اخبار روز

جزئیات افزایش یارانه 120 هزار تومانی/ نحوه دریافت این یارانه!

جزئیات افزایش یارانه را در ادامه بخوانید.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی آغاز شده است. طبق این طرح، خانوارهای دهک‌های اول تا سوم که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی قرار دارند، قادر به استفاده از افزایش اعتبار ۱۲۰ هزار تومانی خواهند بود. برداشت یارانه ۱۲۰ هزار تومانی برای این خانوارها ممکن است، در صورتی که ۵۰ درصد اعتبار یارانه خود را به خرید کالاهای لیست ۱۱ قلمی طرح، اختصاص دهند.

در این مرحله، تمام خانوارهای دهک‌های اول تا سوم با درآمد کم، همراه با خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)، مشمول افزایش ۳۰ درصدی یارانه شده‌اند و اعتبار مازاد آنها به مبلغ ۱۲۰ هزار تومان افزایش یافته است. در صورت وجود احتمال تورم در محصولات طرح، این مبلغ مجدداً افزایش خواهد یافت، اما پرداخت یارانه خانوارها تا پایان سال ثابت خواهد بود.

پیش از این اعتبار مازاد 80 هزار تومان بود که دولت با همراهی وزارت رفاه به دلیل سرپرستی خانوارها و برای جلب مشارکت بیشتر مردم این اعتبار را به 120 هزار تومان افزایش داد. این اعتبار مازاد در واقع کمکی از سوی دولت برای تامین سبد غذایی خانوارهای نیازمند است و دولت در نظر دارد مواد مغذی مورد نیاز را در قالب 11 قلم از سبد کالایی به جامعه هدف و سه دهک کم درآمد از نظر اقتصادی اختصاص دهد. تغذیه و سهم پروتئین ها و ویتامین ها دچار مشکل نشوید.

به گفته علیرضا عسگریان، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در مرحله جدید طرح کالابرگ، سهم پرداختی مردم براساس سال گذشته ثابت است و خانوارها با خرید حداقل ۲۰۰ هزار تومان از محصولات سبد کالابرگ می‌توانند به افزایش ۱۲۰ هزار تومانی در اعتبار خود دست یابند. این طرح، با توجه به نرخ سال ۱۴۰۱، شامل ۱۱ قلم کالای اساسی است که در بیش از ۹۰ هزار فروشگاه در سراسر کشور قابل تهیه است.

وی بیان کرد: تلاش ما این است که ظرف یک ماه آینده، یک یا دو دهک دیگر از دریافت‌کنندگان یارانه از دهک‌های کم در جامعه به طرح کالابرگ الکترونیکی اضافه شوند، و در این زمینه دولت نیز پیش‌بینی مالی مرتبط را انجام داده است.

جزئیات افزایش یارانه 120 هزار تومانی/ نحوه دریافت این یارانه!

بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در این مرحله اعتبار کالابرگ به تمام مشمولان یارانه یک ماه پیش پرداخت می شود، اما برای دهک های اول تا سوم و خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی و امام خمینی (ره). . کمیته امداد علاوه بر اعتبار موجود 400 هزار تومان، 30 درصد اعتبار اضافی به مبلغ 120 هزار تومان واریز می شود و در صورت افزایش احتمالی قیمت سبد پایه، مبلغ یارانه پرداخت می شود. بدون سقف افزایش یافت تا پرداختی خانوار ثابت بماند و دولت مابه التفاوت قیمت روز و قیمت پایه یارانه فعلی را جبران کند و یارانه جدید جبران کند در واقع معیار محاسبه قیمت 11 قلم کالایی است که خریداری می شود. سال 1401 خواهد بود و تورم اعمال شده بر این اقلام با هزینه اضافی دولت جبران می شود.

اما 11 ماده اصلی طرح کالابرگ شامل برنج ایرانی، گوشت منجمد، حبوبات، شیر کم چرب، پنیر، ماست کم چرب، مرغ، تخم مرغ، روغن مایع، پاستا و شکر و طبق آخرین گزارش ها 10 عدد زنجیره بزرگ است. فروشگاه ها و 84 هزار فروشگاه کوچک و در مجموع 93 هزار پایانه در شهرها و شهرستان ها به سامانه کالابرگ متصل هستند و در حال ارائه خدمات به مردم هستند.

خانوارها می توانند با مراجعه به وب سایت shoma.sfara.ir و نصب برنامه خود از فروشگاه ها و مشاغل مرتبط با این طرح مطلع شوند. همچنین با شماره گیری کد دستوری #1463*500* از کد خرید و کد اعتبار و باقیمانده اعتبار یارانه مطلع خواهند شد.

در حال حاضر طرح الکترونیک کالابرگ برای دهک اول تا سوم کم درآمد کشور اجرا می شود که جمعیت 29 میلیونی کشور را پوشش می دهد. طبق آخرین آمار یک میلیون خانوار از این طرح استفاده کرده اند که نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

اجرای طرح صدور صورتحساب الکترونیکی یک تکلیف قانونی و مصوب مجلس است و دولت بارها اعلام کرده است که قصدی برای حذف یارانه نقدی ندارد. این طرح اختیاری است و در صورت عدم تمایل خانوارها به خرید لیست کالا، همچنان امکان برداشت نقدی از یارانه ودیعه وجود دارد، بنابراین خانوارها می توانند علاوه بر یارانه نقدی، فهرست کالاهای الکترونیکی را انتخاب کرده و خرید خود را انجام دهند. خرید اعتباری .


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا