دانستنی ها

راه های جلوگیری از گرمازدگی در راهپیمایی اربعین!

بحث ما در مورد کنترل تشنگی و دما و جلوگیری از گرمازدگی در راهپیمایی اربعین برای زائران کربلا کاربردی است.

در راهپیمایی اربعین با «ابراهیم بن علیان»پژوهشگر طب اسلامی ایرانی و دبیر اندیشکده تمدنی حیات طیبه گفت وگویی انجام دادیم.

6 پیشنهاد برای جلوگیری از گرمازدگی در راهپیمایی اربعین

اربعین حسینی امسال در میانه شهریور در روزهای پایانی تابستان هستیم و دمای هوا در بسیاری از شهرهای زیارتی عراق و حتی پایانه های مرزی کشورمان به بالای ۴۵ درجه می رسد و شاید مهم ترین دغدغه زائران گرمازدگی باشد. ابن علیان 6 پیشنهاد برای رفع عطش حاجیان و جلوگیری از گرمازدگی دارد

1. قوی ترین رفع کننده تشنگی خود خشکی است.

روایات مجرب معصومین علیهم السلام، سویق عدس را قطع کننده عطش و رفع کننده غلبه گرمی معرفی کرده‌اند. سویق نوعی روش طبخ وحیانی است و آرد حبوبات را بدون روغن با شرایطی تفت می‌دهند. توصیه می‌شود برای هر روز سفر یک قاشق غذاخوری سویق عدس داشته باشید. مثلا ۲۰۰ گرم در یک بسته‌بندی کوچک برای هر نفر همان یک قاشق که صبح‌ها میل می‌کنید به شدت میزان عطش و گرمازدگی شما را کاهش می‌دهد.

2. زمان حرکت را طوری مدیریت کنید که در معرض گرمای بیش از حد قرار نگیرد.

می توانید حدود دو ساعت قبل از نماز صبح به راه افتاده و تا حدود هشت صبح که هنوز هوا گرم نشده است به پیاده روی خود ادامه دهید. سپس تا ساعت پنج بعد از ظهر که دمای هوا کاهش می یابد در پیاده روی استراحت کنید و از ساعت پنج عصر تا نماز مغرب پیاده روی را ادامه دهید. دوباره پیاده روی را متوقف کنید و حدود دو ساعت قبل از نماز صبح استراحت کنید. با این برنامه می توانید خوابی راحت داشته باشید که برای حفظ سلامتی شما مهم است، در موکب‌هایی مجهز به سرویس بهداشتی دوش بگیرید و یک چرت بعد از ظهر داشته باشید.

چرت زدن (چرت زدن) ظهر در اوج گرما بهترین و ساده ترین راه برای افزایش انرژی جسمی و روحی و همچنین کاهش تشنگی و غلبه صفرا است.

3.برای خنک شدن در آفتاب از چفیه خیس استفاده نکنید! زیرا موجب ایجاد نزله در سر و گلو درد و سرماخوردگی می‌شود. اما نم دار کردن چفیه اشکال ندارد.

4.  آب فاطر (جوشیده ولرم). 

آب بسیار سرد کبد را تحریک می کند و تشنگی را افزایش می دهد. برعکس، آب گرم جوشانده باعث باز شدن منافذ، تعریق و خنک شدن بدن می شود. علاوه بر این، همانطور که امام هدی، ذخایر علم الهی فرمودند، آب فاطر، کبد و معده را شفا می دهد، هیچ ضرری ندارد. به همین دلیل در مصرف مایعات قطعاً به جای آب یخ و عیران آب جوشیده و چای گرم را ترجیح می دهیم.

5. اسپری گلاب و سرکه.

اگر اسپری گلاب و سرکه همراه خود دارید، اگر احساس عدم تحمل گرما یا گرمازدگی کردید، چند بار آن را روی دهان و صورت خود اسپری کنید، خیلی سریع شما را شاداب می کند و تشنگی شما را رفع می کند. به مقدار مساوی سرکه و گلاب را با هم مخلوط کرده و در ظرفی با درب اسپری بریزید.

6. مصرف زیاد آب و مایعات یک اشتباه استراتژیک است!

حداقل هشت مورد از رایج ترین مشکلات راهپیمایی اربعین به دلیل پرخوری و نوشیدن است! به ویژه پرنوشی!! سنت‌های متعدد و قدیمی در کتاب‌های معتبر، پرنوشی را عامل همه بیماری‌ها معرفی می‌کنند.

* افراط در راهپیمایی اربعین ممنوع!

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «لاَ تُکْثِرْ مِنْ شُرْبِ اَلْمَاءِ فَإِنَّهُ مَادَّةٌ لِکُلِّ دَاءٍ؛زیاد آب ننوشید که ماده تمام بیماری هاست.». با این حال، زیاده روی در الکل باعث بسیاری از بیماری ها می شود، پس وقتی اغلب تشنه هستیم چه کنیم؟ یک پژوهشگر طب اسلامی ایرانی می گوید: برای خنک شدن به جای نوشابه و لبنیات از آب سرد، ساقه عدس، آب فاطر، سرکه بعد از غذا، سرکه انگبین، شربت آبلیمو و تخم شربتی استفاده کنید. آب لیمو و سرکه تشنگی شما را برطرف می کند و شما را از مضرات زیاده روی در نوشیدن محافظت می کند.

* پرنوشی با ما چه می کند؟ درمان این کار چیست؟

به گفته ابن علیان، نمونه هایی از مشکلات رایج ناشی از پرنوشی در اربعین و نحوه برخورد با این مشکلات به شرح زیر است:

«1. گرفتگی عضلات

مصرف زیاد مایعات موجب سردی تن، کاهش گردش خون و به تبع آن ایجاد اسپاسم و انقباض در عضلات و دردهای بدنی می‌شود. اگر دچار این مشکل شدید، یادتان باشد که روغن مالی موضعی و روغن مالی کف پا شب تا صبح. ترجیحا با روغن بادام تلخ درمان آن است.

2. رگ به رگ شدن مچ پا

یکی از مشکلات رایجی که سال‌ها در مسیرهای پیاده‌روی دیده‌ایم، مشکلات مچ پا مانند پیچ ​​خوردگی و فشرده‌سازی مفصل است. مصرف بیش از حد آب و مایعات باعث شل شدن نگهدارنده مفصل می شود

3. عرق سوزی

برخلاف تصور عموم،عرق سوز شدن  از صفرا نیست. باز هم آنچه باعث تشکیل سودا و اسید لاکتیک در بدن می شود، پرنوشی به خصوص لبنیات و مصرف آب است.

تعریق اسیدی باعث سوزش می شود. در صورت وجود احساس سوزش از خرما و نخود برای درمان استفاده کنید. از روغن گل سرخ موضعی نیز استفاده کنید.

4. یبوست

خیلی از افراد خود نیز تجربه کرده‌اند که با مصرف آب سرد و لبنیات زیاد دچار یبوست می‌شوند!  بالعکس آب جوشیده ولرم علاوه بر کاهش حرارت و تشنگی، ملین نیز هست. اگر مشکل یبوست پیش آمد علاوه بر تدابیر قبلی و رعایت‌عدم پرخوری، پرنوشی و درهم‌خوری، از غذاهای آبگوشتی و چرب مسیر تناول شود.

5. حبس ادرار

ریزش فضولات به سمت مجاری خروجی بدن و پاکسازی تن بر اثر پیاده روی اتفاق می‌افتد. حال با مصرف بیش از حد مایعات و سرما، انقباض و سردی در مجاری ایجاد می شود و رسوبات در مجاری ایجاد می شود، بنابراین شاهد حبس ادراری زیاد هستیم. در صورت بروز این مشکل از آب جوشیده گرم استفاده کنید. پیاز را رنده کنید و بگذارید بیست دقیقه زیر ناف بماند.

6. درد سیاتیک

این به دلیل مصرف زیاد آب سرد مانند حبس ادرار، لبنیات و غذاهای سرد مانند مرغ است. درمان آن رکوع و سجده طولانی است. با پاها روی سینه بخوابید. اگر سیاتیک ناشی از دیسک کمر است، آرد نخود و زرده تخم مرغ را از آشپزخانه موکب گرفته، مخلوط کرده و از شب تا صبح با بانداژ به گودی  کمر بمالید.

7. نزله و گلو درد

هر چه معده سردتر باشد و هر چه بیشتر از تعادل خارج شود، بیشتر سرما می خورید. سرماخوردگی باعث گلودرد می شود و مصرف زیاد مایعات با سرماخوردگی می تواند این مشکل را برای شما ایجاد کند! با این حال باید به نکات دیگری نیز توجه کرد. اول از همه، اول اینکه هر جا کولر هست و هنگام خواب چفیه یا پوشش سر داشته باشید.  بعد از غذا مقدار کمی از مواد گوارشی بخورید. شبانه یک قاشق چایخوری از داروی امام کاظم (ع) بخورید.

8. قدرت راه رفتن

البته زیاده روی در مصرف آب سرد و مایعات، استقامت بدن را کاهش می دهد و باعث خواب آلودگی می شود».

* در طول مسیر نخود و خرما را فراموش نکنید

نکته ظریف و مهمی که باید به آن توجه کرد این است که برای فردی که عادت به تشنگی ندارد تحمل تشنگی زیاد توصیه نمی شود،  بلکه توصیه این است که با تدابیر فوق مثل آب فاطر، سویق عدس و… که پیشتر گفتیم عطش و حرارت را کاهش دهید. در آخر هم برای افزایش توان پیاده روی اربعین توصیه‌ ابن علیان این است: «مصرف نخوداب و خرما ارده‌های طول مسیر را از یاد نبرید.»

منبع: فارس نیوز

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا