اخبار روز

چگونه مشتری به بازار نفت بازگشت؟ / امکان سه ماه رشد آهسته و پیوسته تا سقف 107 دلار

خوش بینی بازار نفت در مورد چشم انداز قیمت پس از افزایش قیمت نفت خام برنت به بالای 90 دلار در هر بشکه برای اولین بار در حدود 10 ماه گذشته در حال افزایش است. حدود یک هفته است که قیمت هر بشکه نفت برنت بالاتر از خط مقاومتی 90 دلار بوده و اکنون بازار خوش بینانه شده و انتظارات برای نفت 100 دلاری در فصل پاییز (ماه های پایانی سال) را افزایش داده است. سال).

قیمت نفت اخیراً از کاهش عرضه اوپک پلاس منتفع شده است که به عنوان پوششی در بازار نفت در برابر ترس از تقاضای ضعیف عمل کرده است.

سودهای قوی برای نفت خام

قیمت نفت در ماه گذشته افزایش قابل توجهی داشته و رشد قابل توجهی را تجربه کرده و به اوج خود در سال 2023 رسیده است. در واقع قیمت نفت از ابتدای سال 2023 تا کنون 10.41 درصد افزایش یافته است. بازار دیروز با 90.25 سنت بسته شد.

نفت خام برنت برای تحویل در نوامبر در پایان معاملات روز جمعه از 90 دلار در هر بشکه فراتر رفت و بالاترین سطح خود را از اواسط نوامبر 2022 نشان داد.

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در اکتبر نیز در اواخر هفته گذشته به بیش از 87 دلار در هر بشکه رسید، به این معنی که این قیمت ها نشان می دهد که قرارداد تحویل ماه آینده نفت خام برنت و نایمکس در هفته گذشته بیش از 87 دلار در هر بشکه افزایش یافته است.

از زمان رسیدن به پایین ترین حد خود در ژوئن گذشته، قیمت نفت در سال جاری به دلیل افزایش تقاضای جهانی و تلاش برای کاهش بیش از 25 درصدی عرضه به رکوردهای ثابتی رسیده است.

توسعه عرضه ضعیف

واضح ترین خبر بازار نفت در هفته گذشته، اعلام عربستان و روسیه مبنی بر تمدید کاهش داوطلبانه تولید و صادرات نفت خام تا پایان سال جاری بود. عربستان سعودی اعلام کرده بود کاهش تولید یک میلیون بشکه ای در روز را که از ژوئیه اجرایی شد تا پایان سال جاری تمدید خواهد کرد.

روسیه همچنین اعلام کرد که کاهش صادرات نفت را 300 هزار بشکه در روز تا پایان سال 2023 تمدید خواهد کرد. تصمیم عربستان سعودی و روسیه برای ناظران بازار نفت تعجب آور بود و انتظار داشتند برای کاهش عرضه تنها یک ماه تمدید شود و نه تا پایان سال!

تصمیم برای تمدید کاهش عرضه به افزایش انتظارات برای کسری فزاینده در بازار نفت در سه ماهه پایانی سال جاری کمک کرد.

تحلیلگران Sevens Report Research می گویند که بازار نفت در حال حاضر بر کاهش عرضه متمرکز است تا ریسک های مرتبط با تقاضا و ترس از رکود. کاهش شدید ذخایر نفت ایالات متحده در هفته های اخیر نیز نگرانی از کاهش عرضه را افزایش داده است. بر اساس آمارهای رسمی، ذخایر نفت خام آمریکا در 4 هفته گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته و بین 5.9 تا 10.5 میلیون بشکه بوده است.

از سوی دیگر، انتظارات مبنی بر اینکه بانک‌های مرکزی بزرگ به زودی به سیاست‌های انقباضی پولی خود پایان دهند، با احتمال اجتناب از رکود اقتصادی و حفظ تقاضای قوی نفت، این امر محرک مثبتی برای بازار نفت است.

انتظارات بازار این است که فدرال رزرو تا پایان سال جاری از افزایش نرخ بهره خودداری کند و بانک مرکزی اروپا به افزایش هزینه های استقراض ادامه دهد. بنابراین انتظارات بسیاری از تحلیلگران حاکی از ادامه افزایش قیمت نفت در دوره آتی است که دلیل اصلی آن بازگشت کمبود تقاضا و بروز کمبود عرضه نفت خام است.

پیش بینی های خوش بینانه قیمت

با این حال، انتظارات بسیاری از تحلیلگران حاکی از ادامه افزایش قیمت نفت در دوره آتی است که دلیل اصلی آن بازگشت کمبود تقاضا و بروز کمبود عرضه نفت خام است.

تحلیلگران سروین ریپورت ریسرچ «Sevens Report Research» علاوه بر تحلیل فنی مثبت افزایش قیمت پس از فراتر رفتن سقف های جدید در سال جاری، محتمل ترین مسیر افزایش قیمت نفت را بر اساس عوامل بنیادین قیمت نفت می دانند. بازار، یعنی عرضه ضعیف.

وارن پترسون و اوا مانتی، تحلیلگران ING، گفتند که کاهش های اخیر منجر به کسری بیش از حد انتظار در بازار نفت در سه ماهه چهارم سال جاری شده است که از مؤلفه قیمت حمایت می کند و این حمایت ادامه خواهد داشت.

با این حال، بانک سرمایه گذاری پیش بینی خود از قیمت نفت برای سه ماهه چهارم سال جاری را در سطح 92 دلار در هر بشکه حفظ کرد زیرا نگرانی ها در مورد سمت تقاضا همچنان ادامه دارد.

باربارا لامبرشت، تحلیلگر کالا در Commerzbank، معتقد است که کسری بازار نفت می تواند به دو میلیون بشکه در روز برسد که باید از روند صعودی قیمت نفت خام حمایت کند.

ادوارد مویل، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت داده OANDA نیز بر این باور است که ادامه افزایش قیمت نفت تحت تأثیر عوامل سمت عرضه است. مویل گفت شکی وجود ندارد که اتحاد اوپک پلاس منجر به افزایش تقاضا و کاهش عرضه در بازار نفت در زمستان خواهد شد.

نادیا مارتین ویگن، مدیر Sveland Capital نیز درباره پیش بینی قیمت در این بازار گفت: با فرض ادامه کاهش عرضه، نفت خام برنت می تواند به 100 دلار در هر بشکه برسد.

گلدمن ساکس همچنین انتظار دارد در صورت ادامه کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی و روسیه، قیمت نفت تا سال آینده به سه رقمی افزایش یابد. سناریوی خوش بینانه گلدمن ساکس همچنین فرض می کند که قیمت نفت خام برنت تا دسامبر 2024 به 107 دلار خواهد رسید.

روند افزایش قیمت ها بی ثبات است

علیرغم روحیه خوش بینانه ای که در حال حاضر در بازار نفت حاکم است، خطرات بالقوه ای وجود دارد که می تواند قیمت ها را به سناریوهای مختلف سوق دهد.

تارنمای آمار می‌نویسد: وضعیت اقتصادی چین یکی از بزرگ‌ترین خطراتی است که بازار جهانی نفت را تهدید می‌کند، زیرا تداوم ضعف در دومین اقتصاد بزرگ جهان می‌تواند منجر به ضعیف شدن تقاضا برای نفت و فشار نزولی بر قیمت‌ها شود.

مقامات چینی در حال تلاش برای حمایت از اقتصادی هستند که به دلیل کاهش تقاضای مصرف کننده و نگرانی در مورد بدهی در میان شرکت های املاک و همچنین کاهش صادرات به دلیل کاهش تقاضای جهانی برای کالاها، آسیب دیده است.

خورخه لئون، اقتصاددان در ریستاد انرژی نیز معتقد است که تولیدکنندگان بزرگ نفت نمی‌خواهند قیمت نفت خام به سطحی برسد که به اقتصاد جهانی آسیب برساند.

افزایش سریع و شدید قیمت نفت می تواند تاثیر منفی بر اقتصاد جهانی داشته باشد که به نوبه خود می تواند منجر به کاهش تقاضا برای نفت خام و در نهایت کاهش قیمت شود.

نظرسنجی منتشر شده توسط پلاتس، یکی از شرکت های تابعه S&P Global، نشان داد که تولید نفت اوپک پلاس با 120 هزار بشکه افزایش در روز به 40.52 میلیون بشکه در روز در ماه اوت رسید.

در عین حال، برخی تحلیلگران بر این باورند که افزایش تولید در سایر کشورهای صادرکننده نفت مانند ایران، عراق و نیجریه سریعتر از کاهش تولید در عربستان سعودی و روسیه اتفاق افتاده است.

تولید نفت آمریکا نیز در هفته منتهی به اول سپتامبر به 12.8 میلیون بشکه در روز تثبیت شد که بالاترین سطح از سال 2019 است.

بر اساس آمارهای رسمی، صادرات نفت ایران در تابستان امسال افزایش قابل توجهی را به ثبت رساند و گزارش هایی از مذاکرات ایران و آمریکا با هدف کاهش تحریم ها و افزایش محموله های نفت خام از تهران منتشر شد.

ونزوئلا همچنین به تلاش‌های خود برای افزایش تولید نفت ادامه می‌دهد و گزارش‌ها از چین برای افزایش تولید و عرضه نفت درخواست کمک کرده است.

از سوی دیگر، شرکت‌های آمریکایی هفته گذشته یک سکوی اکتشاف نفت اضافه کردند و اولین افزایش هفتگی دکل‌های حفاری از آن زمان را رقم زدند. خرداد ماه امسال بود. بر اساس آمار از ابتدای سال جاری تاکنون 108 دکل نفتی در آمریکا تلف شده است.

با این حال می توان پیش بینی کرد که احتمالاً در پاییز امسال بازار نفت افزایش قیمت داشته باشد، اما افزایش قیمت خواهد داشت و می توان پیش بینی کرد که قیمت نفت در زمستان امسال و در ماه های اول سال جدید یکصد دلار افزایش یابد. اما بهتر است جلوی آن را بگیرید. از جمله اولا هانسن، تحلیلگر ارشد ساکسو بانک که در مورد بازار نفت معتقد است: داده های کلان اقتصاد و چشم انداز تقاضا تعیین می کند که عرضه ضعیف در بازار نفت منجر به ثبات یا افزایش قیمت می شود!

۲۱۷۲۲۳

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا