دانستنی ها

چگونگی داشتن ذهنی آرام قبل از خواب و داشتن خوابی آرامش بخش

گاهی اوقات، در سکوت تاریک و آرامش‌بخش شب، ذهن ما غرق در هیاهوی افکار می‌شود و مغز ما بی‌پایان فهرست کارها را مرور می‌کند. گاهی اوقات آرزو می کنیم ای کاش مانند چراغ های خانه، مغزمان را خاموش کنیم، اما متأسفانه مشغله ذهنی ما در شب گاهی اجتناب ناپذیر است و خواب ما را مختل می کند. در چنین شرایطی باید سعی کنیم دایره بی پایان افکاری که قبل از خواب به سراغمان می آید را بشکنیم.

چه چیزی باعث ایجاد افکار بی پایان در شب می شود؟

از آنجایی که ارتباط قوی بین ذهن و بدن وجود دارد، اغلب افکار غیرمثبت قبل از خواب باعث می شوند بدن ما به روشی مشابه واکنش نشان دهد و سیستم جنگ یا گریز ما را فعال کند. با گذشت زمان، تمایل به نشخوار فکری در رختخواب بیشتر می شود. سپس مغز ما شرطی می شود که وقتی شب دراز می کشیم شروع به نگرانی کند.

عوامل زیادی در ایجاد افکار مسابقه ای و مشکل در خوابیدن در شب نقش دارند. برخی از این عوامل عبارتند از:

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب عوامل اصلی ایجاد افکار مسابقه ای در شب هستند. هر استرسی که به رختخواب بیاورید به ناچار شما را بیدار نگه می دارد و خواب شبانه شما را مختل می کند.

عوامل استرس زا مانند غم و اندوه، مشکلات کاری، و نگرانی های مالی و خانوادگی می توانند در خواب آرام اختلال ایجاد کنند. تحقیقات نشان داده است که ساعت های از دست رفته خواب باعث می شود افراد کمتر آنطور که باید شاد یا سالم باشند. در واقع، افراد اگر هر شب یک تا یک ساعت و نیم بیشتر بخوابند، احساس سلامتی و شادی بیشتری می کنند.

مشغله ذهنی

نه تنها افکار منفی باعث استرس و بی خوابی در شب می شود، بلکه گاهی اوقات مشغله های ذهنی برای داشتن یک برنامه هیجان انگیز در روزهای آینده می تواند بر استرس و بی خوابی شما تأثیر بگذارد. مثل اینکه فکر کنید برای یک مهمانی آخر هفته چه غذایی تهیه کنید یا چگونه تولد فرزندتان را جشن بگیرید…

عادات قبل از خواب

گاهی اوقات کاری که قبل از خواب انجام می دهید می تواند بر خواب شما در شب تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، چرت زدن در طول روز، به خصوص در عصر، می تواند خوابیدن در شب را دشوار کند. عادات دیگری که بر خواب تأثیر می گذارند عبارتند از:

انجام فعالیت هایی که ضربان قلب شما را افزایش می دهد یا خوردن وعده های غذایی سنگین در عرض دو ساعت قبل از خواب

-استفاده از تلفن همراه درست قبل از خواب

– بيدار ماندن در رختخواب بيش از 20-15 دقيقه

-مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند چای، نوشابه و قهوه قبل از خواب

داروها

برخی از انواع داروها می توانند باعث بی خوابی شوند یا به آن کمک کنند. داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد تشنج، داروهای آسم، داروهای قلب (به عنوان مثال، آلبوترول)، داروهای ضد بارداری، آلرژی های بدون نسخه، داروهای سرماخوردگی یا آنفولانزا، و استروئیدها.

منبع: راهنماتو

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا