اخبار روز

کاخ سفید توافق میان آمریکا و عربستان درباره عادی‌ سازی روابط با اسرائیل را تکذیب کرد!/جزئیات

کاخ سفید اعلام کرد که هنوز هیچ توافقی با ریاض بر سر عادی سازی عمومی روابط عربستان سعودی و اسرائیل حاصل نشده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به گزارش اخیر وال استریت ژورنال گفت: «هنوز گفتگوهای زیادی وجود دارد.» قبل از اینکه به آن نقطه برسیم، باید زیاد حرف بزنیم

وی ادامه داد: توافقی برای مذاکرات صورت نگرفته بود. هیچ چارچوب توافقی برای تدوین عادی سازی روابط یا نگرانی های امنیتی که ما و دوستانمان در منطقه داریم وجود ندارد.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی که نامشان فاش نشد، روز چهارشنبه گزارش داد که عربستان سعودی با آمریکا برای به رسمیت شناختن اسرائیل در ازای امتیازاتی به فلسطین، تضمین های امنیتی آمریکا و کمک های هسته ای غیرنظامی به توافق رسیده است. به نوشته این روزنامه، مسئولان امیدوارند تا 9 تا 12 ماه آینده این توافق حاصل شود.

وال استریت ژورنال نوشت که در ازای این امتیازات، ایالات متحده از عربستان سعودی می خواهد که روابط رو به رشد خود با چین را محدود کند – هم از نظر نظامی و هم از نظر اقتصادی.

بر اساس اظهارات رسمی، ایالات متحده از عربستان سعودی می خواهد که تضمین دهد که چین هرگز اجازه نخواهد داد پایگاه های نظامی در خاک این کشور ایجاد شود. پیش از این، موضوع مشابهی به تنش میان ایالات متحده و امارات متحده عربی دامن زده بود. علاوه بر این، ایالات متحده از پادشاهی می خواهد که استفاده از فناوری شرکت چینی هوآوی را کاهش دهد، از دلار به جای یوان در معاملات نفتی استفاده کند و اختلافات با واشنگتن بر سر قیمت نفت را حل و فصل کند.

با این حال، به گفته مقامات سعودی، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به مشاوران خود گفته است که تمایلی به برقراری روابط دیپلماتیک کامل با رژیم صهیونیستی ندارد.

او به مشاوران خود گفت که عجله ای ندارد. به ویژه اینکه رژیم صهیونیستی در حال حاضر با تشکیل کشور مستقل فلسطین مخالف است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا