دانستنی ها

رابطه مسواک نزدن و افزایش خطر سکته مغزی!

سکته مغزی مرگ ناگهانی بافت مغز است و یک اورژانس پزشکی محسوب می شود که می تواند باعث از دست دادن عملکرد مغز شود. این عارضه به دو دلیل کلی ایجاد می شود: تنگی و انسداد رگ های خونی تغذیه کننده مغز و خونریزی به دلیل آسیب عروقی در مغز.

مهم است که به خاطر داشته باشید که بیشتر سکته‌های مغزی به دلیل لخته شدن خون در مغز ایجاد می‌شوند، اما فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی، دیابت و سیگار بزرگترین عوامل خطر سکته مغزی هستند. اگرچه عوامل کمتر شناخته شده ای در این میان وجود دارد، اما ممکن است کمتر در مورد ارتباط آنها با سکته شنیده باشید.

بر اساس اعلام اداره آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، هفت عامل زیر ممکن است در بروز سکته مغزی موثر باشد:

کاهش کیفیت خواب: تحقیقات نشان داده است که هم خواب زیاد و هم کم خوابی با خطر سکته مغزی مرتبط هستند. خوابیدن کمتر از شش ساعت در شب خطر سکته مغزی را چهار برابر می کند. کمبود خواب باعث افزایش التهاب در بدن و افزایش تولید هورمون های استرس و افزایش فشار خون و قند خون می شود.

_ کاهش بهداشت دهان و دندان: استفاده از مسواک و نخ دندان تنها برای پیشگیری از مشکلات دهان و دندان نیست. این کار از سلامت سیستم قلبی عروقی محافظت می کند و خطر سکته را کاهش می دهد. باکتری های موجود در لثه می توانند وارد جریان خون شده و باعث التهاب رگ های خونی و سایر مشکلات سلامتی شوند.

ضربان قلب نامنظم: فیبریلاسیون دهلیزی درمان نشده یا ضربان نامنظم قلب، خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی عروقی را دو برابر می کند و خطر سکته را افزایش می دهد. اکثر افرادی که ضربان قلب نامنظم دارند از وجود آن بی اطلاع هستند.

مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک: مطالعات نشان داده است که استفاده از آنتی بیوتیک ها به مدت دو ماه یا بیشتر، خطر مشکلات قلبی عروقی و سکته را افزایش می دهد. استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها باکتری های خوب روده را از بین می برد و این تغییر در میکروبیوم روده باعث افزایش التهاب، تنگ شدن رگ های خونی و بیماری های قلبی می شود. مصرف محصولات غذایی حاوی پروبیوتیک برای کاهش این عارضه خطرناک آنتی بیوتیک ها ضروری است.

_ آنفولانزا: اگر اخیراً به آنفولانزا یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مبتلا شده اید، بدانید که اگر نتوانید علائم این بیماری ها را به خوبی کنترل کنید، خطر سکته مغزی را افزایش می دهید. محققان دانشگاه کلمبیا ثابت کرده اند که آنفولانزای کنترل نشده خطر سکته مغزی را تقریباً 40 درصد افزایش می دهد. این بیماری ها التهاب را در جریان خون افزایش می دهند و می توانند منجر به لخته شدن خون و افزایش خطر سکته شوند.

عدم تحرک: نشستن طولانی مدت با افزایش قابل توجه بیماری قلبی و سکته همراه است. افرادی که 10 ساعت یا بیشتر در روز می نشینند، 18 درصد بیشتر از دیگران در معرض خطر سکته مغزی هستند.

رژیم غذایی سنگین: خوردن بیش از حد گوشت قرمز چرب یا گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس خطر سکته و بیماری قلبی را افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد افرادی که گوشت قرمز زیاد مصرف می کنند نوعی باکتری در روده خود دارند که با حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط است. با این حال، محققان ثابت کرده اند که این خطر را می توان با مصرف پروتئین های سالم مانند آجیل و لوبیا به میزان قابل توجهی کاهش داد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا