سال دریافت کرده است. بلکه یک کارمند بانک در 30 سال سابقه خدمت که پس از گذشت دو سال از شروع به کار نیز توانسته است پس از سه سال برای دریافت تسهیلات لازم و تسهیلات مسکن اقدام کند.

وی گفت: مزایای کارکنان در بانک های دولتی و نیمه دولتی بر اساس قانون و دستورالعمل با نرخ 10 درصد است. اگر موجودی ردیف های قرض الحسنه قرض الحسنه در صورت های مالی بانک ها وجود داشته باشد، قبل از سال 1395 است.

این مقام بانکی ادامه داد: بسته به نوع تسهیلات، مدت بازپرداخت متفاوت است. تسهیلات مسکن می تواند بر اساس قانون جهش تولید مسکن، مهر مسکن یا سایر دستورالعمل ها انجام شود، زیرا تسهیلات مسکن بلندمدت است. آمار بانک مرکزی همان مانده تسهیلاتی است که اصل و سود در آن نهفته است. در صورتی که تعداد نصب ها بیشتر از تعداد مصوب باشد، دستگاه های نظارتی با قاطعیت برخورد خواهند کرد.

سامانه شناسایی وام کم سود برای مدیران بانکی فعال شد

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پی دستور رئیس جمهور برای رسیدگی به موضوع بی انصافی بانک ها در اعطای تسهیلات به کارکنان خود اعلام کرد که اخیرا بانک مرکزی به موضوع «تبعیض در پرداخت تسهیلات مسکن کارکنان بانک ها» پرداخته است. و عدم امکان استفاده از آنها برای سایر کارکنان. دولت از این تسهیلات وارد شده و بر اساس گزارشی که اخیراً از سوی مجلس ارائه شده، به دنبال دستور دادن به این موضوع است.

وی ادامه داد: سامانه ای در این بخش در حال اجراست تا امکان نظارت بر سیستم بانکی در خصوص پرداخت تسهیلات به ویژه تسهیلات با نرخ بسیار پایین به کارکنان و مدیران نسبت به افراد خارج از سیستم بانکی در نظر گرفته شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی توافق کرده ایم که امسال دیگر شاهد دریافت مبالغ کلان تعدادی از کارکنان و مدیران در بانکی تحت عنوان خودرو و خانه نباشیم. اما مردم عادی از آن وام محروم اند.

یک بانک 11 بار به کارمندان خود وام داده است

در همین رابطه سید غنی نظری خانقاه، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو کمیته تحقیق و تفحص از بانک های دولتی در گفتگو با خبرنگار ایرنا مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمار و اطلاعات مربوط به تسهیلات اعطایی به کارکنان بانک ها در تملک دولت وقتی میزان تسهیلات یک بانک به کارکنانش بیش از 30 هزار میلیارد تومان باشد مردم برای گرفتن وام ازدواج از همان بانک با مشکلات زیادی مواجه می شوند.

نماینده مردم خلخال در مجلس در ادامه با تاکید بر برخورد با مدیران بانک های متخلف گفت: آیا بانک ها جدا بافته اند؟ آیا سایر کارمندان در دولت فرماندهی نمی کنند؟ آیا کارمندان دیگر برای توسعه اقتصادی کشور تلاش نمی کنند؟

عضو کمیته تحقیق و تفحص از بانک های دولتی خاطرنشان کرد: طبق بررسی های این کمیته، کارکنان یک بانک 11 بار وام گرفته اند.

وی در خصوص اینکه چه زمانی گزارش استفساریه به صحن علنی مجلس می رسد، گفت: این گزارش هنوز جمع بندی و یا نهایی نشده است. هر بار که این گزارش تهیه می شود در مجلس قرائت می شود و متخلفان در قوه قضائیه حاضر می شوند.

این نماینده مجلس در عین حال گفت: برخی بانک ها اندکی از تسهیلات پرداختی کارکنان خود انصراف داده اند.

نماینده مردم خلخال در مجلس همچنین یادآور شد: کل تسهیلات قرض الحسنه ای که بانک ها در سال گذشته به کارکنان خود پرداخت کردند 20 میلیارد تومان بیشتر از تسهیلات ازدواجی است که سال گذشته به 900 هزار متقاضی پرداخت شد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا